Investiční a developerská společnost BICZ prochází transformací a pod vedením nového šéfa developmentu Kamila Dunaje, architekta s mezinárodními zkušenostmi, se zaměřuje na propojování kvalitní architektury s reálnými potřebami klientů. V rozhovoru Kamil Dunaj poodhaluje strategii firmy, ambiciózní projekty a svůj pohled na současný trh s nemovitostmi.

Skupina BICZ působí na trhu 14 let a vybudovala si silné jméno. Vy jste do jejího vedení přišel relativně nedávno. Jak nyní vnímáte směřování společnosti v oblasti developmentu?

Do skupiny jsem přišel loni v říjnu, předtím jsem pro ni pracoval jako externí konzultant. BICZ nyní prochází transformací s cílem více se orientovat na developerské projekty a v tom já osobně vidím obrovský potenciál. Přesto je třeba zdůraznit, že je BICZ stále primárně finanční skupina, nikoliv čistě developerská společnost. Proto jsme se s vedením shodli na strategii spojování sil se zkušenými developerskými partnery formou joint venture. Upouštíme od ryze vlastních projektů a soustředíme se na spolupráci, kde můžeme využít naše finanční zázemí a partner zase své know‑how v developmentu. První úspěšné projekty v tomto modelu už běží.

Co vás osobně přivedlo do BICZ? Zaujala vás vize majitelů nebo jejich dosavadní úspěchy?

Jedním z klíčových faktorů bylo právě nadšení a dravost majitelů. Chtěl jsem se ve svém oboru posunout dál a po předchozí zkušenosti z „druhé strany barikády“, kdy jsem působil v prostředí architektů a developerů, se mi zde otevřela nová zajímavá možnost využít své zkušenosti. A to například při posuzování vhodných partnerů, dodavatelů či při akvizici nových projektů. Řekl bych, že jsem byl ve správný čas na správném místě. Líbí se mi způsob, jakým majitelé přemýšlí a pracují, aby dosáhli dlouhodobého a stabilního růstu společnosti. Mé znalosti a kontakty v oblasti architektury do skupiny dobře zapadají, takže věřím, že společně můžeme z BICZ vybudovat silného hráče na trhu.

Aktuálně připravujete stavební projekty v řádech miliard korun. Kde všude na projekty BICZ narazíme a jaké jsou vaše hlavní cíle?

Prioritou je pro nás Praha, to je stabilní trh. Hodně se nyní také věnujeme Brnu, kde se chceme dlouhodobě etablovat. Naše politika je taková, že v lokalitách, ve kterých působíme, chceme zůstat co nejdéle a zužitkovat vybudované vztahy. Projekty máme i v dalších krajských městech. Například v Hradci Králové právě realizujeme prémiový projekt U Myslivny. Ten je už ve výstavbě a bytové jednotky, které nabídne, jsou již nyní z více než poloviny zarezervované. Jsme aktivní ve Zlíně a v horských oblastech, konkrétně ve Vrchlabí a Harrachově. Nesoustředíme se tedy jen na Prahu. Pokud lokalita má potenciál, nebráníme se jít i do regionů.

Můžete vypíchnout některé konkrétní projekty, na které byste chtěl upozornit?

Prvním je projekt U Myslivny v Hradci Králové. Ten je ještě stoprocentně v naší režii a dokazuje náš cit pro prémiové lokality. Původní projekt jsme ještě upravili a zájem o jeho první etapu byl enormní – polovinu bytů si zájemci zarezervovali během několika málo dní. Dalším projektem, na který jsem pyšný, je Zora Harrachov, který realizujeme s developerským partnerem. Koupili jsme projekt se stavebním povolením, ale díky našemu architektovi získal prvotřídní design. Obecně klademe velký důraz na kvalitní architektonické zpracování, výběr lokalit a v tomto duchu připravujeme další atraktivní projekty.

Je známo, že pro majitele BICZ je kvalita architektonického provedení projektů velmi důležitá. Jak tento přístup vnímáte vy osobně?

Pro mě osobně je tento přístup přirozený, protože jsem původně působil jako architekt a pracoval na mezinárodních projektech, na kterých se podílela renomovaná studia, jako například Foster + Partners. Po škole jsem začínal u Jakuba Ciglera, jednoho z nejlepších českých architektů. Díky svým zkušenostem, které jsem na poli architektury získal, jsem schopen posoudit kvalitu návrhu a upravit tak, aby byl co nejkvalitnější. Tento přístup má pozitivní ohlas nejen u majitelů BICZ, kteří mi dali volnou ruku a důvěřují mému úsudku, ale i u našich developerských partnerů. Našim společným cílem je vytvářet nejen funkční, ale i esteticky hodnotnou architekturu a rozvíjet tak lokality, ve kterých působíme.

Zdá se tedy, že v tomto ohledu jste si s majiteli BICZ „padli do oka“. Byla to jasná cesta ke spolupráci?

Určitě. Už na první schůzce s panem Filo jsem zdůraznil, že pro mě je důležité, s jakými lidmi spolupracuji. Chci pracovat s pohodovými lidmi, se kterými si lidsky sednu. Chemie mezi námi funguje velmi dobře. Majitelé rychle zhodnotili mé schopnosti a dali mi velkou míru autonomie. Zásadnější kroky sice konzultujeme, ale zatím jsem se nesetkal s vyloženým vetem. Tato vzájemná důvěra a souhra jsou podle mě klíčové pro úspěch společnosti.

Při pohledu na vaše projekty v Hradci Králové, Brně či Harrachově je patrná snaha o kvalitní architekturu a souznění s okolím. Čím je podle vás skupina BICZ výjimečná oproti jiným developerům?

Myslím, že stále více developerů, i těch pražských, si uvědomuje, že klienti cestují a mají povědomí o kvalitě standardů v zahraničí. Úroveň developmentu je tam často na mnohem vyšší úrovni než zde. Já se snažím tuto kvalitu přenášet i do našich projektů. Je vidět, že to vnímají i zavedení hráči na trhu, protože i jejich klienti jsou stále náročnější a vyžadují kvalitu. V zahraničí je například běžné, že byt 3+kk má dvě koupelny, přičemž hlavní ložnice má svoji vlastní. U nás se často navrhují větší byty s pouze jednou koupelnou, což je z dnešního pohledu nedostatečné. Proto prosazuji, aby i menší byty měly dvě koupelny. Dále se zaměřujeme na doplňky, které zvyšují komfort bydlení, jako je například orientační osvětlení u podlahy. Tyto detaily mají u klientů velký úspěch a v konečném důsledku náklady na vybudování nepředstavují významnou položku. Slyšel jsem už od klientů, že se tu konečně našel někdo, kdo nad projekty přemýšlí. Lidé si už totiž nekupují nemovitosti jen na bydlení, zajímá je i okolí, možnosti trávení volného času. Snažíme se proto podporovat komplexní přístup k bydlení. V Harrachově například uvažujeme o rozšíření vybavení lyžárny o myčku na jízdní kola. Jsou to drobnosti, které ale lidem usnadňují život a zvyšují jejich užitek z nemovitosti.

Dalo by se říct, že se filozofie developmentu mění a developeři se více zaměřují na potřeby klientů?

Přesně tak. Dříve developer postavil a čekal, až si byt někdo koupí. Dnes je nutné se ptát klientů, sledovat jejich potřeby a podle toho projekt přizpůsobovat. Doba se mění a s ní i požadavky na projekt. Já se hodně inspiruji automobilovým průmyslem. V devadesátých letech reklamy na auta zdůrazňovaly technické detaily jako ABS. Dnes se prodává spíše životní styl, který s autem souvisí. ABS je dnes samozřejmostí. Stejně tak v developmentu – výtah v třípatrovém domě je standard. Klienti posouvají laťku výše a zajímá je, co dalšího jim nemovitost nabízí – například možnost grilování s přáteli, blízkost zeleně. Zejména po období lockdownů lidé touží po aktivním životě. Nová generace, která má zkušenosti ze zahraničí, očekává vyšší standardy i u nás. Developer musí být prozíravý, tyto trendy odhadnout a nabídnout klientům výhody, které jeho projekt odliší od konkurence.

Jaká je podle vás současná doba pro development? Přeje současná legislativa a nedostatek bytů podobným projektům?

S oblibou říkám, že nemovitosti nerostou na stromech a lidí přibývá. Takže vždy je dobrá doba stavět. Trh sice prochází různými fázemi zpomalení a zrychlení, ale poptávka po bydlení tu bude vždy. I v době korekce trhu lidé sice mohou být nervózní, ale potřebu bydlení to neodstraní. Náš byznys má bohužel delší reakční dobu kvůli délce stavebních povolení a samotné výstavbě. Je třeba tedy hodně přemýšlet dopředu a umět korigovat naše plány podle aktuální situace, například zpomalit nebo zrychlit jednotlivé etapy projektů. Odpověď na otázku je tedy složitější. Vždy je ale dobrá doba stavět, prodávat i nakupovat. Někdo prostě potřebuje bydlet a neřeší, zda je ideální čas. Musí vyřešit svou bytovou situaci.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist