Největší česká finanční skupina PPF, která podniká v oblastech od spotřebitelských půjček, telekomunikací až po strojírenství, rozšiřuje aktivity v televizním byznysu. Do své skupiny středoevropských televizí CME, jejíž součástí je i česká Nova, přibude za 50 milionů eur (1,2 miliardy korun) i soukromá televize v Chorvatsku.    

CME, celým názvem Central European Media Enterprises, převezme televizi RTL Hrvatska od evropské mediální skupiny RTL Group. Obě firmy to uvedly v tiskových prohlášeních. RTL Hrvatska je s podílem na sledovanosti kolem 27 procent druhá největší chorvatská televize. Vedle zmíněné kupní ceny bude CME skupině RTL platit i licenční poplatky ke značce RTL. Skupina RTL přitom patří mezi největší mediální konglomeráty v Evropě. 

Transakce ještě podléhá schválení regulačních orgánů, například chorvatského antimonopolního úřadu a tamní agentury pro elektronická média. Obchod by měl být vypořádán ve druhém čtvrtletí letošního roku, uvedla RTL.

Oznámeným obchodem CME rozšíří své aktivity na šestý trh. V České republice vlastní největší televizní stanici Nova, dále provozuje komerční televize na Slovensku, v Bulharsku, v Rumunsku a ve Slovinsku. Celkem jde o 33 televizních stanic, které může sledovat 44 milionů diváků. Skupina také napříč trhy provozuje službu Voyo, placenou online službu pro videa na vyžádání.  

Didier Stoessel, generální ředitel CME, napsal v tiskové zprávě, že i v Chorvatsku se CME zaměří na digitalizaci, lokální televizní obsah a tvorbu zpravodajství. 

„Jsme vždy připraveni realizovat zajímavé investiční nápady s cílem dosáhnout růstu naší hodnoty,“ napsal Stoessel. „Adriatický region nabízí výjimečné příležitosti a má značný potenciál růstu.“ V sousedním Slovinsku už má CME televizi ProPlus.

Expanze televizního byznysu do Chorvatska souvisí s plány PPF posílit ve střední Evropě. Pandemie koronaviru způsobila splátkové divizi Home Credit miliardové ztráty a odhalila rizika přílišné závislosti na podnikání v Asii, zejména v Číně. Koupě mediální skupiny CME v roce 2020 byla v té době pro PPF nejdůležitější investice. Za televizní skupinu zaplatila ekvivalent asi 48 miliard korun. 

Stoessel, který v minulosti působil ve švédské nadnárodní mediální firmě Modern Times Group a také v investičních bankách Merrill Lynch nebo HSBC, se v CME pustil do urychlení digitální transformace a posílení vlastní tvorby. Jeho strategií je zvýšit tržby přímo od diváků, zejména prostřednictvím online videotéky Voyo. Jeho plán je ambiciózní: Voyo by mělo mít kolem roku 2025 až jeden milion předplatitelů.  V lednu jich měla služba už 350 tisíc, jak na sociální síti LinkedIn uvedl ředitel nových médií CME Daniel Grunt.

RTL Hrvatska začala v Chorvatsku vysílat v roce 2004. Šlo o první komerční televizi na tamním trhu. Skupina RTL byla od počátku majoritním vlastníkem a v roce 2015 se stala vlastníkem jediným. Za 18 let se záběr stanice rozrostl na osm kanálů a řadu digitálních služeb. V roce 2020 se podle výroční zprávy RTL příjmy chorvatské stanice propadly v souvislosti s pandemií o 15 procent na 40 milionů eur. Upravený hospodářský výsledek před daní a odpisy EBITA skončil ve ztrátě dvou milionů eur.

V současnosti provozuje tři volně šířené programy – RTL Televizija se všeobecným zaměřením, RTL 2 zaměřený na filmy, seriály a sport a dětský kanál RTL Kockica. K tomu má i placené programy jako RTL Passion, RTL Crime nebo RTL Croatia World pro Chorvaty žijící v zahraničí. Nabízí i největší chorvatskou platformu na streamování video obsahu zdarma a vlastní hudební značku RTL Music.

Skupina RTL sídlí v Lucembursku, je veřejně obchodovaná a ovládá ji německá skupina Bertelsmann. Provozuje téměř 70 televizních kanálů, 38 rádiových stanic a podniká v distribuci, výrobě obsahu a digitální zábavě. Televize a rádia má v Německu, Francii, zemích Beneluxu, Španělsku, Maďarsku a Chorvatsku. 

Pro RTL je prodej součástí přeskupování, kterým se chce zbavit okrajových částí byznysu a víc se soustředit na hlavní trhy. V roce 2020 například vykoupila zbývající podíly  ve své belgické divizi a ve stanici Super RTL v Německu. Naopak prodala svůj podíl v kanadské technologické společnosti BroadbandTV a tento měsíc také americkou technologickou firmu zaměřenou na prodej reklamy SpotX. 

Elmar Heggen, zástupce generálního ředitele skupiny RTL, řekl v tiskové zprávě, že prodej v Chorvatsku je „v souladu se strategií konsolidace“ a také „nejlepší strategickou variantou“ pro samotnou stanici i akcionáře.  

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist