Nadšení pro podporu Ukrajiny je skvělé. Je jasné, že česká společnost většinově chápe, že Ukrajinci brání před ruskou expanzí i nás. Ovšem potíž je, když se nadšení pro Ukrajinu přehoupne v odmítání všeho ruského. Včetně umění. To už není projev svobodomyslnosti, ale zabedněnosti. A možná i něčeho horšího.

Dokonalou ukázku předvedlo Národní divadlo, když zastavilo přípravu inscenace opery Petra Iljiče Čajkovského Střevíčky. Mluvčí divadla tvrdí, že opera má „nevhodný kontext“, protože se odehrává za doby Kateřiny Veliké, kdy se Ukrajina stala državou carské říše. Dobrá, jenže současně jde o operu na motivy povídky na Ukrajině narozeného (!) spisovatele Nikolaje Vasiljeviče Gogola, jehož ironicky a pochybovačně laděné dílo je jako celek naprostou antitezí velkoruské nabubřelosti a uzurpátorství. Obávám se, že hlavní problém se nalézá nikoli v Gogolovi a Čajkovském, ale v hlavách managementu Národního divadla.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se