Klíčový dálniční most Šmejkalka kousek od středočeských Senohrab se bude opravovat jinak, než se původně předpokládalo. Ukazuje to upravené stavební povolení, které vydal před víkendem Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Úpravy projektu mají dopad na to, které části se podaří zachovat původní. A rovněž kdy a jak rekonstrukci pocítí řidiči v provozu.

Připomeňme: železobetonový most Šmejkalka je na dálnici D1 hned za sjezdem od Prahy na České Budějovice, vede přes údolí stejnojmenného potoka. A také jde o unikátní památník několika různých etap stavby D1 a celé české dálniční sítě – od protektorátu přes poválečné období až nakonec po léta sedmdesátá.

Dokončeným a desítky let chátrajícím mostům lidé začali přezdívat Hitlerovy, i když trochu neprávem. Nacisté stavbu protektorátní dálnice spíš jen pár let tolerovali a v roce 1942 ji sami zakázali. Právě Šmejkalka se jako jediná z „Hitlerových mostů“ stala v původní podobě i součástí dnešní D1.

Od loňska ji postupně znovu obklopila stavební technika. A řeší se, jak ji opravit. DESÚ teď povolil změnu stavebního povolení, která dává finální podobu její rekonstrukci.

Impozantní oblouky s rozpětím 120 metrů – klíčový prvek mostu Šmejkalka má zůstat zachovaný. Snímek zachycuje podobu z podzimu 2022, před začátkem oprav.
Vedle sebe stojící impozantní oblouky s rozpětím 120 metrů, charakteristický prvek mostu Šmejkalka, mají zůstat zachované. Snímek zachycuje podobu z podzimu 2022, před začátkem oprav.
Foto: HN – Jan Beránek

Zachovány by měly být oba vedle sebe stojící betonové oblouky. A podle aktuální verze stavebního povolení sehrají ještě větší roli, než se plánovalo. „Nově nebudeme stavět provizorní spodní stavbu, ale využijeme tu stávající konstrukci a od ní postavíme nové opěry,“ řekl HN šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Jde o takzvané stojky – svislé pilíře, které spojují mostovku (horizontální část) s obloukem. Nové vyrostou vedle starých, které se budou bourat. K žádosti vedly silničáře výsledky sond betonu, který je místy v horším stavu, než očekávali.

Povolení počítá se začátkem prací letos v červenci, i když pod mostem už se hodně udělalo. Šlo ale hlavně o přípravné práce a další podepření mostu, do kterého už viditelně zatéká a koroze z něj postupně vytlačuje dráty ven. „Teď začnou dělat spojky mezi pilíři a nosnou konstrukcí. Celkově tu konstrukci zesílí, aby bylo možné odstranit ty části, které se musí postavit znovu,“ řekl Mátl.

Původně se počítalo s tím, že se většina mostu zbourá a zůstanou jen oba oblouky s monumentálním rozpětím 120 metrů. Podle plánu se měl vedle postavit náhradní most, po němž by se několik let jezdilo. Současná verze povolení počítá s provozem vždy po jedné polovině mostu – bude potřeba ho hned na úvod rozšířit, aby se po něm dalo jezdit ve čtyřech zúžených pruzích. Nová mostovka bude mít šířku osm metrů, což má umožnit i dostavbu případného třetího pruhu.

„Ano, ta změna projektu je definitivní tečka za představou o provizorním mostu,“ řekl Mátl.

Projekt počítá s cenou okolo jedné miliardy korun. Zadání zakázky bylo tentokrát poměrně volné – na stavební firmě bylo i zpracování postupu opravy. Zachování oblouků bylo jedním z pevně daných bodů. Mimo jiné i kvůli tomu, že se k nim váže řada historických momentů. Právě na jejich stavbě v letech 1939–1942 byl aktivní protinacistický odboj, tady také dokázali čeští technici schovat před německým válečným průmyslem obrovské množství oceli. Po demolici nadjezdu u Jažlovic je Šmejkalka jednou z posledních staveb, která pamatuje tuto éru stavby D1 a stále slouží.

Řidiči rekonstrukci pocítí naplno zřejmě příští rok na jaře. ŘSD teď počítá s většími omezeními zhruba od května 2025, kdy lze očekávat dlouhé kolony aut a zpomalení provozu.

Modernizace této části D1 od Mirošovic po Brno přitom skončila už před necelými třemi lety. Termín, který „náhodou“ vyšel před sněmovní volby, se stihl právě jen díky vyjmutí mostu Šmejkalka z celé modernizace. S tím, že se k němu silničáři vrátí později.

Takto se omezení protáhnou až do roku 2027. Tou dobou to bude od začátku modernizace už 15 let.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist