Ve Spojených státech probíhá výsledková sezona za druhé čtvrtletí. Už jsme se dočkali i výsledků největších korporací, včetně Applu, Microsoftu, Amazonu, Googlu nebo Mety (Facebook). Jde o jedno z nejsledovanějších čtvrtletí za poslední dva roky. Společnosti se totiž musí poprat s nejvyšší inflací za posledních 40 let, která nabobtnává náklady a snižuje chuť spotřebitelů utrácet.

Většina inflačních tlaků za poslední tři měsíce kulminovala a stejně tak obavy investorů z horších výsledků. Analytici tedy snížili před výsledky laťku, aby nedošlo k dalším propadům akcií o desítky procent, ale výše zmíněné firmy doručily spíše solidní čísla. Co více, Apple, Amazon a Microsoft dokonce přišly s pozitivním výhledem na další čtvrtletí, a ačkoliv investoři tyto zprávy vzali s úlevou, zůstalo možná mnohem více otazníků, než bylo před výsledky.

Kde je ona recese, o které se stále hovoří? Kde je cítit nejhorší spotřebitelská důvěra v historii měření Michiganské univerzity? Proč se vyšší náklady nepropsaly do ziskovosti těchto gigantů? Menší technologické podniky jako Coinbase, Oracle či Uber, ale i Tesla a další varovaly před horší kondicí ekonomiky a začaly propouštět své zaměstnance. Zmíněné giganty však pouze zpomalily nábor zaměstnanců a žádné ekonomické hurikány neočekávají.

Odpověď na otázku, proč tomu tak je, najdeme v jejich velikosti. Svým monopolním postavením totiž vytvořily závislost zákazníků na svém zboží a službách. Třeba takový Google. Firmy budou v očekávání recese pravděpodobně snižovat výdaje na reklamu, ale která z nich si může reálně dovolit nebýt vidět na Googlu? Microsoft už není pouze o softwaru na osobní počítače, ale o cloudových službách, které jsou pro podniky naprosto zásadní. Nebo takový Apple je kult moderní doby, na jehož produkty se budou stát fronty i v hluboké recesi.

Ačkoliv ekonomika citelně zpomaluje, výsledky těchto korporací jasně ukázaly, že recese se jich dotkne jako posledních. Tím potvrzují své luxusní ocenění.