Dánský námořní dopravce Maersk varuje před snížením přepravních kapacit po útocích v Rudém moři. Ve druhém čtvrtletí mohou podle něj útoky snížit kapacitu mezi Dálným východem a severní Evropou až o 20 procent. Informovala o tom agentura Reuters. Maersk a další námořní dopravci od loňského prosince odklánějí lodě kolem afrického mysu Dobré naděje, aby se v Rudém moři vyhnuli útokům militantních Húsíů na plavidla. Delší doba plavby ale zvyšuje sazby za přepravu.

„Riziková zóna se rozšířila a útoky zasahují dál od pobřeží,“ uvedl Maersk v aktualizovaném doporučení zákazníkům. „To přimělo naše lodě dále prodloužit cestu, což má za následek další čas a náklady na to, aby se váš náklad dostal na místo určení,“ dodala.

Maersk odhaduje, že přesměrováním dopravy mimo Suezský průplav se kapacita přepravy kontejnerů mezi Dálným východem a severní Evropou a Středozemním mořem sníží ve druhém čtvrtletí o 15 až 20 procent. Mluvčí podniku uvedl, že situace v Rudém moři se stále vyvíjí.

Maersk bývá považován za barometr světového obchodu, moře pro tento podnik brázdí přes 730 kontejnerových lodí. Minulý týden firma uvedla, že narušení lodní dopravy podle ní potrvá nejméně do konce roku.

Německý konkurent Hapag‑Lloyd vidí okolnosti trochu optimističtěji, krize by podle něj mohla skončit i dříve. Francouzská společnost CMA CGM stále posílá některé lodě přes Rudé moře v doprovodu fregat francouzského nebo jiného evropského námořnictva. Většina jejích lodí je ale přesměrována kolem Afriky, řekl deníku Le Monde generální ředitel Rodolphe Saadé.

„Problém spočívá v tom, že musíte zastavovat v přístavech, které nejsou cílovou destinací, a překládat na menší lodě,“ uvedl Saadé.