Některé letecké nehody dokážou otřást i těmi, kdo ze statistik dobře vědí, že cestování vzduchem je v přepočtu na kilometry nejbezpečnější způsob dopravy. Mrazení v zádech stále vyvolává více než tři desetiletí stará nehoda, při které se Boeingu 737 nad Havají ve výšce přes sedm kilometrů částečně rozpadl trup a část pasažérů nad sebou najednou místo stropu měla jen nebe. Piloti sice dokázali s těžce poškozeným strojem přistát, ale letuška, která se ve chvíli prudké dekomprese věnovala cestujícím, byla vysáta ven a beze stopy zmizela.
Páteční nehoda stroje Boeing 737 Max 9, prapravnuka havajské sedmtřisedmičky, se naštěstí obešla bez obětí, ale to byla jen shoda okolností. Boeing Alaska Airlines přišel o zaslepené dveře ve výšce necelých pět kilometrů. Tedy ještě ve fázi stoupání, kdy byli (či měli být) všichni včetně leteckého personálu připoutáni. Vedle uvolněných dveří (úvodní zprávy mluvily o okně, což neznělo tak závažně) naštěstí nikdo neseděl. Dekomprese byla mírnější, než kdyby se nehoda stala v deseti kilometrech, ale i tak se na palubě odehrávaly dramatické scény, kdy proud vzduchu z dítěte, které ze všech sil držela matka, serval tričko, ven z trupu odlétaly opěrky sedadel a další kusy interiéru včetně odkládacího stolku, o drobnostech jako mobilní telefony nemluvě.
A zatímco příčinou nehody nad Havají bylo dvacet let přetěžování náročnými krátkými lety v extrémně tropických podmínkách (stroj měl za sebou skoro 90 tisíc startů), incident nad Oregonem postihl zbrusu nový stroj, který nebyl na linkách ani dva měsíce. Boeing má tedy další problém a ti, kdo investovali do jeho akcií, se svezou s ním.
Co se dočtete dál
- Jak vážný problém pro je Boeing „uzemnění“ části strojů typu 737 Max 9?
- Čím tradiční letecká firma prošla v posledních letech a jakou má dnes image?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.