Její populace se blíží půldruhé miliardě lidí a žije v ní tak asi šestina všech obyvatel planety. Indii se přesto nedaří vytvořit silnou a stabilní střední třídu, která by utrácela a poháněla tak domácí ekonomiku. Podle zprávy společnosti Blume Ventures chybí odhadem až jedné miliardě Indů peníze, které by bez obav mohli utratit za jiné než základní potřeby.

Pro Indii to není dobrá zpráva. Podle zmíněné společnosti totiž mohou potenciální podnikatelé vstupující na indický trh naplno počítat jen s nejvýše 140 miliony movitých zákazníků, kteří nemají problém utrácet za zboží a služby. Dalších zhruba 300 milionů Indů pak výzkum identifikuje jako skupinu, která utrácí za zbytné zboží jen neochotně, jakkoli i s nimi lze zčásti kalkulovat.

Ještě horší je trend: podle expertizy počet finančně zabezpečených Indů ve skutečnosti neroste, jen se rozevírají nůžky mezi chudými a movitými. Jinými slovy: bohatí ještě bohatnou. Podle expertů přitom nejde výhradně o následek covidu, jak někteří dosud tvrdili, ale o dlouhodobý vývoj, který začal už před startem globální pandemie. Nejbohatší desetina Indů nyní inkasuje hodně přes polovinu (57,7 %) národního důchodu (čistý domácí produkt), přičemž v roce 1990 za nimi šla zhruba jeho třetina (34 %). Co do příjmů spodní polovina indické populace teď národní důchod konzumuje z pouhých 15 %, přičemž na konci minulého století k ní směřovala ještě skoro čtvrtina bohatství (22,2 %).

Takový vývoj ovlivňuje i spotřebitelský trh, který se podle BBC stále častěji orientuje na bohatší vrstvy. Prodej aut od konce pandemie pomalu, přesto roste, výrazně se ale proměňuje co do kategorií. Zákazníci mají větší chuť na dražší či technologicky vyspělá vozidla. Obchodníci profitují z luxusního zboží a na movité se častěji obracejí třeba i prodejci nemovitostí: zatímco před pěti roky představovaly v zásadě cenově dostupné reality dvě pětiny nabídky, nyní činí ani ne pětinu (18 %). Podle ostrovní stanice je trendy i prodej „zážitků“, kupříkladu lístků na koncerty planetárních hvězd pop music. Jejich konzumenty jsou ale zase jen ti zabezpečení. „Daří se těm podnikatelům, kteří se změnám přizpůsobili,“ řekl BBC jeden z autorů studie Sadžit Paj. „Ti, kteří se zaměřují na příliš velké segmenty, pak ztratili podíl na trhu,“ dodává.

Touha po silné střední třídě je přitom pro Indii a její lídry typická. Není divu: je ukazatelem ekonomického rozvoje. Indický web Brand Equity optimisticky odhaduje, že na sté výročí existence samostatné Indie, tedy v roce 2047, bude tvořit skoro dvě třetiny (60 %) populace. Střední třídu přitom definuje jako ty jednotlivce s ročním příjmem mezi zhruba 136 tisíci a bezmála 820 tisíci korun (v přepočtu a podle cen z let 2020 až 2021). V současnosti pak tvrdí, že do této skupiny patří skoro třetina (31 %) Indů.

Podobná data publikoval i list The Hindu v textu publicistiky Manišy Pandeové, která se na indickou střední třídu specializuje. Podle ní je typické, že se s touto skupinou identifikují i Indové, kteří k ní čistě podle výše vlastních příjmů nepatří. „Střední třída je nyní zkrátka fluidní pojem,“ konstatuje autorka knihy, ve které tyto příslušníky tohoto výseku společnosti označuje za „hnací sílu změny ve 21. století“. Pravda je, že autor pro změnu tohoto textu během svých cest po Asii u Indů cítil hrdost na příslušnost k této skupině, která se kromě jiného prezentuje zálibou v nově objeveném fenoménu aktivní rekreace, totiž turismu. V himálajských státech Indie tak vznikají turistické zóny pro domácí klienty z jižních států. A třeba Nepál už nyní registruje dvě zásadně odlišné skupiny příchozích od jižních sousedů: kromě společensky ostrakizovaných, výjimečně chudých skupin migrujících za obživou jde o středostavovské Indy, kteří si zde užívají nízkých cen a příjemnějšího klimatu.

Pokles příjmů i četnosti široce chápané střední třídy je proto problémem nejen ekonomickým, ale i politickým. Nynější premiér, a tak i faktický vládce země Naréndra Módí se kromě vyhraněného hinduistického sentimentu profiloval i jako ekonomicky úspěšný privatizátor, který hospodářství otevírá světa a liberalizuje. Zkraje února proto podle agentury Reuters snížil typickým příslušníkům střední třídy daně s tím, že je lidé s ročním příjmem zhruba do (v přepočtu) 350 tisíc korun nebudou platit vůbec. Otázkou je, zda daňové úlevy pomohou. „Příjem té poloviny indické populace, která nepatří k nejbohatší a ani nejchudší čtvrtině, v poslední dekádě vytrvale stagnuje, tedy v absolutních číslech. Což znamená snížení reálné kupní síly na polovinu,“ uvádí zpráva investiční společnosti Marcellus, podle které se úspory příslušníků střední třídy blíží k padesátiletému minimu.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist