Největší čínský výrobce elektromobilů BYD plánuje postavit svou první evropskou továrnu v Maďarsku. Informoval o tom v sobotu německý list Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. Odvolal se přitom na obeznámené zdroje a uvedl, že rozhodnutí už bylo interně přijato. Zúčastněné strany se k věci nevyjádřily. Výši investice list nezmiňuje.

Webové stránky místní vlády v Šen-čenu na jihu země, kde automobilka BYD sídlí, zveřejnily minulý měsíc příspěvek, v němž se uvádí, že maďarský premiér Viktor Orbán se při návštěvě společnosti BYD setkal s předsedou představenstva a prezidentem společnosti Wang Čchuan-fuem.

Automobilka BYD se letos poprvé dostala mezi deset největších automobilek světa z hlediska prodeje, předstihla tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW. V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. BYD loni upustil od výroby aut se spalovacím motorem.

Z hlediska prodeje elektrovozů v letošním druhém čtvrtletí obsadil BYD druhou příčku za Teslou, uvádí server electrec. Zatímco americká automobilka dodala 466 tisíc elektromobilů, BYD jich prodal 352 tisíc. Pokud by se započítaly i hybridní vozy, BYD by s 703 500 vozy Teslu předstihl.

Letos BYD oznámil, že investuje v Brazílii tři miliardy realů (bezmála 14 miliard korun) do výstavby závodu, který bude jeho prvním závodem mimo Asii.

Čínské elektromobily jsou stále populárnější na evropském trhu. Nyní se však Evropská komise začíná zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, a obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.

Přezkum, který by mohl vyústit v zavedení sankčních cel, vyvolal varování analytiků před odvetnými kroky ze strany Pekingu a také nesouhlasnou reakci vedoucích pracovníků čínského průmyslu, kteří tvrdí, že konkurenční výhoda tohoto odvětví nebyla způsobena dotacemi.

Čínští výrobci konkurují vysoce konkurenční cenou, za kterou navíc získají uživatelé zajímavou výbavu. Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit svůj francouzský sportovně-užitkový vůz (SUV) s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan.

Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.

„Opravdu to auto miluju,“ prohlásila Springeová-Janssenová. Za cenu odpovídající částce téměř 1,2 milionu českých korun má podle ní vůz Atto 3 „všechny ty vymoženosti", jako například kameru umožňující pohled na auto z ptačí perspektivy, dva roky bezplatného dobíjení či sadu zimních pneumatik navíc. Jejímu manželovi se auto natolik líbí, že zvažuje nahradit dalším vozem značky BYD jejich druhé auto značky Škoda z koncernu Volkswagen.

„Je mi líto, Evropo. Čína má lepší nabídku,“ prohlásila Springeová-Janssenová. Její nadšení demonstruje, jak si čínské automobilky při své expanzi na evropský trh s elektromobily získávají motoristy a ohrožují zavedené domácí značky v odvětví, které je klíčové pro energetickou transformaci Evropy.