Mapování vlivu umělé inteligence na český byznys, které jsme v EY naposledy pojali prostřednictvím oblasti personalistiky, přineslo i zajímavý závěr přesahující samotné začleňování AI do procesů. Jen 37 procent respondentů průzkumu, kterými byli manažeři zodpovědní za lidské zdroje, potvrdilo, že aktivně využívá umělou inteligenci při své pracovní činnosti. Největší překážkou je podle nich nedostatečné pochopení AI a jejích možností (36 procent).

Přitom téměř dvojnásobek oslovených (65 procent) zároveň odpovědělo, že umělou inteligenci využívá mimo zaměstnání. A to nejvíce v oblasti generování nebo úpravy textu, vyhledávání konsolidovaných informací na chatbotech či při personalizaci obsahu. Z toho vyplývá, že čeští manažeři jsou s AI obeznámeni a rozumějí oblastem, kde je přínosné ji využívat. K překlopení této kompetence do užitku ve firmě však z velké části nedochází.

Užití umělé inteligence ve firemním prostředí je složitější než „doma“. Zdaleka totiž nejde jen o výběr správné, bezpečné a důvěryhodné technologie. Přínos ve firmě může nastat jen tehdy, když máte vedení, které podporuje změnu spojenou s AI. Když je organizace dostatečně flexibilní a zaměstnanci jsou motivováni dělat některé rutinní činnosti jinak. Následně pak mohou začít z umělé inteligence plně profitovat.

Fakt, že čeští manažeři přiznávají své osobní znalosti AI jako nedostatečné (42 procent), je sice varovný, ale svým způsobem je i dobrou zprávou. Už to samo o sobě totiž znamená, že se problémem chtějí zabývat. Což potvrzuje 90 procent respondentů také tím, že vidí ve své roli prostor pro zlepšení povědomí a dovedností v oblasti umělé inteligence ku prospěchu své firmy.

Ochota podívat se na novou skutečnost novýma očima a kontinuálně se učit je předpokladem nejen konkurenceschopnosti, ale i tvorby vyšší hodnoty v podniku i společnosti jako celku.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze