Čokoládová pochoutka plněná pistáciovým krémem a cukrovými nitkami se nejprve stala populární na TikToku, kde se s ní začali natáčet influenceři. Ze sítí se pak ale rozšířila i do reálného světa. Včetně Česka. Na trend naskočily i tuzemské podniky, které čokoládu vyrábí a prodávají. Čím je specifická a odkud se vzala?

Populární čokoláda je kromě pistáciového krému plněná i speciální přísadou, které se říká knafeh – arabský dezert v podobě křupavých tenkých nudlí namočených v cukrovém sirupu. 

Poprvé byla tato kombinace vytvořena dubajskou čokoládovnou Fix Dessert Chocolatier v roce 2021. Pojmenovali ji Can’t get knafeh of it, ale dnes už jí nikdo neřekne jinak než právě „dubajská čokoláda“. Lidé sdílí na videích, jak ji ochutnávají, kupují, nebo dokonce připravují doma. A videa mají velký ohlas. 

Za trendy pochoutkou stojí manželský pár Sarah Hamoudaová a Yezen Alani. Kombinaci mléčné čokolády, pistáciového krému a knafehu vymyslela britsko-egyptská podnikatelka Hamoudaová během těhotenství. Měla totiž chuť na čokoládu v kombinaci s dezertem z Blízkého východu, který by jí připomínal dětství.

A tak i přesto, že nikdy čokoládu nevyráběla, vytvořila první tabulku neobvyklé příchutě. „Den poté jsem řekla manželovi, že chci začít byznys s čokoládou,“ popsala podnikatelka pro deník The New York Times. Tabulka této čokolády stojí kolem 68 dirhamů, v přepočtu kolem 450 korun.

Dlouho byl ale projekt neúspěšný, čokoládu si podle nich objednával jen jeden člověk týdně. Velká vlna přišla až poté, co manželé dali na radu fanouška a neochotně poslali několik čokoládových tyčinek tamním „celebritám“ sociálních sítí. Potom, co například influencerka Maria Vehera zveřejnila video s touto čokoládou na TikToku, přišlo do firmy nejméně 30 tisíc objednávek.

Originální verzi čokolády prodávají i některé české e-shopy, ale většinou jsou hned vyprodané. Například obchod Candy Bull ji má v nabídce za 799 korun, a i přes vysokou cenu už není k dostání. 

Čeští výrobci začali také vyrábět svou vlastní verzi dubajské čokolády. Příkladem je čokoládovna Janek nebo výrobce müsli Mixit, obě verze zákazník koupí kolem 400 korun. A nejsou to jen e-shopy, které kopírují trendy. Nově vzniklý podnik Espresso cone nabízí čerstvé jahody polité „dubajským“ stylem čokolády, oblibu si získaly i „dubajské vafle“ a palačinky z Waf-Waf.

Různé obchody už také začaly vymýšlet ještě levnější varianty a prodávat náhražky původní pochoutky. Ty se dají sehnat kolem sto padesáti korun. 

Čokoláda ze Spojených arabských emirátů přitom zaměstnává v poslední době i soudy. V Německu se řešil například případ společností Aldi Süd a Lidlu, které inzerovaly dubajskou čokoládu, která však z Dubaje nepocházela. Žalobu podal dovozce originálních cukrovinek Andreas Wilmers, který namítal, že pokud diskonty mají na čokoládě uvedeno, že je „dubajská“, musí odtamtud pocházet. Jinak podle něj hrozí, že budou spotřebitelé oklamáni.

V případě Aldi, které nabízelo čokoládu vyrobenou v Turecku, mu dal soud za pravdu. Řetězec pak musel čokoládu stáhnout z prodeje. Naopak Lidl s vlastní výrobou frankfurtský soud podpořil a rozhodl v jeho prospěch. Aldi se proti rozsudku odvolalo.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist