Závodní okruh v Brně, kde se každoročně konaly závody světového poháru MotoGP, se v budoucnu možná změní na páteřní silnici nové brněnské čtvrti. Podle informací HN v místě plánuje výstavbu Karel Abraham, podnikatel a majitel okruhu a většiny okolních pozemků. O tom, že to s developerským záměrem myslí vážně, svědčí to, že už požádal dotčené radnice o změnu územního plánu.

„Společnost Automotodrom Brno se přihlásila do procesu změny územního plánu města Brna. Tento krok byl primárně učiněn k zajištění stability a jistoty, že bude možné areál do budoucna rozvíjet a využívat jeho potenciál,“ potvrdil Petr Boháč, mluvčí firmy Automotodrom Brno, kterou Karel Abraham vede. Jeho stejnojmenný syn do roku 2019 startoval v sérii mistrovství světa MotoGP.

Pozemky kolem brněnského Masarykova okruhu spadají zhruba ze dvou třetin do katastru brněnské městské části Žebětín, ze třetiny do sousední obce Ostrovačice. Dnes jsou pozemky vedeny jako sportovní plocha, Abraham by je ale prostřednictvím zastupitelstva rád změnil na „smíšenou zónu bydlení a podnikání“.

„O záměru víme, jednal s námi a požádal o změnu územního plánu,“ potvrdil HN starosta Ostrovačic Tomáš Hájek (Společně pro Ostrovačice). Zastupitelstvo o developerském plánu podle něj ještě nejednalo. „Budeme se tím na některém z příštích zasedání zabývat,“ uvedl. 

O záměru Abrahama mají informaci i na brněnském magistrátu. „Pan Abraham už přišel do Žebětína i Ostrovačic, že by chtěl vybudovat nový Žebětín,“ řekl HN náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL). Ten má v Brně na starosti přípravu nového územního plánu, který právě teď finišuje.

Podle informací HN plánuje Abraham v lokalitě okruhu postavit kompletní novou městskou část. V ní by vedle bytových domů pro 18 tisíc lidí – z toho přes pět tisíc v katastru Ostrovačic a až 13 tisíc v Žebětíně – byly i mateřská a základní škola, obchody, kanceláře, zdravotní středisko, sportoviště a hřiště pro děti.

Jenže podle Hladíka se s něčím takovým v návrhu nového územního plánu Brna rozhodně nepočítá. „Tato lokalita je tam určena výhradně pro sport. Tedy stejný typ funkčního využití, jako je dnes, a tak to i zůstane. Kdysi to byl les, kdyby chtěl pan Abraham les, rádi mu vyhovíme,“ míní náměstek primátorky.

Podle něj se téma změny územního plánu bude dát znovu otevřít až v dalším volebním období, které začne příští rok na podzim. „Můj názor ale je, že taková změna neprojde. Neumím si představit, jak by se řešily kanalizace, voda a také doprava, kterou by takový projekt s sebou nesl. Dálnice D1 je už dnes přetížená a před Brnem se každý den tvoří kolony,“ říká Hladík.

Samotný Abraham nechtěl o obřím developerském záměru s HN příliš mluvit. „Kdo vám to řekl?“ podivoval se a poté odkázal s otázkami na mluvčího Automotodromu. Ten pouze potvrdil, že řeší dlouhodobý výhled včetně alternativ, jak areál okruhu využít.

„Zohledňujeme například zpřísňující se regulace týkající se životního prostředí nebo vývoj situace v automotive průmyslu. Tyto a další vnější faktory by v dlouhodobém horizontu mohly znamenat přílišné omezení motoristického sportu tak, jak ho vnímáme v současnosti,“ popisuje Boháč. Na otázky konkrétního záměru výstavby reagoval jen obecně. Automotodrom se podle něj v letošní sezoně i dalších ročnících „stoprocentně soustředí na provoz závodní dráhy a další aktivity, které v rámci multifunkčního areálu široké veřejnosti nabízí“.

Podle Boháče zároveň Abraham nepodnikl žádné kroky, které by vedly k omezení, či dokonce zastavení provozu autodromu. „Závodní trať plně slouží svému původnímu účelu a Automotodrom Brno ji tímto způsobem bude využívat i nadále. Už v tuto chvíli se zájemci o pronájem řešíme termíny na příští sezony,“ říká Boháč.