Komunikovat se svědky online chtěl Václav Kučera ještě coby policejní vyšetřovatel na začátku tisíciletí. Na vhodnou technologii a legislativu si ale musel 17 let počkat. „Teď cítím, že je přívětivé prostředí pro změny a digitalizaci,“ říká Kučera, který byl mezitím povýšen na generála. V práci se o něm občas mluví jako o reformátorovi či vizionáři.
Na krajském ředitelství středočeské policie, v jehož čele stojí už 15 let, zavedl třeba využívání dronů pro odhalení nepoctivých řidičů nebo digitální spis. Před třemi lety se dočkal i uskutečnění projektu Pol Point – tedy online videokomunikace občanů s policií. Díky tomu se práce policistů zefektivnila: je rychlejší, levnější a komunikace jednodušší. Inovativní projekt získal letos v říjnu speciální ocenění Hospodářských novin v soutěži IDC Future Enterprise Awards.
Za svou více než 40 let trvající kariéru zažil Kučera několik celostátních krizí, které ho pokaždé utvrzovaly v potřebě modernějších přístupů. „Videokonference se do veřejné správy začaly dostávat po povodních v roce 2002 – používaly se třeba v krizových štábech. Videokonferenční sety se nám hodily i během metanolové krize v roce 2012, protože se odehrávala po celé republice,“ vzpomíná.
Na pandemii koronaviru, která do online prostoru na nějakou dobu přesunula každého čtvrtého pracujícího v Česku, tak byla policie připravená. Pilotní verze projektu Pol Point spustila v únoru 2020 – měsíc před potvrzením prvních případů onemocnění v Česku. „Pandemie pak rozvoj projektu umocnila a pomohla ho dostat do povědomí lidí,“ míní Kučera.
Přes digitální službu Pol Point veřejnost podává oznámení o protiprávním jednání přes nahrávaný šifrovaný videohovor. Všechna data přitom podle Kučery zůstávají v policejním systému. Tato nahrávka může jít až k soudu a výslech se nemusí opakovat. Šetří to čas a snižuje stres všem zúčastněným. Během výslechu se pořizuje také ruční zápis, který se k videonahrávce připojuje, ale do budoucna se počítá s automatickým přepisem.
Člověk může kterýkoliv den od osmi ráno do deseti večer přijít do takzvaných bezkontaktních nebo polokontaktních terminálů a přihlásit se k videokonferenci s policistou. V bezkontaktním terminálu není nikdo jiný a dveře do místnosti se v době podání výpovědi zvenku zablokují. Nikdo cizí nesmí vstoupit, ale ten, kdo je vyslýchán, může kdykoliv odejít. Nejsou potřeba ani žádné doklady – totožnost člověka si policisté na druhém konci ověří bez nich. Ve Středočeském kraji už jsou desítky takových míst.
Služby lze přitom využít odkudkoliv přes vlastní mobil, tablet nebo počítač. Je třeba pouze poslat e-mail s žádostí. Obratem se pak ozve policista, který poskytne přístupové údaje do systému a domluví čas videohovoru. Lze se také předem domluvit, zda vyslýchat bude žena či muž.
Pol Point nenahrazuje tísňovou linku 158, která je určena k řešení bezodkladných případů ohrožení zdraví či života. Nejčastěji se využívá pro nahlášení podvodů, včetně těch v kyberprostoru, krádeží, ublížení na zdraví, zanedbání povinné výživy či sousedských sporů. Někteří využívají službu pro radu či dotaz.
Lidé také často preferují diskrétnost v případech hlášení domácího násilí. V průběhu podání výpovědi lidé mohou mít vedle sebe i jinou osobu, která by je mohla v té chvíli podpořit. V některých závažných případech, kdy je osobní komunikace a přítomnost specialistů žádoucí, jako například ve věcech, jež se týkají dětí, mohou do bezkontaktního terminálu přijet kriminalisté.
Appka oživující staré příběhy a zpětná vazba pro tisíce zaměstnanců. Soutěž v digitalizaci má první české vítěze
Od začátku letošního roku do konce října využilo systém 1065 lidí; 60 procent z nich použilo bezobslužný terminál, 40 procent se připojilo distančně. Za celý loňský rok přijali policisté 963 oznámení.
Hlášení přichází ze čtyř desítek bezkontaktních terminálů a dalších několika desítek polokontaktních míst ve Středočeském kraji. V Plzeňském kraji je pět Pol Pointů, jeden mají v Karlovarském kraji a jeden v jihomoravské Lednici. Další budou podle Kučery přibývat a v případě potřeby se bude zvyšovat i počet oddělení, která podání přijímají.
Zatím ale všechno putuje na oddělení příjmu trestních oznámení na Krajském ředitelství policie Středočeského kraje na Zbraslavi, kde má komunikaci s občany na starosti šest zaměstnanců. Není přitom důležité, kde se nachází policista, který ve virtuálním prostředí přijímá výpověď. Po skončení výslechu všechno posílá k dalšímu šetření tam, kde se událost stala.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist