Ocelovými koly z Bohumína jsou osazeny soupravy, které vozí lidi v newyorském metru nebo na čínských tratích, mají je i evropské tramvaje. Bonatrans, největší výrobce železničních dvojkolí v Evropě, dodává do desítek zemí a ročně investuje stovky milionů do automatizace i vývoje. Firmě, kterou vlastní jedna z nejbohatších Češek Jitka Cechlová Komárková, se podařilo úspěšně projít covidem i energetickou krizí. Teď ale čelí chaosu, který do Evropy proudí přes Atlantik. „Trumpova rozhodnutí mě překvapují každý den. Znovu a znovu,“ říká CEO firmy Jakub Weimann.

Americký prezident Donald Trump na začátku června zavedl 50procentní cla na dovoz oceli a hliníku. Překvapují vás ještě rozhodnutí přicházející z Bílého domu?

Každý den. Pořád znovu a znovu. Nejistota, kterou tyto často se měnící kroky přinášejí, je pro byznys velmi nepříjemná.

Jak důležitý je pro Bonatrans americký trh?

Velmi. V USA dnes dosahujeme tržeb okolo půl miliardy korun ročně. Bonatrans je největším dodavatelem kolového materiálu pro tamní městské dopravní podniky – New York, Chicago, Washington nebo Los Angeles. Spolupracujeme také s výrobci vlaků pro osobní dopravu. Amerika patří mezi našich pět klíčových trhů.

Jak se vás zatím dotkla celní válka, kterou Donald Trump rozpoutal na jaře?

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak Bonatrans zvládl pandemii a energetickou krizi.
  • Proč se firma stáhla z Indie.
  • Proč je evropské ocelářství klíčové pro přežití celého průmyslu.
  • Jaké příležitosti vidí Bonatrans v poválečné obnově Ukrajiny.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.