Mladoboleslavská Škoda Auto opět buduje větší pozice v Asii. Nově dokončovaný montážní závod ve Vietnamu má být branou do celého prostoru ASEAN (Sdružení národů jihovýchodní Asie), který čítá 660 milionů lidí a je v současnosti jednou z ekonomicky nejrychleji rostoucích oblastí na světě. Některé jeho ekonomiky, mezi něž patří kromě Vietnamu například Thajsko, Filipíny, Singapur či Indonésie, rostou až osmiprocentním tempem. Škodovka navíc v této oblasti získala odpovědnost za strategické řízení všech velkoobjemových značek celého koncernu Volkswagen, což znamená prodeje a případnou produkci Volkswagenu, Seatu a pochopitelně Škody.
Škodovka chce expandovat do jihovýchodní Asie. Válka na Ukrajině ji připravila o 15 miliard korun
„Česká automobilka dostala za úkol strategicky řídit velkoobjemové značky koncernu Volkswagen v regionu ASEAN a rozvíjet regionální strategii pro tyto důležité rostoucí trhy. Cílem je, aby se zde Škoda etablovala jako silná značka a dlouhodobě si zajistila ziskovost i růst v objemovém segmentu trhu,“ uvedla automobilka tuto neděli. Zároveň ukázala další plány na růst ve Vietnamu a výrobní propojení mezi touto zemí a Indií. Z ní se totiž budou dovážet do Vietnamu komponenty, ze kterých se v tamním nově vznikajícím závodě budou montovat vozy určené pro trhy jihovýchodní Asie. Továrna, do které investuje a vlastní ji společnost TC Motor ve vietnamské provincii Quang Ninh, by měla začít vyrábět příští rok a na politické úrovni přijel spolupráci s Vietnamem o víkendu podpořit také premiér Petr Fiala (ODS) při svém turné po Asii. V regionu je taková podpora vždy důležitá.
„V řadě zemí je Škoda vlastně to hlavní, s čím si lidé Českou republiku spojují, takže je takovým neformálním ambasadorem našeho průmyslu a naší země ve světě,“ uvedl český premiér pro ČTK. „Spolupráce s místním partnerem ve Vietnamu představuje významný milník. Vstup do Vietnamu navíc otevírá cestu k přístupu na další trhy v regionu ASEAN. Abychom mohli co nejrychleji využít tamní obrovský prodejní potenciál, začali jsme již intenzivně pracovat na rozvoji prodejní sítě,“ řekl k jeho návštěvě Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto odpovědný za prodej a marketing s tím, že automobilka aktuálně zakládá první partnerské prodejny, které budou otevřené v Hanoji a následovat bude Da Nang a Ho Či Minovo Město.
Webové stránky ve vietnamštině jsou spuštěné a v červnu by se měly autosalony naplnit prvními vozy vyrobenými v Evropě. Nejprve by mělo jít o modely Kodiaq a Karoq a od příštího roku vietnamskou nabídku obohatí Superb a Octavia. V budoucnosti portfolio rozšíří také plně elektrický vůz Enyaq iV. Všechny vozy z evropských výrobních závodů budou dováženy jako kompletně smontované. Zároveň automobilka plánuje ve středně- až dlouhodobém horizontu rozšíření počtu prodejních míst na více než 50 a počítá s ročním odbytem 30 000 vozů.
Vstup na vietnamský trh umožňuje Škodě Auto také využít synergie, které nabízí geografická blízkost Indie. Právě v nově budovaném závodě bude příští rok zahájena montáž modelů Slavia a Kushaq z takzvaně kompletně rozložených sad (CKD – Completely Knocked Down), které budou dodávané z výrobního závodu značky Škoda v Indii. Tamní výrobu má automobilka na starosti a úspěch v jihovýchodní Asii by mohl podstatně navýšit její kapacity.
Region ASEAN a Indie jsou tak aktuálně hlavní destinace pro potenciální růst automobilky poté, co přišla o ruský trh a několik let se trápí v Číně. Jen do Vietnamu by po roce 2030 měly její dodávky vzrůst na více než 40 tisíc automobilů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist