Indie, Singapur, Jižní Korea. Tyto tři země navštívili v průběhu jara zástupci společnosti DAKO‑CZ, aby získali nové kontakty a mohli v nich usilovat o zakázky. V Indii se již výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla etabloval dříve, Jižní Korea a Singapur představují pro společnost z východočeské Třemošnice, člena skupiny Czechoslovak Group, zcela nové potenciální trhy.

Do Singapuru a Jižní Koreje v rámci mise doprovázející ministra dopravy Martina Kupku vyrazil za společnost DAKO‑CZ Tomáš Hajšman, business development director. Nejprve prezentoval ­firmu před více než stovkou zástupců firem na B2B fóru v Singapuru. O den později představil produkci DAKO‑CZ na obchodním semináři a B2B fóru v jihokorejském Pusanu.

Z pohledu firmy DAKO‑CZ byla klíčová prohlídka podniku Hyundai Rotem, kam se zástupce společnosti dostal jako člen užší skupinky českých podnikatelů. Hyundai Rotem se zaměřuje na ekologická vozidla a Tomáš Hajšman se spolu s ostatními českými kolegy svezl například hybridním vozem EMU a „vodíkovou“ tramvají.

„Předmětem jednání byly zejména vysokorychlostní tratě. V této oblasti patří Jižní Korea ke světovým lídrům. Vzhledem k tomu, že v České republice se projekty vysokorychlostních tratí chystají, představovala tato problematika zásadní téma. A to i přes skutečnost, že systém vysokorychlostních tratí v Koreji je odlišný od evropských,“ uvedl Tomáš Hajšman.

Zaostřeno na Indii

V Indii, kterou v rámci podnikatelské mise vedené ministrem zahraničí Janem Lipavským navštívila Monika Jirušková, business development manager DAKO‑CZ, již třemošnická společnost působí od roku 2006. V posledních několika letech tvořily dodávky pro indický trh významné procento obratů. DAKO‑CZ proto založilo s předními indickými výrobci dvě dceřiné společnosti.

S klíčovým hráčem na tamním trhu, společností Medha Servo Drives, byl založen podnik Medha DAKO‑CZ Pvt. Ltd. se sídlem v Hajdarábádu. Tato firma se soustředí na dodávky ucelených a moderních brzdových systémů pro nově připravované vozy EMU, pro metra a lokomotivy pro indickou železnici. Se společností Jupiter Wagons, která je dvojkou na trhu výroby nákladních vozů, byla založena společnost JWL DAKO‑CZ India Ltd., která sídlí v Kalkatě. Obě tyto firmy zastřeší nově vzniklá společnost DAKO‑CZ India.

Indická železnice nabízí pro české výrobce mnohé příležitosti. Země disponuje čtvrtou nejrozsáhlejší železniční sítí po USA, Rusku a Číně. Indian Railways je největším zaměstnavatelem v Indii a osmým největším na světě, zaměstnává přibližně 1,3 milionu lidí. Do své železnice a její modernizace navíc Indie již několik let masivně investuje.

„Cílem mise, jíž jsem se zúčastnila, bylo představit dalším potenciálním zákazníkům značku DAKO‑CZ jako výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla s vlastním vývojem a zkušební laboratoří, pro niž je velmi důležitý aspekt bezpečnosti na železnici. Díky tomu, že mise byla zastřešena ministrem Janem Lipavským, jsme měli možnost setkat se s ministry, honorárními konzuly a s dalšími významnými představiteli Indické republiky včetně zástupců tamních firem,“ uvádí účastnice mise Monika Jirušková.

Zakázky doma i v zahraničí

Nové příležitosti, jež mohou vzniknout díky účasti na podnikatelských misích, přinesou výsledky do budoucna. Proto je DAKO‑CZ velmi aktivní též na trzích, kde dlouhodobě působí a kde je třemošnická společnost etablovaná. Vzhledem k tomu, že se firma věnuje výrobě brzdových systémů a komponentů pro všechny typy kolejových vozidel, má v každém segmentu tradiční partnery. Díky kvalitní produkci a silnému obchodu dosáhla firma v roce 2022 rekordních tržeb, v nichž poprvé v historii prolomila hranici dvou miliard korun.

V oblasti nákladní dopravy dodává mimo jiné společnosti Tatravagónka Poprad, která je v tomto segmentu evropským lídrem. Brzdové systémy pro osobní vozy vyrábí DAKO‑CZ například pro španělskou společnost Talgo. V segmentu příměstské dopravy spolupracuje se švýcarskou společností Stadler. Brzdové komponenty pro soupravy metra dodává DAKO‑CZ dlouhodobě pro společnost Siemens Mobility. Zatím nejvýznamnější a nejprestižnější zakázkou za více než deset let vzájemné spolupráce je výroba brzdových komponent do souprav Siemens určených pro londýnské metro, konkrétně pro Piccadilly Line.

Zajímavou zakázku DAKO‑CZ získalo v Brazílii, kam dodá hydraulické brzdové jednotky pro autonomně řízené, vzduchem poháněné soupravy Aeromovel, které budou obsluhovat cestující na letišti v Sao Paulu. V oblasti tramvajové dopravy dodává DAKO‑CZ svým zákazníkům tedy jak hydraulické, tak nově též elektromechanické brzdové systémy na trakční podvozky. Mezi zákazníky v tomto segmentu patří například společnost Škoda Group, jíž DAKO‑CZ aktuálně poskytuje hydraulické brzdové systémy pro rekonstruované tramvajové soupravy M31 provozované ve švédském Göteborgu nebo pro nové soupravy vyráběné Škodou Group 29T3, které budou provozovány v Bratislavě.

Elektromechanické brzdové systémy, které jsou díky absenci olejového hospodářství šetrnější k životnímu prostředí, dodává DAKO‑CZ například polskému výrobci Modertrans a jsou nasazeny třeba v polských Katovicích, Poznani a nově bude dodávat tzv. oil free brzdový systém na jednočlánkovou tramvaj do Woltersdorfu, části Berlína.

Na špici díky silnému vývoji

Právě elektromechanické brzdové jednotky tvoří základ konceptu brake by wire, jímž DAKO‑CZ spoluurčuje trendy v této oblasti. Na loňském veletrhu InnoTrans zaslouženě vzbudil velkou pozornost koncept elektromechanické kotoučové brzdové jednotky DAKO KKBE, která je primárně určena pro ucelené vlakové soupravy příměstských jednotek a vozů metra. Může však nalézt uplatnění také u moderních konstrukcí osobních vozů a nákladních vagonů.V oblasti nákladní dopravy patří mezi nové produkty integrovaná trámcová brzdová jednotka DAKO ITBL, která je certifikovaná dle normy TSI.

V oblasti inovací těží společnost z bohaté výzkumné a vývojové tradice, kterou v Třemošnici již před sedmdesáti lety založil Josef Daněk, autor více než 40 patentů, který je označován za otce brzdy DAKO. Na posílení svého know‑how spolupracuje firma s řadou vysokých škol nejen v České republice, ale i na Slovensku. Také díky tomu DAKO‑CZ dokáže v konkurenci silných evropských výrobců obstát a několik minulých let firma nepřetržitě rostla.

Článek vznikl ve spolupráci se společností DAKO-CZ. Text nevyjadřuje názor redakce.

Text nevyjadřuje názor redakce