O herních studiích v Česku se v posledních měsících a letech ve veřejném prostoru hovoří prakticky jen v superlativech. Oceňují se jejich miliardové tržby a miliony prodaných kusů jejich titulů. Příkladem budiž novinka Kingdome Come: Deliverance II od pražských vývojářů Warhorse Studios, skvělé finanční výsledky mají ale dlouhodobě také Bohemia Interactive anebo SCS Software.
Rozhodně však neplatí, že vývoj her zaručuje všem studiím okamžitý úspěch a ziskovost. Jedním z negativních příkladů je případ herního studia Loud Cake. To po letech vývoje své první hry zkrachovalo ještě před jejím uvedením na trh a zanechalo po sobě dluhy ve výši několika desítek milionů korun.
Počátkem února na sebe firma podala návrh na zahájení insolvenčního řízení. „S ohledem na skutečnost, že navrhovatel (společnost Loud Cake – pozn. red.) již není schopen své závazky splácet, má za to, že u něho nastala úpadková situace,“ stojí v dokumentu uveřejněném v insolvenčním rejstříku.
V návrhu na zahájení insolvenčního řízení dále stojí, že důvodem neschopnosti firmy plnit své peněžité závazky je nedostatek finančních prostředků. Některé ze závazků Loud Cake jsou již tři měsíce po splatnosti. „Navrhovatel nemá žádnou možnost, jak obstarat finanční prostředky pro úhradu veškerých pohledávek,“ uvádí se v návrhu.
Celková výše dluhů dosahuje více než 72,5 milionu korun. Nominálně nejvyšší je v seznamu závazků uvedena pohledávka jednatele společnosti Lubomíra Celara, a to za více než 52,7 milionu korun. Dalším jednatelem Loud Cake je Jan Zámečník, jeho pohledávka dosahuje bezmála 2,5 milionu korun. Další pohledávky jdou především za soukromými investory, již do projektu vložili své peníze.
Podle Davida Zlámala, vedoucího týmu kapitálového a dluhového poradenství v EY, není úplně obvyklé, že Celar vložil do projektu výrazně více peněz než ostatní investoři. Pokud ale Celar pohledávku v rámci řízení podá a insolvenční správce ji uzná, bude uspokojována stejným způsobem jako v případě všech ostatních. „Věřitelé, kteří jsou spříznění k firmě, jež je předmětem insolvenčního řízení, však nebývají součástí věřitelského výboru a mají omezená některá hlasovací práva,“ říká.
Z dokumentů dále vyplývá, že jednatelé Loud Cake po soudu požadují, aby kromě úpadku společnosti vyhlásil též konkurz. To je forma vypořádání, kdy insolvenční správce zjednodušeně řečeno rozprodá všechen majetek firmy a z vybraných peněz poté poměrným způsobem uspokojuje věřitele. Movitý majetek společnosti a její zůstatky na bankovních účtech dosahují necelých tří milionů korun. Pokud by to byly jediné peníze, které se v rámci řízení vyberou, budou přihlášené pohledávky uspokojeny jen z nízkých jednotek procent.
Pokračování jedné z nejúspěšnějších českých videoher je tu. Majitel vývojářského studia cílí na miliardové tržby
Redakce HN oslovila společnost Loud Cake s dotazem, co bylo primárním důvodem úpadku společnosti a jak daleko byla od dokončení své první hry, odpověď však do vydání článku neobdržela. Z dokumentů v insolvenčním rejstříku též vyplynulo, že práva na tuto hru přecházejí na tuzemský herní gigant Bohemia Interactive. Mluvčí firmy Pavel Křižka tuto informaci potvrdil. Nespecifikoval však, zda firma za práva něco zaplatila ani zda hodlá hru dokončit.
„Již nějakou dobu budujeme elitní tým veteránů počítačových her, který je připraven pustit se do zcela nové mise, po které jsme vždy toužili, ale která nám vždy unikala... Až doteď. Zůstaňte v kontaktu. Možná půjde o ten nejsladší dort, jaký jste kdy ochutnali. A bude hodně hlasitý,“ uvádí ve svém představení firma Loud Cake na svém oficiálním webu a také profesním LinkedIn profilu. Poslední část citace je narážkou na anglický název společnosti Loud Cake, v překladu „hlasitý dort“.
Herní studio bylo založeno v roce 2018. Právě Celar se Zámečníkem byli do loňského léta jedinými dvěma zaměstnanci společnosti. Drtivou většinu ostatní práce si společnost nechávala dodávat od externích spolupracovníků – vývojářů, grafických designérů a podobně. Celar byl řídícím partnerem a jedním z hlavních investorů Loud Cake (podle profilu na LinkedInu je dlouhodobě angel investorem, dříve působil též v oblasti audiovize).
Zámečník pak zastával funkci kreativního ředitele studia a patří mezi veterány českého herního průmyslu. Pět let pracoval jako technický animátor například v tuzemské pobočce světového herního studia 2K Games, kde se podílel na vývoji třetího pokračování kultovní série Mafia. Čtyři roky strávil na podobné pozici také ve Warhorse Studios.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist