Tentýž výrobek, různé ceny. Stejná pohovka, prodávaná obchodem Ikea v různých zemích, může mít velmi rozdílné cenovky a často bývá o dost levnější než u nás. Před dvěma lety budily u Čechů ceny v německých či polských obchodech údiv – česká Ikea patřila v Evropě k dlouhodobě nejdražším a stejná pohovka mohla v Drážďanech stát o 16 tisíc méně než v Praze.
V každé zemi, kde Ikea působí, se totiž maloobchodní ceny stanovují zvlášť. A jelikož je kousek od českých hranic hned několik jejích obchodů – například v Norimberku, Vídni, Linci, Vratislavi či Bratislavě –, vyplatilo se Čechům pro dražší kusy zboží vyjet za hranice.
Za poslední rok se situace zklidnila, rozdíly už nejsou tak dramatické. I tak ale Polsko zůstává v průměru levnější, v některých případech poměrně výrazně. Například u nástěnné digestoře Matälskaren za 4990 korun jde téměř o tisícovku. U závěsů Rosenmandel je taktéž polský obchod levnější o 18 procent.
Dravá konkurence, velké úspory a skoro miliardová ztráta. Privatizace Balíkovny budí rozpaky
Díky novému internetovému nástroji Ikea Price Scout lze snadno porovnat ceny v sousedních zemích přímo u cenovky v českém e-shopu. Jedná se o tzv. plug-in, tedy rozšíření široce používaného prohlížeče Chrome (plug-in funguje i v prohlížečích Edge a Brave).
„O tom, že lidi jezdí do obchodů Ikea za hranicemi, jsem slyšel, navíc před časem vyšlo pár článků, které ceny srovnávaly, tak mě napadlo udělat něco, co by lidem ušetřilo čas při plánování většího nákupu,“ říká Jonáš Jančařík, autor Ikea Price Scout.
Princip, na němž plug-in funguje, je jednoduchý. „Posílá na pozadí požadavky na ostatní země a cenu si normálně vytáhne z jejich webové stránky,“ popisuje Jančařík, který se živí jako vývojář a výzkumník v oblasti analýzy dezinformací. Dříve také působil ve start-upu Time is Ltd., který nedávno ukončil svou činnost.
„Obecně mě pak baví dělat nástroje, které lidem pomůžou,“ podotýká Jančařík, jehož inspirací byl populární nástroj Hlídač Shopů, který ukazuje vývoj cen v e-shopech a dokáže určit, jestli je inzerovaná sleva skutečná, nebo jen zdánlivá. Hlídač shopů monitoruje všechny velké české e-shopy, včetně Alzy, Notina, Rohlíku, Mountfieldu, Hornbachu či AAA Auto. Podle dostupných údajů má 40 tisíc uživatelů.
Fakt, že uživatelé přímo vedle české cenovky vidí i ty z okolních zemí, zástupcům Ikea nevadí. „Zákazník má samozřejmě právo si ceny porovnat různými způsoby. Naší snahou je, abychom pro českého zákazníka byli celkově nejlepší možností, kde může nakupovat,“ říká mluvčí nábytkářského obchodu Petr Šašek.
Podle jeho slov česká Ikea pokračuje ve zlevňování zboží, které započalo loni a dotklo se prý už 70 procent sortimentu. „V září 2024 jsme pokračovali další vlnou zlevňování. Novou, nižší cenu dostalo dalších více než 700 výrobků, a to v průměru o 18 procent. U nich se zvedl počet prodaných kusů o 26 procent. Když bude makroekonomická situace příznivá, chceme navíc ve snižování cen pokračovat,“ dodal Šašek.
Česká Ikea se dostala na srovnatelné ceny i díky tomu, že v Německu i Polsku se zdražovalo. Analýza webu Živě.cz ukázala, že zatímco v roce 2022 byla německá Ikea skoro o 15 procent levnější, v roce 2023 už v drtivé většině kategorií totožné zboží nabízely levněji české obchody společnosti. Dražší zůstávalo jen osvětlení, koupelnový nábytek či koberce.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist