Pokud lidé chtějí zrekonstruovat třeba koupelnu, stačí jim na jednom ze specializovaných webových portálů zadat poptávku, případně ještě vyfotit aktuální stav místnosti, a pak čekat na nabídky. Šance, že na jejich inzerát přijde hned několik reakcí od řemeslníků, je dnes navíc poměrně vysoká.

Jde o velký rozdíl proti covidové pandemii, kdy bylo téměř nemožné sehnat pracovníka, který by měl čas dříve než za půl roku. Poptávka po stavebních pracích od té doby klesla a řemeslníci na to museli zareagovat. Zatímco dříve nepotřebovali reklamu a nové zakázky často kvůli svému vytížení odmítali, teď se musí víc snažit – nové klienty proto stále častěji hledají na internetu.

Trend potvrzují i data z portálů, které propojují stavební firmy, elektrikáře, malíře či truhláře s poptávkou od jednotlivých lidí. „Především v posledních  třech letech zaznamenáváme vyšší zájem o naše služby. Zejména na přelomu loňského a letošního roku je zájem řemeslníků meziročně vyšší až o 20 procent. Momentálně u nás evidujeme přes 224 tisíc řemeslníků a firem,“ upřesňuje marketingová ředitelka společnosti Poptávej.cz Lada Kurážová.

Podobná čísla hlásí i portál Nejřemeslníci.cz. Za loňský rok zde počet registrovaných řemeslníků narostl o 23 procent. Meziroční pokles řemeslníků zaznamenal portál naposledy v roce 2020, kdy jejich počet klesl v porovnání s předchozím rokem asi o pětinu. Od té doby počet zedníků či instalatérů roste, například v roce 2022 vyskočil meziročně dokonce o 74 procent.

„Od začátku letošního roku sledujeme zvýšenou aktivitu řemeslníků na naší platformě oproti předchozím obdobím. Řemeslníci nejen častěji navštěvují web a prohlížejí si poptávky, ale také na ně aktivněji reagují,“ tvrdí David Hanus z Nejřemeslníci.cz.

Důvodem růstu může být i to, že pro stále větší množství řemeslníků je běžné k práci využívat internet, včetně sociálních sítí. Aktuální větší aktivitu jednotlivých firem na portálu Nejřemeslníci vysvětluje Hanus i tím, že zatímco během covidu lidé stavební úpravy řešili i během zimních měsíců, už loni se situace vrátila k normálu a poptávka se rozjela až na jaře. Podobná je zatím situace i v letošní zimě.

Mírný pokles poptávky přiznává i server Poptávej.cz. „Není však příliš dramatický. Vnímáme ale změnu v chování uživatelů, kteří vybírají řemeslníka déle a pečlivěji, než tomu bývalo, a více si kontrolují férovost nabízené ceny,“ uvádí Kurážová.

Pojem „ceny řemeslných prací“ hledali lidé letos v únoru na internetu o 11 procent častěji než před rokem. Data o hledanosti řemeslných témat na vyhledávači Google monitoruje portál Nejřemeslníci. „Uživatelé se více zajímají o cenové aspekty řemeslných prací, zatímco vyhledávání související se stavbou nových domů či řemeslnými službami obecně mírně pokleslo,“ říká Hanus. Pojem „stavba domu“ se ve vyhledávání v únoru objevil o 23 procent méně často než před rokem.

O jaké práce je aktuálně největší zájem? Za první dva měsíce letoška je poptávka po geodetických pracích meziročně téměř o třetinu vyšší, o pětinu vyšší zájem je pak o projekční činnosti. To naznačuje, že by se mohla brzy rozjet i samotná výstavba domů.  Ta je zatím za zimní období meziročně o něco nižší. Poptávka už nyní roste také po zateplení (o 17 procent) nebo po klempířských pracích (růst o 16 procent).

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist