Evropské letecké společnosti ve středu vyzvaly Evropskou komisi k většímu úsilí o zajištění rovných podmínek v tomto odvětví. Evropské aerolinky si stěžují, že jejich čínští konkurenti mají výrazně nižší náklady, protože mohou létat přes Rusko a nečelí mimořádným nákladům souvisejícím s ochranou životního prostředí. Informovala o tom agentura Reuters.

Šéf největší německé letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr na tiskové konferenci vedoucích představitelů evropského sektoru letecké dopravy v Bruselu uvedl, že k zajištění spravedlivé hospodářské soutěže by se mělo požadovat, aby se Rusku vyhýbaly všechny lety do Evropy.

„My nesmíme létat přes Rusko, zatímco Číňané mohou. Pokud chcete rovné podmínky, je potřeba zajistit, aby se každá letecká společnost, jejíž letadla přistávají v Evropě, vyhýbala ruskému vzdušnému prostoru. Dokud se tak nestane, budou mít čínští dopravci obrovskou výhodu,“ dodal.

Spohr také upozornil, že čínské letecké společnosti nejsou zatíženy náklady souvisejícími s evropským systémem pro obchodování s emisními povolenkami. To jim podle něj přináší další finanční výhodu.

Šéf letecké skupiny IAG Luis Gallego poukázal také na komplikace v odvětví, když regulační orgány schvalují fúze a akvizice. „Nemůžeme mít větší letecké společnosti či skupiny leteckých společností, protože slučování je obtížné,“ uvedl. „Pokud to nezměníme, zabijeme evropskou leteckou dopravu,“ dodal.

Skupina IAG vlastní aerolinky British Airways, Iberia, Aer Lingus a Vueling. Společnost letos stáhla nabídku na převzetí španělské firmy Air Europa, a to po vleklých rozhovorech s Evropskou komisí, která v Evropské unii dohlíží na dodržování hospodářské soutěže.

Řada evropských leteckých společností, včetně Lufthansy a British Airways, v poslední době ruší své linky do Pekingu, protože na trasách mezi Evropou a Asií čelí konkurenci ze strany čínských rivalů.

Potřeba zajistit rovné podmínky v odvětví je podle evropských aerolinek v současné době obzvlášť naléhavá, protože řada z nich čelí prodlévám v dodávkách letadel. Evropský výrobce letadel Airbus i jeho americký konkurent Boeing se totiž nyní potýkají s problémy v dodavatelských řetězcích. Boeing navíc čelí rozsáhlé stávce zaměstnanců ve Spojených státech.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist