Přechod na elektromobilitu zásadně mění podobu hlavní továrny Volkswagenu v německém Wolfsburgu. Vlajkový závod automobilky se postupně přesměruje výhradně na elektromobily, současně čelí poklesům prodejů některých modelů, což ovlivní pracovní podmínky. Odbory už připouštějí dočasné zavedení čtyřdenního pracovního týdne, automobilka zároveň pokračuje v redukci pracovní síly v Německu.
„Musíme nyní přijmout opatření, abychom je mohli později využít. Od roku 2027 není dočasný čtyřdenní pracovní týden nepřiměřeným scénářem,“ uvedla podle agentury Reuters šéfka podnikové rady zaměstnanců Daniela Cavallová při interním shromáždění 3. června. Zároveň vyzvala pracovníky ke směnám navíc, které mají částečně kompenzovat pokles objemu výroby v následujících letech.
Konec éry Golfu ve Wolfsburgu
Jedním z hlavních milníků změny je přesun výroby spalovací verze modelu Golf do Mexika, plánovaný na rok 2027, o němž se mluví už od konce loňského roku. Poptávka po ikonickém hatchbacku podle Cavallové dlouhodobě klesá. Zatímco v roce 2015 se celosvětově vyrobilo přes milion vozů Golf, letos se očekává už jen 250 tisíc kusů. Na shromáždění tak odborářka opět připomněla, že přesun výroby do Puebly je správný právě proto, aby spalovací verze daly prostor elektrickým modelům, které se mají vyrábět v Evropě. „Pokles zájmu o konvenční varianty je nezastavitelný trend, a proto Golf musí jít do Mexika, dříve nebo později. Jinak se náš závod nakonec dostane na dno výrobních statistik,“ dodala Cavallová podle Automotive News Europe.
Dohoda mezi VW a odboráři: těžký kompromis počítá s největšími řezy v historii koncernu. A Golf „popluje“ do Mexika
Trochu tak připomíná paralelu s prvním „broukem“, jehož montáž VW postupně odklidil právě do Puebly. Vůz se vyráběl v mexické továrně až do roku 2003. V té době už přitom šlo v porovnání s moderními vozy o poměrně archaickou konstrukci a zastaralou techniku. Vždyť v roce 2003 se ve Wolfsburgu přecházelo z výroby Golfu čtvrté generace na pátou.
Volkswagen přesun Golfu za oceán vysvětluje tím, že si chce nadále udržet Wolfsburg jako svůj klíčový závod a soustředit se na elektrické modely. Do konce desetiletí zde má začít výroba elektrického Golfu a elektrického nástupce kompaktního SUV modelu T-Roc. Přizpůsobení výhradně produkci elektromobilů ale povede i ke zmíněnému poklesu počtu zaměstnanců.
Redukce pracovních míst pokračuje
S přechodem na nové modely se stav zaměstnanců sníží. Podle personálního ředitele VW Gunnara Kiliana už přes 20 tisíc zaměstnanců v Německu souhlasilo s předčasným ukončením smlouvy. Celkový plán přitom počítá s odchodem až 35 tisíc pracovníků do roku 2030, což odpovídá zhruba čtvrtině zaměstnanců značky VW v Německu.
„Díky pokroku v optimalizaci nákladů ve Wolfsburgu a odpovědnému přístupu k propouštění urychlujeme naši transformaci,“ uvedl Kilian. Většina odchodů má podobu předčasných či řádných důchodů, část zaměstnanců přijala dohodu o ukončení pracovního poměru. Firma již dříve vyčlenila 900 milionů eur na odstupné, tedy zhruba 22,4 miliardy korun.
Tlak z Číny, vysoké náklady a nízká návratnost
Finanční ředitel značky Volkswagen David Powels upozornil na kombinaci vnitřních i vnějších faktorů, které automobilku nutí ke změnám. Mezi klíčové výzvy patří nadměrné investice a nízká ziskovost elektromobilů. K tomu se přidává slábnoucí poptávka v Evropě a konkurence čínských výrobců, kteří rychle obsazují segment dostupných elektrických vozů.
Už v prosinci se vedení značky s odbory dohodlo na snížení výrobní kapacity v německých závodech o více než 700 tisíc vozů ročně. Úsporná opatření se týkají nejen Volkswagenu, ale i sesterských značek koncernu, a tak i Audi a Porsche snižují náklady a ruší pracovní místa.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist