Největší česká finanční skupina PPF, která podniká v oblastech od spotřebitelských půjček, telekomunikací až po strojírenství, rozšiřuje aktivity v televizním byznysu. Do své skupiny středoevropských televizí CME, jejíž součástí je i česká Nova, přibude za 50 milionů eur (1,2 miliardy korun) i soukromá televize v Chorvatsku.
CME, celým názvem Central European Media Enterprises, převezme televizi RTL Hrvatska od evropské mediální skupiny RTL Group. Obě firmy to uvedly v tiskových prohlášeních. RTL Hrvatska je s podílem na sledovanosti kolem 27 procent druhá největší chorvatská televize. Vedle zmíněné kupní ceny bude CME skupině RTL platit i licenční poplatky ke značce RTL. Skupina RTL přitom patří mezi největší mediální konglomeráty v Evropě.
Transakce ještě podléhá schválení regulačních orgánů, například chorvatského antimonopolního úřadu a tamní agentury pro elektronická média. Obchod by měl být vypořádán ve druhém čtvrtletí letošního roku, uvedla RTL.
Moneta, Cetin, O2 a Mall: I po Kellnerově smrti běží v PPF transakce v rychlém sledu
Oznámeným obchodem CME rozšíří své aktivity na šestý trh. V České republice vlastní největší televizní stanici Nova, dále provozuje komerční televize na Slovensku, v Bulharsku, v Rumunsku a ve Slovinsku. Celkem jde o 33 televizních stanic, které může sledovat 44 milionů diváků. Skupina také napříč trhy provozuje službu Voyo, placenou online službu pro videa na vyžádání.
Didier Stoessel, generální ředitel CME, napsal v tiskové zprávě, že i v Chorvatsku se CME zaměří na digitalizaci, lokální televizní obsah a tvorbu zpravodajství.
„Jsme vždy připraveni realizovat zajímavé investiční nápady s cílem dosáhnout růstu naší hodnoty,“ napsal Stoessel. „Adriatický region nabízí výjimečné příležitosti a má značný potenciál růstu.“ V sousedním Slovinsku už má CME televizi ProPlus.
Expanze televizního byznysu do Chorvatska souvisí s plány PPF posílit ve střední Evropě. Pandemie koronaviru způsobila splátkové divizi Home Credit miliardové ztráty a odhalila rizika přílišné závislosti na podnikání v Asii, zejména v Číně. Koupě mediální skupiny CME v roce 2020 byla v té době pro PPF nejdůležitější investice. Za televizní skupinu zaplatila ekvivalent asi 48 miliard korun.
Stoessel, který v minulosti působil ve švédské nadnárodní mediální firmě Modern Times Group a také v investičních bankách Merrill Lynch nebo HSBC, se v CME pustil do urychlení digitální transformace a posílení vlastní tvorby. Jeho strategií je zvýšit tržby přímo od diváků, zejména prostřednictvím online videotéky Voyo. Jeho plán je ambiciózní: Voyo by mělo mít kolem roku 2025 až jeden milion předplatitelů. V lednu jich měla služba už 350 tisíc, jak na sociální síti LinkedIn uvedl ředitel nových médií CME Daniel Grunt.
RTL Hrvatska začala v Chorvatsku vysílat v roce 2004. Šlo o první komerční televizi na tamním trhu. Skupina RTL byla od počátku majoritním vlastníkem a v roce 2015 se stala vlastníkem jediným. Za 18 let se záběr stanice rozrostl na osm kanálů a řadu digitálních služeb. V roce 2020 se podle výroční zprávy RTL příjmy chorvatské stanice propadly v souvislosti s pandemií o 15 procent na 40 milionů eur. Upravený hospodářský výsledek před daní a odpisy EBITA skončil ve ztrátě dvou milionů eur.
V současnosti provozuje tři volně šířené programy – RTL Televizija se všeobecným zaměřením, RTL 2 zaměřený na filmy, seriály a sport a dětský kanál RTL Kockica. K tomu má i placené programy jako RTL Passion, RTL Crime nebo RTL Croatia World pro Chorvaty žijící v zahraničí. Nabízí i největší chorvatskou platformu na streamování video obsahu zdarma a vlastní hudební značku RTL Music.
Skupina RTL sídlí v Lucembursku, je veřejně obchodovaná a ovládá ji německá skupina Bertelsmann. Provozuje téměř 70 televizních kanálů, 38 rádiových stanic a podniká v distribuci, výrobě obsahu a digitální zábavě. Televize a rádia má v Německu, Francii, zemích Beneluxu, Španělsku, Maďarsku a Chorvatsku.
Pro RTL je prodej součástí přeskupování, kterým se chce zbavit okrajových částí byznysu a víc se soustředit na hlavní trhy. V roce 2020 například vykoupila zbývající podíly ve své belgické divizi a ve stanici Super RTL v Německu. Naopak prodala svůj podíl v kanadské technologické společnosti BroadbandTV a tento měsíc také americkou technologickou firmu zaměřenou na prodej reklamy SpotX.
Elmar Heggen, zástupce generálního ředitele skupiny RTL, řekl v tiskové zprávě, že prodej v Chorvatsku je „v souladu se strategií konsolidace“ a také „nejlepší strategickou variantou“ pro samotnou stanici i akcionáře.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist