Snaží se být neviditelný, na veřejnosti se neukazuje, žádosti novinářů o rozhovor kategoricky odmítá. Ignoruje pozvání na různé odborné akce a finanční stav rodinného podniku příliš neobnažuje. Taková jsou hlavní „přikázání“, jimiž se úzkostlivě řídí sedmdesátiletý Rakušan Andreas Seifert, majitel a šéf nábytkářské společnosti XXXLutz Group, od roku 2004 přítomné také na tuzemském trhu.

Andreas Seifert, který spolu se svým starším bratrem Richardem převzal řízení rodinného podniku v roce 1979, dokonce nemá ani fotografii na webové stránce své firmy. Osobně komunikuje jenom s několika málo nejbližšími spolupracovníky. Pokud výjimečně narazí na fotoreportéry bažící po jeho snímku – například při vstupu do soudní síně –, vždy si stačí zakrýt obličej papírovými deskami nebo aktovkou.

Takto „nábytkářského fantoma“, jak Seiferta označuje tisk v německy mluvících zemích, před lety charakterizoval Manager Magazin, vydávaný v Hamburku. Tomu se koncem léta roku 2017 poštěstilo tehdy čtyřiašedesátiletého „neviditelného“ majitele a šéfa XXXLutz Group získat na rozhovor, když do druhého největšího města Německa přicestoval z hornorakouského města Wels, sídla rodinného podniku.

Andreas Seifert se na rozhovor dostavil v perfektně střiženém obleku, s pečlivě uvázanou kravatou. Působil jako klidný, vyrovnaný a důvěryhodný člověk, kterého však není radno čímkoli dráždit, konstatuje časopis. Je o něm známo, že dovede být jako vzteklý pes, neústupný a velice tvrdohlavý. Důsledně jde za tím, co si předsevzal, na druhé straně jedná s partnery férově a striktně dodržuje dohody.

I díky těmto vlastnostem spolu se svým bratrem Richardem, jenž zemřel v roce 2017, vybudoval jedno z největších nábytkářských impérií na světě. Jeho reklamním symbolem se stala židle (v Německu „Der Stuhl“, v rakouské němčině „Der Sessel“) v křiklavě červené barvě, jež se poprvé coby reklamní trhák objevila v hornorakouském městě St. Florian.

V roce 2005 ji Seifert nechal postavit v Norimberku. Výškou 25 metrů a váhou 35 tun se zapsala do Guinnessovy knihy rekordů.

Zázrak zvaný Lutz se zrodil v roce 1945

Základy budoucí rodinné firmy položila v říjnu 1945 podnikavá Gertrude Lutzová pocházející z lékařské rodiny. Matka šesti dětí v roce 1979 předala žezlo svým dvěma nejmladším synům – Andreasovi a Richardovi, promovaným právníkům. Oba zanedlouho vyplatili své ostatní čtyři sourozence.

Bratrské duo dovedlo během 70. a 80. let rodinný podnik k rozkvětu. V domovském Rakousku si získal nábytek, který prodávali, značnou oblibu. Vyráběl se hlavně v Německu, Itálii, Portugalsku, Turecku a také v Brazílii.

Andreas a Richard Seifertovi se rozhodli vykročit v roce 1990 do sousedního Německa, kde spatřovali velké perspektivy.

„Tehdy jsme nad tím vrtěli hlavou. Všichni šli tenkrát do východní Evropy, ale Lutz se odvážil vstoupit na nasycený německý trh,“ vzpomíná Andreas Kreutzer z vídeňské poradenské firmy Kreutzer Fischer & Partner.

Vybraná fakta o XXXLutz Group

Roční obrat: zhruba šest miliard eur

Prodejní síť: přes 370 obchodních domů a prodejen, z toho 57 v Německu

Zaměstnanci: kolem 27 tisíc, z toho 12 tisíc v Německu.

Sídlo: Wels, po Linci druhé největší město Horních Rakous

1945

Gertrude Seifertová (rozená Lutzová) zakládá v hornorakouské obci Haag am Hausruck manufakturu, kde zprvu vznikaly loubkové krabičky a umělecky malovaný selský nábytek. O něco později rozjíždí obchod s nábytkem a v Rakousku získává stále více zákazníků, včetně majitelů hotelů a penzionů.

1979

Řízení firmy od své matky Gertrude přebírají synové – Andreas Seifert a o pět let starší bratr Richard (ten zemřel v roce 2017).

1990

Podnik expanduje do Německa, jež je dnes pro jeho byznys klíčové s více než polovičním podílem na obratu.

1999

Podnik mění název Lutz na XXXLutz.

2004

Do Česka v únoru oficiálně vstupuje společnost XLCZ Nábytek, značka XXXLutz je na zdejším trhu od roku 2010.

2005

Svojí obří červenou židlí o hmotnosti 35 tun a výšce 25 metrů, postavenou před obchodním domem v bavorském Norimberku, se firma zapisuje do Guinnessovy knihy rekordů.

2013

Podnik na podzim zřizuje v německém Braunschweigu svůj první internetový obchod. Nyní jich v Evropě pod značkami XXXLutz, Möbelix a Mömax provozuje 24.

2020

V tuzemsku, kde v tomto roce měla dvě prodejny XXXLutz v Praze a jednu v Brně, přebírá obchodní domy Kika, a tím proniká do dalších pěti tuzemských regionů. V roce 2023 otevírá v Praze největší Kuchyňské a interiérové studio v Česku.

2023

V lednu získává skoro 93 procent akcií berlínského online obchodníka s nábytkem home24. Tím výrazně posiluje svoji pozici v evropském internetovém prodeji nábytku a bytových doplňků.

2024

V listopadu otevírá v Hradci Králové zatím svůj poslední obchodní dům v Česku. Nyní v ČR pod značkou XXXLutz působí 12 obchodních domů a pod značkou Möbelix 20 prodejen.

Zdroj: XXXLutz Group, XXXLutz ČR a SR

Ale od bratrů to byl prozíravý obchodní tah. Mezi výrobci nábytku v Německu převládaly menší rodinné firmy, jejichž majitelé mnohdy neměli vhodného pokračovatele. Sourozencům Seifertovým se tak naskytly vhodné příležitosti k řadě menších akvizic za dobrou cenu.

Ale byly i mnohem větší akvizice, díky nimž se jejich nábytkářské impérium rychle rozšiřovalo a postupně se stalo druhým největším světovým hráčem v tomto byznysu za švédskou společností Ikea. Například koncem roku 2019 XXXLutz dále posílil svoji přítomnost v bohatém Švýcarsku, kde převzal část poboček firmy Interio, náležející do obchodního koncernu Migros. Ve stejném roce pak převzal od rakouského holdingu Signa 22 poboček řetězce Kika. Začátkem roku 2023 pak Rakušané převzali berlínského online obchodníka s nábytkem home24.

Další krok v expanzi se týká i Česka

XXXLutz počátkem letošního roku informoval o svém dalším velkém dealu výrazně ovlivňujícím evropský trh s nábytkem a bytovými doplňky. Hodlá převzít rodinnou nábytkářskou firmu Porta-Gruppe ze západoněmecké spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, která v Česku od roku 2011 vlastní řetězec Asko Nábytek. Celkem má XXXLutz obohatit své portfolio o 140 poboček v Německu, Česku a na Slovensku. Hodnota transakce oznámena nebyla.

XXXLutz má nyní v Česku 12 provozoven stejného názvu, dále 20 prodejen značky Möbelix a jednu prodejnu Kika. A může se rozrůst o 14 prodejen Asko.  Dohodnutou transakci ještě musí schválit antimonopolní úřady v uvedených zemích. Jednatelé XXXLutz ČR a SR Michal Karcol a Jiří Šulc na dotaz HN o další budoucnosti Aska odpověděli opatrně. „Pokud jde o skupinu Porta Group, pod kterou spadají i prodejny Asko Nábytek v České republice a na Slovensku, v tuto chvíli musíme čekat na stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Teprve po tomto schválení budou stanoveny konkrétní strategické kroky. Může dojít k rozšíření prodejní sítě XXXLutz a stejně tak i Möbelix v Česku a na Slovensku,“ stojí v e-mailu, pod který se oba podepsali. 

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist