Náklady českých zaměstnavatelů na mzdy se letos v prvním čtvrtletí meziročně zvýšily zhruba o devět procent. Budeme-li v případě robota považovat za jeho „mzdu“ s trochou nadsázky spotřebu elektřiny, pak se letos nové řady robotů naopak vyznačují jejím poklesem až o 20 procent. Zatímco lidé tak jsou a budou stále dražší položkou, provoz robotů je a bude naopak čím dál úspornější.  To, co už dávno pochopili v Japonsku nebo Jižní Koreji a později v Číně a západních ekonomikách, u nás stále ještě podle dat o penetraci robotů nefunguje.

Až člověka napadá, zda naše zaostávání v robotice nemá i kulturní kořeny. Zda si s Čapkovým R. U. R. neneseme i stigma antagonismu stroje proti člověku. Anebo, když budu parafrázovat jeden současný český román, není naším specifikem i problém generační, když děda říká, že má ještě nějakou robotu, a malá vnučka vykulí oči s tím, že nevěděla, že má děda robota.

Pravdou každopádně je, že v Česku koluje jen minimum fundovaných analýz srovnávajících člověka s robotem jako pracovní síly, věcně a se všemi plusy a minusy. Namísto toho jsme už od devadesátých let kontinuálně svědky srovnávání výdělku našeho pracovníka s německým. Jenže jak už náš průmysl začíná pociťovat, souboj v nákladech na pracovní sílu neprobíhá přes Krušné hory a Šumavu, ale spíše přes Karpaty, tedy se zeměmi, jakými jsou třeba Bulharsko nebo Rumunsko. S nimi ovšem český podnik už v tomto ohledu nikdy krok neudrží.

Robot, respektive automatizace je tak jedinou tržně konformní cestou, jak může podnikatel dlouhodobě udržet „personální“ náklady na uzdě. A nejde pochopitelně jen o ně. Vyšší produktivita, přesnost a bezpečnost díky využití robotů dříve či později nahradí řadu stávajících zaměstnanců. Mají důvod se obávat? V situaci dlouhodobě tříprocentní míry nezaměstnanosti nikoli. Trh je hladový po zaměstnancích téměř všech segmentů a kategorií. A ty z nich, kteří se naučí dobře adaptovat na technologie, už nečeká robota. Zato možná robot.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.