Češi čím dál více dávají přednost on‑line supermarketům či menším prodejnám potravin před velkými obchody. Zatímco tržby hypermarketů loni meziročně klesly o jedno procento, on‑line prodejci zaznamenali růst o čtvrtinu a kamenné supermarkety společně s diskontními řetězci o čtyři procenta. Vyplývá to z dat výzkumné agentury NIQ, která v pondělí představil analytik NIQ Karel Týra.
Hlavním důvodem částečného odklonu od velkých obchodů k on‑line supermarketům či menším prodejnám je podle Týry to, že zákazníci chtějí ušetřit čas. Zatímco před pandemií covidu‑19 potraviny on‑line nakupovalo 14 procent Čechů, nyní je jich 23 procent, uvedl Týra. Roste také počet lidí, kteří preferují nakupování drogistického zboží ve specializovaných drogistických řetězcích – tržby těmto prodejnám loni podle Týry meziročně stouply o devět procent.
„Na tyto změny zákaznických preferencí rychle reagují i obchody. Loni jsme viděli start několika nových e‑commerce projektů pro prodej potravin, pokračuje i snižování prodejní plochy u hypermarketů a automatizace malých prodejen,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza.
Dále také roste podíl privátních značek na celkových prodejích. Z pohledu tržeb loni činil 27 procent, což bylo ve srovnání s rokem 2023 o jeden procentní bod více. V roce 2019 před covidem tvořily privátní značky 21 procent prodejů, přičemž na tomto čísle se podíl prakticky držel od roku 2015, ke kterému agentura NIQ začíná uvádět data.
„Ještě významnější je podíl privátních značek z pohledu počtu prodaných kusů, tam už loni privátní značky tvořily 37 procent prodaného zboží,“ řekl Týra. Produkty privátních značek jsou podle Prouzy v průměru o 23 procent levnější než tradiční výrobky.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist