Aukční dům a galerii čeká ­velmi ­zajímavý podzim. Chystá se ­otevřít nový výstavní prostor v Praze, zahájí činnost ústavu na podporu současného umění a připravuje ­listopadovou aukci. „Na ní představíme pro nás už typický výběr ­nejmladších autorů s autory generace 80. až 90. let,“ říká spolumajitelka společnosti Pavla Kosař.

Jaká je zatím vaše letošní sezona? Jakých úspěchů jste dosáhli?

Za úspěch považujeme to, že se nám v minulém i tomto roce povedlo fungovat vcelku beze změn. Přestože řada výstav musela být kvůli restrikcím přesunuta na pozdější termíny, aukce proběhly přesně podle plánu. Celé letošní léto jsme věnovali přípravě charitativní aukce Obnova, kterou jsme organizovali pro Galerii výtvarného umění v Hodoníně. Všichni oslovení autoři nám do aukce věnovali svá díla bez nároku na honorář a výsledkem bylo, že jsme na pomoc obětem tornáda do obcí Mikulčice a Hrušky rozdělili více než jeden milion korun.

Co byste poradila těm, kteří zvažují nákup díla některého ze současných autorů?

Vždy je dobré řídit se vlastními preferencemi, vkusem a citem. Pokud jste na poli trhu s uměním nováček a současně nemáte nikoho, s kým byste mohli problematiku této oblasti konzultovat, v tom případě by pro vás odrazovým můstkem mohli být různé žebříčky a art indexy. Tyto seznamy mohou posloužit k základní orientaci a při procházení jednotlivých webů těchto umělců už sami zjistíte, koho práce vás dokáže oslovit. Mezi hlavními trendy na trhu s uměním vidíme vzestup konceptuálního umění a umění generace 80. a 90. let. 

O galerii

Etcetera Auctions je aukční dům a galerie se zaměřením především na prodej českého současného a poválečného umění. Aukce uměleckých děl probíhají dvakrát do roka. Příští, již třináctá aukce proběhne 27. 11. 2021. Etcetera poskytuje komplexní služby spojené s nákupem i prodejem výtvarného umění. Letos na podzim chystáme otevření nového pražského prostoru s pravidelným výstavním programem.

S radostí z nákupu přichází i starost. Co vše zahrnuje péče o umělecké dílo?

Rozhodně bych myslela na pojištění a vhodné umístění díla. Sami umělci vás často nasměrují. Poradí, jak instalovat jejich práce v případě, že nejde o klasický olej na plátně, který bývá na umístění vcelku nenáročný. Pokud máte krásnou volnou stěnu, nicméně na přímém slunci, byla bych s výběrem díla opatrnější. Slunce může napáchat velké škody. V případě, že pořizujete starší dřevěnou sochu, nechala bych ji preventivně ošetřit, abyste si domů nezanesli nechtěné hosty, kteří by se vám pustili i do dalších děl z vaší sbírky nebo do krovu.

Zažila jste případ, kdy majitel špatnou péčí znehodnotil dílo?

Já osobně naštěstí žádný zásadní příklad špatné péče o umělecká díla neznám. Ovšem můžeme připomenout slavný obraz Pabla Picassa Le Rêve z roku 1932, který vlastnil podnikatel Steve Wynn. Právě když se chystal obraz prodat za 139 milionů dolarů a pro své přátele uspořádal malý večírek na rozloučenou, dílo zásadně poškodil. Majitel bohužel trpěl vážnou oční vadou a při prezentaci neodhadl, jak daleko od obrazu stojí a toto plátno nechtěně protrhl. Nicméně vzhledem k tomu, že se obrazu tímto incidentem dostalo obrovské mediální pozornosti, po odborném restaurování byl za několik let prodán za částku ještě mnohem vyšší.

Co připravujete na konec sezony?

Hned několik novinek. Jednak otevřít nový výstavní prostor v Praze, kde jsme zatím ve fázi rekonstrukce, ale už připravujeme výstavy. Zahájit výstavní provoz máme v plánu výstavou Margity Titlové Ylovsky. Také se chystáme představit ucelenou soukromou sbírku sběratele, s nímž dlouhodobě spolupracujeme. Jako další pak plánujeme spuštění ústavu, který vznikne na podporu současného umění. Vedle toho připravujeme několik autorských katalogů umělců z našeho nejbližšího okruhu. Současně věříme, že budeme moci uspořádat i plánovanou listopadovou aukci, kde představíme pro nás už typický výběr nejmladších autorů s autory generace 80. až 90. let.