Podstatnou kapitolou v dárcovství jsou zaměstnanecké sbírky, kdy se na dobrou věc složí zaměstnanci jedné firmy. Zaměstnanecké sbírky jsou v Česku v posledních letech na vzestupu a nezbrzdila je ani pandemická nálada roku 2020. Dary byly u mnoha firem ještě štědřejší než v předchozích letech. Většina firemních nadací a fondů v Česku pořádá zaměstnanecké sbírky alespoň jednou v roce a většina firem pak vybrané peníze násobí.

Jak vyplývá z výzkumu, který Fórum dárců realizovalo ve spolupráci s agenturou InsightLab v srpnu a září 2021 a který mapuje situaci zaměstnaneckých sbírek v Česku a na Slovensku, průměrná roční výše vybraných finančních prostředků se u českých firem nejčastěji pohybuje mezi 100 tisíci a půl milionu korun. Čtvrtina respondentů z řad firem uvedla, že se jejich průměrná částka dokonce pohybuje mezi jedním a 10 miliony korun.

„Průzkum ukázal, že každá druhá firma, která tuzemské zaměstnanecké sbírky pořádá, výtěžek násobí,“ říká Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců. Výzkum také ukázal, že pro většinu českých firem, firemních nadací a fondů jsou zaměstnanecké sbírky ideální kombinací, jak řešit praktické záležitosti firmy, motivovat a zapojit do společenské odpovědnosti zaměstnance a podílet se tak aktivněji na aktuálních veřejně prospěšných tématech.

„Oproti tomu na Slovensku zaměstnanecké sbírky nejsou zatím rozšířeným nástrojem, který by firmy výrazněji využívaly. Častěji se jedná o věcné sbírky, jež firmy realizují ve prospěch veřejně prospěšných organizací,“ dodává Šplíchalová. Průměrná roční částka, kterou se prostřednictvím zaměstnaneckých sbírek podařilo vybrat slovenským firmám, se pohybuje mezi třemi a pěti tisíci eur, tedy 75 tisíci a 126 tisíci korun.

Sbírka Plníme přání vybrala druhou nejvyšší částku

Jednou ze společností, které částky vybrané od zaměstnanců násobí, je Skupina ČEZ. Navzdory pandemické situaci zaměstnanci ČEZ společně přispěli v loňském roce téměř třemi miliony korun a Nadace ČEZ částku zdvojnásobila skoro na šest milionů. „Zaměstnanecké sbírce Plníme přání se daří rok od roku lépe. Například v roce 2020 se do sbírky zapojilo 1631 zaměstnanců a přispělo 101 lidem,“ říká mluvčí Nadace ČEZ Eva Mayerová.

Plníme přání bylo spuštěno v době druhé vlny pandemie covidu‑19 a to nebyla pro spuštění zaměstnanecké sbírky ideální doba. „Pro naše zaměstnance to často znamenalo práci z domova bez osobního kontaktu s kolegy a například i méně časté navštěvování firemního intranetu, kde se koncentruje velká část informací k Plníme přání. Nakonec se ale ukázalo, že pandemie na solidárnost a štědrost zaměstnanců neměla vliv a vybraná částka byla druhá nejvyšší v historii této sbírky. Byla rovněž oceněna v rámci globálního dárcovského hnutí Giving Tuesday jako nejštědřejší zaměstnanecká sbírka,“ dodala Mayerová ke sbírce, jež pomáhá lidem, kteří se ocitli nepřízní osudu v tíživé situaci, například žijí se zdravotním handicapem. Jejich přáním jsou nejčastěji kompenzační pomůcky, osobní asistence nebo speciální léčebné pobyty.

Za týden vybrali přes tři miliony

Významnou zaměstnaneckou sbírkou je také ta ve Škodě Auto. Stejně jako Skupina ČEZ i mladoboleslavská automobilka vybrané částky zdvojnásobuje. Zaměstnanecké sbírky firma pořádá od roku 2013 a aktuálně probíhá třetí kolo, které je čtyřleté a končí v roce 2023. Škoda podporuje 10 neziskových organizací, které si zaměstnanci sami zvolili v celofiremním hlasování.

Nejlepší zaměstnanecké sbírky

Fórum dárců vyhlašuje každoročně Ceny Fóra dárců, ve kterých oceňuje nejlepší zaměstnanecké sbírky. Předávání cen se uskuteční 25. listopadu odpoledne v domě Radost v Praze. Letos budou oceněny sbírky Nadace Preciosa, Isolit‑Bravo, Nadace České pošty, Škoda Auto, Saint‑Gobain ČR.

Aktuálně je ve Škodě Auto zapojeno do dlouhodobých sbírek přes 1500 zaměstnanců a přispívají měsíčně srážkou ze mzdy podle svého rozhodnutí. Zaměstnanci darovali v minulém roce tři miliony korun a letos k poslednímu září je to už téměř tři a půl milionu korun. Automobilka tyto prostředky zdvojnásobuje.

Vedle toho vyhlašuje i jednorázové zaměstnanecké sbírky. Letos to byla desetidenní sbírka na pomoc jižní Moravě a oblasti Lounska. „V jednorázové sbírce na pomoc jižní Moravě a Lounsku se na přelomu června a července zapojilo přes tři tisíce zaměstnanců. Rychlost a výše pomoci překonaly všechny podobné aktivity z minulosti: za pouhý týden mezi sebou zaměstnanci vybrali přes tři miliony a šest set tisíc korun,“ zdůraznila mluvčí Škody Auto Kamila Biddle. Dodala, že počet zaměstnanců zapojených do dlouhodobých sbírek i výše vybraných prostředků mírně stoupají.

Nejlepší nadace a fondy

Stáhněte si přílohu v PDF

Prodejny soutěží, která vybere více

Tendenci růstu zaznamenala pandemii navzdory i sbírka řetězce Kaufland. Ten pořádá sbírku potravin, jež probíhá dvakrát ročně, a druhá je tradiční vánoční sbírka pro Světlušku, která probíhá dva týdny v předvánočním čase. Zaměstnanci nabízí zákazníkům speciální arch jmenovek na dárky za 30 korun. Kaufland za každý prodaný arch přidá Světlušce dalších 10 korun. „Účast našich kolegů je zcela klíčová, jelikož aktivně podporují prodej jmenovek na pokladně. Bez nich by naše sbírka nebyla ani zdaleka tam, kde v současné chvíli je,“ říká CSR manažer Kauflandu Peter Chalupianský.

Zapojení zaměstnanců do sbírky každým rokem roste a je intenzivnější. V roce 2016 byl její výtěžek necelých dva a půl milionu korun, loni se částka i s příspěvkem Kauflandu vyšplhala na 17 milionů. Vánoční sbírka pro Světlušku trhá v Kauflandu rekordy každý rok. „Stejně tak nadšení i účast zaměstnanců. Pozorujeme také zdravou rivalitu mezi prodejnami v rámci jednotlivých měst a regionů. Podstatný vliv mají i interní soutěže, které pro zaměstnance pořádáme. Nejlepší prodejna získá předvánoční pohoštění na sedm dní,“ přibližuje Chalupianský.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Nejlepší nadace a fondy.