Příští pondělí mohlo být posledním dnem, kdy diváci placených internetových televizí přeskočí reklamu v pořadech Primy. Od března měl začít platit její zákaz takzvaného přetáčení inzertních bloků při zpětném přehrávání televizního vysílání. V tomto týdnu ovšem mediální společnost podnikatele Ivana Zacha ustoupila a termín posunula o čtvrt roku na začátek června. Operátorům nabízí několik variant technického řešení.

Služby pro příjem televizního signálu po internetu umožňují záznam přetáčet v čase dopředu i dozadu. Diváci toho využívají mimo jiné i k přeskočení reklamního bloku. Prima si omezení této funkce vymohla takřka u všech operátorů, kteří její stanice divákům nabízejí, i u těch menších. Ze tří velkých mobilních operátorů jako největších poskytovatelů aplikací, kteří její obsah pomocí internetu šíří, se proti postavila společnost O2.

Prima na svém postoji k zákazu přetáčení reklam nic nemění. Odklad vysvětlila tím, že chce dát telekomunikačním firmám víc týdnů na technickou přípravu. „Věříme, že tímto rozhodnutím získáme dostatek času navíc, aby operátoři mohli připravovaná řešení doladit a otestovat. Zároveň to všem umožní vysvětlit chystané změny divákům a zákazníkům,“ uvedl komerční ředitel skupiny Prima Vladimír Pořízek.

Televize, jejíž kanály mají čtvrtinový podíl na sledovanosti u obyvatelstva staršího 15 let, začala s operátory o zákazu vyjednávat loni. Vedení mediální skupiny opakovaně tvrdí, že jí kvůli přeskakování inzerce unikají možné příjmy. „Zatímco operátoři na nabídku zpětného přehrávání bez reklam lákají v reklamních kampaních nové zákazníky, my mezitím každoročně přicházíme o stovky milionů korun z neodvysílané reklamy,“ zopakoval i nyní Pořízek.

Podle poslední dostupné výroční zprávy z roku 2020 Prima meziročně zvedla tržby z prodeje reklamního času na 2,8 miliardy korun.

Zhruba půlroční vyjednávání mezi Primou a operátory eskalovala začátkem února, kdy O2 na nové podmínky odmítla přistoupit a televize jí pohrozila, že z její služby O2 TV své stanice stáhne. Operátor spadá do finanční skupiny PPF, která vlastní i konkurenční televizi Nova.

Poskytovatel telekomunikačních služeb posunutí termínu uvítal. „Oznámený odklad nových požadavků Primy na pravidla pro přetáčení pořadů ve zpětném zhlédnutí považujeme za správnou věc, za kterou jsme bojovali a ze které profituje především divák,“ řekl mluvčí O2 David Solnař. Nová podoba internetových televizí i podle něj vyžaduje delší dobu na přípravu.

Službu O2 TV si předplácí skoro 600 tisíc zákazníků a těch, kdo si za příjem televize po internetu platí, stále přibývá. On-line televize využívá zhruba 22 procent diváků, jak ukázalo poslední měření agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací. Z placených služeb jde o nejžádanější způsob příjmu televizního signálu, hned po satelitu a kabelu.

Samotné sledování programu ze záznamu představuje asi 15procentní podíl na době, kterou Češi tráví sledováním televize. Oblibu si získalo i díky možnosti přetáčet ve zpětném přehrávání podle potřeby inzertní bloky, mnohdy i několikaminutové.

Operátoři si mohou právo umožnit klientům přeskakování reklam od Primy také koupit. Televizní podnik ale nechtěl upřesnit za kolik, protože suma je součástí obchodní dohody. Pokud na nákup práv poskytovatelé online televizí nepřistoupí, přicházejí na řadu různé úrovně omezení. Zatím není úplně jasné, jak bude zákaz vypadat. Po technické stránce se nabízí několik variant a přišla s nimi sama Prima.

Prvním divákům umožní reklamní blok přetočit alespoň před polovinou jeho stopáže. Například osmiminutová služba povolí ukončit po třech minutách. Druhou možností je, že původní reklamy operátor nahradí on-line spoty o délce přesahující jednu minutu a čtyřikrát do hodiny jimi záznam přeruší. Kdyby poskytovatel internetové televize technicky nezvládl připravit ani jedno z těchto řešení, bude muset šanci přetočení celého inzertního bloku z praxe odstranit.

Která z popsaných variant mezi poskytovateli internetových televizí převládne, nechtěla Prima komentovat s tím, že to je záležitost operátorů. „Není problém splnit žádný z předkládaných scénářů,“ ubezpečuje prezident Nezávislého výboru ICT průmyslu Jakub Rejzek. Jde o sdružení, které zastupuje menší a regionální operátory. „U některých typů set-top-boxů a smart televizí ale nebude vždy možné používat některé pokročilé služby. Taková omezení budou spíše v menšině případů,“ dodává.

Z trojice velkých společností varoval na začátku února klienty Vodafone, že přetáčení programů Primy vpřed zkrátka možné nebude. Na informaci o změně termínu reagoval obecně. „Vzhledem k odloženému zákazu přetáčení budeme nyní intenzivně jednat o vhodném řešení pro trh a naše zákazníky,“ prohlásil mluvčí Ondřej Luštinec.


Oprava 31. 5. 2022, 16:25: V původní verzi textu jsme uvedli, že Prima zvedla tržby z prodeje reklamního času za rok 2021 oproti roku předchozímu na 2,7 miliardy korun. Ve skutečnosti jde ale o údaj k roku 2020 a po zaokrouhlení dělá částka 2,8 miliardy korun. Za chybu se omlouváme.