Tvář Kodiaqu ani Karoqu není kradená. Výsledek úterního odvolacího soudu mezi Škodou Auto a designérem Vladislavem Vovkaničem zní jasně. Umělec se domáhal stažení SUV modelů Kodiaq a Karoq, protože podle něho mu designéři automobilky vykradli jeho nápady na vzhled auta a kol. Vrchní soud však rozhodl, že Škoda neporušila jeho autorská práva, jelikož jeho návrhy nenesly potřebné znaky autorské práce.
Vovkanič se odvolával na schůzku z roku 2010, kde designérům Škodovky přinesl ukázat své návrhy, jak by rodinné SUV od Škody mohlo vypadat: „Chtěl jsem vyplnit díru na trhu, protože mi něco takového chybělo. A jelikož Škodu jako automobilku jsem uznával, chtěl jsem nabídnout nějakou vizi, jak by mohli udělat něco velkého rodinného. V tom čase nic takového na trhu nebylo.“
A podle něho Škoda tehdy neplánovala vyrobit sedmimístné SUV. „Pak když se v roce 2016 na trhu objevily modely Kodiaq a Karoq, spatřil jsem velmi podobné znaky mezi mnou navrženým modelem a jimi vyrobeným autem. Poslední kapkou, proč jsem Škodu zažaloval, byly modely pneumatik Vega a Triglav namontované na autech, protože byly téměř identické s těmi, které jsem přinesl na schůzi,“ popsal Vovkanič.
Právníci Škody kromě jiného říkali, že jeho návrhy nebyly dostatečně konkrétní. „Náčrty pana žalobce byly generické a podle znaleckého posudku kompilátem jiných modelů Škoda s prvky ostatních SUV aut, jež byla v tom čase na trhu. Kromě toho některé návrhy, kterými protistrana argumentuje, nebyly ani podepsané nebo datované,“ odůvodnil právní zástupce Škody Tomáš Dobřichovský.
I přes pokles prodejů zvýšila loni Škoda Auto provozní zisk o 43 procent
Proti rozsudku vrchního soudu je možné podat dovolání k Nejvyššímu soudu, nicméně rozsudek je pravomocný a Vovkanič musí zaplatit soudní a advokátní poplatky protistraně. „Počkáme na písemné vyhotovení rozsudku, nicméně vzhledem k neuznané argumentaci judikátem Evropského soudního dvora je možné, že dovolání podáme,“ řekl HN advokát umělce Petr Horáček. Na vrchním soudu totiž předložil rozhodnutí Evropského soudního dvora, který na konci loňského října uznal tvrzení Ferrari, že na přiznání autorských práv stačí mít nákres automobilu.
Umělec Vladislav Vovkanič po prohraném soudu HN řekl, že mu je líto, že soud nebral ohled na jeho argumenty, nicméně že se rozhodnutí musí respektovat. „Pořád si stojím za svou vizí a za rozhodnutím jít do sporu. Pokud bych něco mohl něco změnit, určitě bych nenechal právníky Škody podruhé, aby si okopírovali všechny moje skici. Tak jsme jim poskytli všechny naše argumenty.“
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist