Dopravní policie usiluje o zvýšení hranice škody, při níž musí účastníci dopravní nehody oznamovat kolizi policistům. „Policie aktuálně řeší celou řadu kroků, které by mohly vést ke snižování administrativní zátěže policistů. U dopravní policie jsme si konkrétně vyhodnotili jeden fenomén a to je výše škody,“ uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý (na snímku). Dopravní policisté by podle něj díky tomu byli více v terénu, místo aby seděli nad papíry v kancelářích. „Jde o tisíce nehod ročně, u kterých by policie nemusela být,“ odhadl dopady plánované změny.

Nyní má účastník nehody povinnost oznámit událost policii u škody nad 100 tisíc korun. „Tato částka už určitě v žádném případě neodpovídá aktuálním ekonomickým ukazatelům ani vozovému parku na pozemních komunikacích,“ podotkl šéf dopravní policie.

Jednou z uvažovaných verzí je, že by se hranice škody zvýšila dvojnásobně, tedy na 200 tisíc korun. „Dnešní průměrné stáří vozového parku je 15 let. U takového vozidla je 200 tisíc prakticky totální škoda,“ nastínil Zlý. Zdůraznil, že řidiči by i nadále museli hlásit všechny nehody, u kterých se někdo zraní, nebo ty, u nichž by nemohli sami obnovit silniční provoz – třeba na dálnici či v křižovatce.

Dopravní policie teď možnosti nové úpravy řeší v pracovní skupině, v níž zasedají i zástupci ministerstva dopravy a České asociace pojišťoven. „S pojišťovnami jsme se shodli na tom, že částka se určitě navýší,“ přiblížil Zlý.

S pojišťovnami diskutuje také o jednodušším nahlašování nehod bez asistence policie než prostřednictvím stávajícího papírového euroformuláře. Představuje si například vytvoření jednoduchého webového rozhraní, kam by řidiči mohli pojišťovně i s pomocí chytrých telefonů okamžitě nahrát snímky z nehody či skenovat doklady.

Policie v Česku průměrně řeší 250 až 270 dopravních nehod za den. Zlý uvedl, že jejich účastníci volají policisty mnohdy zbytečně. „Ve Vídni jezdí šetřit dopravní nehody zhruba čtyři výjezdy denně. V Praze je to zhruba 15 až 20 výjezdů,“ porovnal.