Státní Správa železnic bude mít nečekaný výdaj. Obvodní soud pro Prahu 1 ve čtvrtek rozhodl, že musí zaplatit 87 milionů korun Traťové strojní společnosti (TSS) za pět let starou nehodu, při níž výpravčí depa v Lovosicích omylem poslala posunovací lokomotivu firmy AWT na špatnou kolej. Lokomotiva pak narazila na speciální stroj na opravu kolejí a kladení pražců.

Za nehodu již byla před čtyřmi lety odsouzena výpravčí Jolana J. Ta uznala vinu a dohodla se i se státním zástupcem na výši trestu – dostala dvouletou podmínku s odkladem na tři roky. Škodu na 68 metrů dlouhém stroji o váze 190 tun, patřícím TSS, spočítal policií oslovený znalec na zmíněných 87 milionů.

Jolana J. je u Správy železnic stále zaměstnána. Za škodu odpovídá pouze do výše 4,5násobku svého platu, ale ani tu dosud nemusela uhradit. I přes její odsouzení totiž Správa železnic požadavek TSS na náhradu škody odmítá a nemá prý tak proč ji přenášet na výpravčí.

„Mimořádná událost byla vlastním vyšetřováním Správy železnic vyhodnocena se závěrem, že za vznik škody je odpovědný dopravce,“ odkázal mluvčí státního podniku Dušan Gavenda na lokomotivu, která patřila další společnosti AWT. Naopak Drážní inspekce zase jako hlavního viníka určila právě výpravčí.

Traťová strojní společnost byla dříve součástí Českých drah. Podíl ve firmě, která má na starosti údržbu a opravy kolejí, dráhy před 15 let prodaly, nyní ji ovládá skupina Rail Invest bratrů Petera a Rudolfa Šuškových. V posledním finančním roce 2022/2023 hospodařila se ztrátou 82 milionů při obratu 1,2 miliardy korun. Jedním z jejích hlavních klientů je právě Správa železnic.

Uvedený stroj je již pět let mimo provoz a podle právníka TSS Karla Ležatky se stále opravuje a zjišťuje se rozsah poškození. Oprava prý trvá tak dlouho i kvůli tomu, že jde o unikání stroj a na dodání některých dílů se čeká roky. „Cena opravy bude nejspíš ještě vyšší, než jsme požadovali,“ podotýká Ležatka. „Žalobu jsme redukovali jen na to, co je nezpochybnitelné podle toho prvního posudku, který si zadala policie, a neměli jsme na něj vliv,“ dodává.

Správa železnic se snaží výši způsobené škody zpochybnit. Předložila například odborné posouzení znalce, že oprava by stála jen 232 tisíc korun. To ovšem zase zcela rozcupoval oponentní posudek Vysokého učení technického v Brně, který upozornil i na to, že jde o unikát postavený na míru a podobných strojů bylo v minulosti na světě prodáno pouze šest. Nový by stál půl miliardy a jeho dodání by trvalo nejméně tři roky. „A to bez povolení k provozu, na to bychom čekali další dva roky,“ poukazuje Ležatka.

Správa železnic podezírá firmu kromě toho, že škodu nadhodnotila, i z toho, že stroj ve skutečnosti už delší dobu nebyl funkční. Ležatka to označuje za nesmysl. „Doložili jsme i faktury, že ještě v červenci, měsíc před nehodou, pracoval právě pro Správu železnic,“ říká.

Těsně před vynesením rozsudku pak Správa železnic předložila další dva posudky, tentokrát společnosti Grant Thornton, že hodnota stroje v době nehody byla jen 55 milionů. A že oprava měla stát jen 6,6 milionu korun.

Vzápětí se v soudní síni rozhořela přestřelka. „Vždyť ten stroj a jeho poškození vůbec neviděli,“ zkritizoval Ležatka. „Protože k němu nikoho nepustíte,“ reagoval právník státní firmy Aleš Brodský.

Podle soudkyně Petry Lukáškové ale tento posudek pro její rozhodnutí není vůbec potřeba. Dostatečný a věrohodný je první posudek, který objednala policie. „Znalec jej vypracoval v době brzy po nehodě a to vozidlo viděl,“ řekla. „Je si jistě vědom, co by ho čekalo v případě vědomě nepravdivého posudku,“ podotkla. A to, že je Správa železnic hlavní viník, dokládá podle ní jak zpráva Drážní inspekce, tak i přiznání a odsouzení výpravčí.

Kromě celé požadované sumy má státní správce kolejí zaplatit dalších zhruba 20 milionů na úrocích a nákladech řízení. Verdikt ale není pravomocný a Správa železnic se téměř jistě odvolá. „Se závěry soudu se neztotožňujeme,“ potvrdil mluvčí Gavenda.

Podle Gavendy je podobný případ s takto vysokou škodou ojedinělý. Před rokem nicméně soudy po mnohaletém projednávání potvrdily, že státní správce kolejí musí zaplatit společnosti ČEZ tři miliardy za ušlý zisk za objednanou, ale neodebranou elektřinu. Správa železnic již zaplatila, ale současně podala dovolání k Nejvyššímu soudu. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist