Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans je zkušený diplomat. Razantně odmítá dělení Evropské unie na Západ a Východ, na které byli Češi vždy alergičtí, a při víkendové tour po Česku to také zopakoval. Ovšem když jde o otázku, jak rychle a s jakými náklady dostat energetiku, dopravu i zbytek ekonomiky do stavu, kdy bude do atmosféry chrlit o 55 procent oxidu uhličitého méně než v roce 1990, vynoří se mezi Západem a Východem opět dělicí linie.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Komentáře ke článku

Jakub Čermák 19.07.2021 16:25
Je fascinující, že většina článku vychvalující EV uvádí jako plusy EV to, že klasické spalovací motory vypudí zákazy, rozkazy a přikázání. Ano, automobilkám je jasné, že v EV je budoucnost, proto se v této oblasti snaží. Ale je tam ta budoucnost, protože EV přinesou lidem nějaké výhody, že přirozený technický pokrok půjde tímto směrem? Nebo spíš uvažují o tom, že za 15 let nebudou smět prodat jediný spalovací motor a že ceny povolenek je dožedou k EV? Tedy nepůjde o přirozený pokrok, jako spíše o vynucený krok? Nulové emise jsou reklamní nesmysl na úrovni "Agrofert není moje firma". Elektrárny emise neprodují? Výroba a likvidace baterií (vč. těžby lithia a dalších potřebných vzácných kovů) je vzor ekologie? Navíc EV z principu fungování nevydrží tolik, co současné běžné auto, které lidi používají klidně přes 20 let. Pokud EU půjde cestou zlepšování podmínek pro EV, výstavbou infrastruktury, abych si nabil auto i u paneláku na přeplněném sídlišti (parkování u kanclů je pro většinu lidí scifi, pokud nepracují pro stát nebo pro nějakou továrnu za městem, kde je místa dost), tak aby auto sloužilo mě a ne já jemu, pak OK. Ale zatím to vypadá, že EU pojede cestou restrikcí, které lidi donutí proti jejich vůli.
Alois Přibyl 19.07.2021 14:54
Autor pouze sděluje, že tento příběh probíhá na hřišti, jehož jsme miniaturní součástí. Šance našich politiků ovlivnit průběh této hry je minimální. Pokud obyvatelé "Západu" většinově nepřehodnotí své rozhodnutí s auty na spalovací motor skoncovat, a nic tomu nenasvědčuje, automobilky tomu přizpůsobí své výrobní plány. Neznám relevantní politickou sílu v těchto zemích, která by odklon od elektromobility prosazovala. Ve skutečnosti už dnes v plánech utomobilek k orientaci na elelktomobilitu dochází, ba možná už i došlo. Udržovat výrobu aut se spalovacími motory (a s tím spojenou infrastrukturu) bude čím dál tím méně ekonomické, až tato éra jednou skončí. Zda tomu bude v roce 2035 nebo dříve, či později, nikdo neví. A lidé? Ti se tomu přizpůsobí, jako se přizpůsobili všem změnám, které v automobilismu probíhaly a probíhají. A za sebe si myslím, že je to dobře. Geopoliticky to bude mít zásadní dopad na tzv. ropné velmoci. Možná, že slyším trávu růst, ale za hlasy volajícími po zachování aut se spalovacími motory slyším zájmy ropné lobby.
Petr Gabat 19.07.2021 10:22
Článků k budoucnosti elektromobilů je v prostoru čím dál víc, na Twitteru se tomu hodně věnují např. Radovan Vávra a Radek Špicar. Jedná se většinou o texty, které mohou oslovit "horních 10.000". Ještě jsem neviděl článek, který by tuto problematiku řešil z pohledu těch, kteří nyní kupují Fabie, Dacie či levnější korejská auta. A také z pohledu těch, kteří nebydlí ve vlastním domě, ve městě a nemají soukromou nabíječku. Uvítal bych k tomuto tématu nějaký článek v HN.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru