Ocelovými koly z Bohumína jsou osazeny soupravy, které vozí lidi v newyorském metru nebo na čínských tratích, mají je i evropské tramvaje. Bonatrans, největší výrobce železničních dvojkolí v Evropě, dodává do desítek zemí a ročně investuje stovky milionů do automatizace i vývoje. Firmě, kterou vlastní jedna z nejbohatších Češek Jitka Cechlová Komárková, se podařilo úspěšně projít covidem i energetickou krizí. Teď ale čelí chaosu, který do Evropy proudí přes Atlantik. „Trumpova rozhodnutí mě překvapují každý den. Znovu a znovu,“ říká CEO firmy Jakub Weimann.
Americký prezident Donald Trump na začátku června zavedl 50procentní cla na dovoz oceli a hliníku. Překvapují vás ještě rozhodnutí přicházející z Bílého domu?
Každý den. Pořád znovu a znovu. Nejistota, kterou tyto často se měnící kroky přinášejí, je pro byznys velmi nepříjemná.
Jak důležitý je pro Bonatrans americký trh?
Velmi. V USA dnes dosahujeme tržeb okolo půl miliardy korun ročně. Bonatrans je největším dodavatelem kolového materiálu pro tamní městské dopravní podniky – New York, Chicago, Washington nebo Los Angeles. Spolupracujeme také s výrobci vlaků pro osobní dopravu. Amerika patří mezi našich pět klíčových trhů.
Zelená ocel se nevyplatí ani s tučnou dotací. ArcelorMittal v Německu zastavil dekarbonizaci svých oceláren
Jak se vás zatím dotkla celní válka, kterou Donald Trump rozpoutal na jaře?
Co se dočtete dál
- Jak Bonatrans zvládl pandemii a energetickou krizi.
- Proč se firma stáhla z Indie.
- Proč je evropské ocelářství klíčové pro přežití celého průmyslu.
- Jaké příležitosti vidí Bonatrans v poválečné obnově Ukrajiny.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.