Nejprůhlednější kampaň z devíti prezidentských adeptů má podle hodnocení české pobočky protikorupční organizace Transparency International bývalá rektorka Mendelovy univerzity Danuše Nerudová. Nejméně transparentní je kampaň někdejšího rektora Karlovy univerzity Tomáše Zimy, který v hodnocení prakticky propadl. Organizace to ve čtvrtek uvedla ve zprávě na svém webu.

Transparency International na základě deseti kritérií oznámkovala kampaně kandidátů jako ve škole. Nerudová dostala známku 2,1. Za ní skončili se známkou 2,7 shodně senátor Marek Hilšer a generál Petr Pavel. Další v pořadí skončil předseda a poslanec ANO Andrej Babiš se známkou 2,9. Podnikatel Karel Diviš a senátor Pavel Fischer byli ohodnoceni shodně známkou 3,4.

Nejhorší známky „za takřka neprůhledné kampaně“ obdrželi poslanec SPD Jaroslav Bašta (4,2) a odborářský předák Josef Středula (4,6). Zima od protikorupční organizace dostal za transparentnost své kampaně známku 4,9.

„Žádný z prezidentských kandidátů si nevzal téma transparentnosti kampaně opravdu za své. Uchazeči o Hrad se sice pohybují v mezích zákona, ale někteří stále zneužívají jeho slabá místa,“ uvedl ředitel organizace Ondřej Kopečný. Podle něj se málokterý kandidát rozhodl nad rámec současných pravidel zveřejnit další důležité informace, které se týkají například subdodavatelů kampaně nebo plánovaného obsazení důležitých míst v Kanceláři prezidenta republiky.

Z favoritů pouze Pavel a Babiš oznámili jméno svého adepta na prezidentského kancléře. „Zbylí uchazeči pak buď nesdělují žádné bližší informace, nebo jen odkazují na seznam poradců a expertů. Z něho už ale nevyplývá, kdo by se stal zaměstnancem Kanceláře prezidenta republiky a na jaké vedoucí pozici,“ uvedla organizace.

Prezidentští uchazeči byli podle organizace nejméně transparentní ve zprůhledňování subdodavatelských řetězců, neboť na webových stránkách většinou o dodavatelích nezveřejnili žádné informace. Dalším specifickým nedostatkem byla neprůhlednost online kampaní. Kandidáti většinou nerozlišují mezi seznamy profilů na sociálních sítích, které se podílejí na jejich kampani, a vlastními profily, ani nezveřejňují informace o způsobu financování politických postů, uvedla organizace.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.