S průzkumy volebních preferencí je to podobné jako s akciovým trhem. Na trhu můžete vlastnit akcie s aktuálně velmi vysokou hodnotou, ale dokud neprodáte, je váš zisk jen virtuální. Podobně v průzkumech preferencí můžete být velmi vysoko, ale protože v politice se „prodává“ jen v den voleb, nemusí to znamenat skoro nic.

Mohli by o tom vyprávět mnozí – od Jiřího Paroubka model 2010 po Andreje Babiše model 2021. Oba dlouho jasně vedli, ale nakonec to bylo horší, než čekali. Takže de facto prohráli a moc je minula.

Proto je dobré hledět na aktuální průzkum Kantaru, který dává hnutí ANO rekordních 38 a půl procenta s jistou rezervou. Do sněmovních voleb zbývá rok a půl, takže se v žádném případě nedá tvrdit, že je hotovo. Nebo dokonce že už půjde jen o to, jestli Babiš s Okamurou (který se nyní drží na devíti procentech) dají dohromady ústavní většinu, nebo ne.

Současná rekordní podpora ANO stojí na dvou faktorech. Zaprvé se Babišovi daří luxovat menší mimoparlamentní strany. Jeho aktuálními oběťmi jsou SOCDEM, KSČM, Přísaha, Trikolora a PRO. Klíčovou je v této souvislosti stále agresivnější rétorika Babiše, Schillerové, Havlíčka a spol. proti vyzbrojování Česka a proti pomoci Ukrajině. Ta oslovuje voliče, od krajní levice až po nacionální pravici, kteří jsou dílem unaveni válkou a dílem přímo fandí Rusku.

Druhým faktorem je pak úspěch u méně vzdělané části mladé generace. U dvacátníků bez maturity má nyní ANO přes 50 procent. Zjevně zafungovala tiktokizace Babišovy kampaně. Nejen Babiš, ale třeba i Alena Schillerová se bizarním trdlováním na čínské síti TikTok stali u mladé generace známými jako žádní jiní politici. A protože funguje rovnice „znám ho, rovná se, uvedu ho v průzkumech“, vypadá nyní výsledek volebních preferencí tak, jak vypadá.

V obou případech ovšem nemusí současný stav do voleb vydržet. Menší strany postupně zintenzivní kampaň a voliči se jim mohou vrátit. Všechny partaje včetně vládních se také budou nyní pokoušet dohnat náskok ANO na sítích pro mladé a může se jim to zčásti povést. Současná rekordní podpora pro ANO je tedy poměrně křehká.

Podstatnější roli ale bude hrát vývoj ekonomické situace. Vládní strany, které nyní s duem ANO/SPD v součtu prohrávají 37,5 procenta ku 47,5 procenta, mohou spoléhat na to, že jim nízká inflace a zvyšování reálných mezd vrátí část voličů, o které od voleb přišly. Pokud marketingově zcela neselžou, mají prostor jít nahoru, zatímco ANO už nemá kam stoupat.

Jistě, babišovci jsou nyní oprávněně nadšení a příznivci vládních demokratických stran jsou v oprávněné depresi. Ale vyvozovat z jednoho průzkumu z března 2024 výsledek voleb v říjnu 2025 opravdu nelze.

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.