Od ledna začnou platit nová silniční pravidla a jednou ze zásadních změn je, že za volant budou moci sednout už sedmnáctiletí, byť pouze pod dohledem zkušeného mentora. Některé autoškoly se obávají, že by případná vlna mladých zájemců o řidičák mohla vyčerpat jejich kapacity. To by pak mohlo vést k razantnímu zvýšení cen. Jiné autoškoly ale stejně jako ministerstvo dopravy říkají, že k panice není důvod.

Například jedna z největších českých autoškol Nobe na základě předběžných průzkumů odhaduje, že možnost usednout za volant o rok dříve využije zhruba třetina nezletilých. Do autoškoly lze začít chodit rok a půl před dovršením potřebného věku, takže změna se teoreticky týká i těch, kterým je nyní 15 a půl roku. „Což může být až třicet tisíc zájemců nad běžný stav,“ uvádí za autoškolu Nobe její marketingový manažer Mikhail Svanidze. 

Změna navíc přichází v době, kdy dospívají silné populační ročníky. „Zájem o autoškoly zvýší oproti minulým letům už samy o sobě, podle statistik až o deset tisíc,“ míní Svanidze.

Podobně se na rostoucím zájmu podepisují stále vyšší počty cizinců v Česku. Před třemi lety se dal udělat řidičák na osobní auto (skupina B) za cenu pod deset tisíc korun, dnes je průměrná cena téměř dvojnásobná. A třeba v Praze a jiných velkých městech mohou ceny u běžných kurzů přesahovat i částku dvacet tisíc. Důvodem je zejména inflace posledních dvou let a s tím související nárůsty cen energií, pohonných hmot či nájmů.

Podle Nobe jsou ale tuzemské ceny stále podhodnocené. „České autoškoly jsou v evropském srovnání jedny z nejlevnějších. Například v Německu vyjde řidičský průkaz minimálně na 36 tisíc korun,“ uvedl Svanidze.

Růst ceny kurzů je proto podle autoškoly nevyhnutelný, v příštím roce s největší pravděpodobností překoná i v menších městech hranici 30 tisíc, v Praze to může být až o polovinu více.

Ostatní autoškoly jsou však v takových závěrech zdrženlivější. Zájem sedmnáctiletých se podle oslovených společností sice může projevit na zvýšené poptávce po kurzech, ale ne do té míry, aby tržními cenami takto otřásl. „Nelze vyloučit, že k malému nárůstu dojde, ale nelze to předjímat. A pokud ano, tak to bude v řádu procent, určitě ne desítek procent,“ uvedl místopředseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.  Úvahy o nárůstu cen o padesát či více procent pak označil za strašení lidí.

Například Pavel Plzenský z Autoškoly Letná ostatně pro HN uvedl, že zdražovat v příštím roce pravděpodobně nebude. I když i on souhlasí s tím, že ceny jsou v Česku velmi nízké. „Za tu cenu se neobnoví vozový park, také mi třeba zvedli nájem o pět tisíc korun kvůli inflaci,“ uvedl Plzenský. Řidičský průkaz u něj zájemci pořídí za 23 tisíc korun.

Ministerstvo dopravy připomíná, že v Česku existují dva tisíce registrovaných autoškol, přičemž z toho jen 800 škol zvládne více než 50 žadatelů ročně. „Z toho lze dovodit, že kapacity na navýšení jsou,“ řekl mluvčí resortu František Jemelka.

Dalším důvodem, proč případný nárůst žadatelů systém zvládne, je podle Jemelky i to, že novela vejde v účinnost v lednu, kdy je nejslabší sezona. „Pokud by tedy snad došlo k navýšení žadatelů, autoškoly jsou připraveny nárůst absorbovat.“

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.