Pro vystudovaného právníka Ondřeje Koběrského byly investice dlouho jen koníčkem. V roce 2020 se o nich rozhodl začít točit videa na YouTube. A postupně se vypracoval na druhého nejvýdělečnějšího youtubera současnosti. Jeho roční příjem vyšplhal loni podle časopisu Forbes na 45 milionů korun. Na platformě Patreon, kde začal působit před čtyřmi lety, si ho aktuálně platí přes šest tisíc lidí. Předplatné přitom stojí 1199 korun měsíčně.
V jeho rámci uživatelé dostávají návody, jak si sestavit první portfolio, a průběžné tipy na levné akcie. „Místo drahého jednorázového kurzu mohou lidé začít za pár stovek, učit se průběžně a kdykoli odejít,“ řekl HN Koběrský s tím, že ho to zároveň nutí tvořit hodnotný obsah pravidelně, právě aby si platící uživatele udržel.
Úspěch Koběrského není ojedinělý. Češi jsou podle dostupných čísel stále ochotnější platit za online obsah. Na platformách, jako je Patreon, Herohero, Opinio či Forendors, si předplácí oblíbené tvůrce už stovky tisíc z nich, odhaduje spoluzakladatelka poslední jmenované služby Denisa Hrubešová. „Naše platforma za uplynulých 12 měsíců vyrostla o necelých 50 procent a stále meziměsíčně roste,“ říká.
Placené podcasty HN
Trh ovládají hlavně podcasty, které odebírá nejvíce lidí. Populární jsou i newslettery nebo videa. „Nejžádanější témata jsou krimi podcasty, rozhovory s osobnostmi (talkshow formát) nebo seberozvoj,“ popisuje Ladislava Rákosníková z platformy Opinio.
Například podle Michala Andery z Fakulty podnikohospodářské VŠE je za rostoucí popularitou to, že lidé chtějí raději podpořit konkrétního tvůrce než velká vydavatelství. „Platformy umožňují bližší vztah s oblíbenými tvůrci; předplatitelé dostávají exkluzivní obsah, někdy i možnost přímé komunikace s tvůrci a stávají se součástí skupiny podporovatelů. Na platformách se nemluví o zákaznících, ale o komunitě,“ popisuje.
Vzestup je vidět i na číslech z platformy Herohero, která jako jediná z původně českých platforem od začátku zveřejňuje počty předplatitelů. Například v roce 2023 si vůbec nejvíce vydělala influencerka Nikol na cestách s tipy na levné cestování – po odečtení desetiprocentní provize pro platformu to bylo 860 tisíc měsíčně. O dva roky později už měsíční výdělky tří profilů přesahují milion. HN se dotazovaly i přímo platformy Herohero, ta však na otázky redakce nereagovala. Souhrnná data o tom, kolik tvůrců na ní působí a jaký je jejich průměrný výdělek, platforma nezveřejňuje.
Kdo je samozvaný lovec dezolátů „Detektiv Mike“, který trolí dezinformátory, ale podle expertů hlavně vydělává
A dostupný není ani oficiální žebříček nejodebíranějších profilů. HN proto provedly rešerši mezi autory a na základě toho sestavily přehled nejpopulárnějších z nich. V jeho čele je s největší pravděpodobností kontroverzní youtuber Mike Oganesjan, který tvoří pod přezdívkou MikeJePan. Sleduje ho tam přes 20 tisíc lidí. Nicméně skutečný počet lidí, kteří za jeho obsah platí měsíčně šest eur, tedy 147 korun, je nižší. Pozvánky do svého kanálu totiž ve velkém rozdává i zadarmo.
„Což pak samozřejmě vyvolává dojem, že je vlivnější víc, než reálně je,“ vysvětlil HN nedávno Jan Zápotocký z Fakulty sociálních věd. Oganesjan ale tvrdí, že to je běžná praxe. „Platících tam máme 15 a půl tisíce lidí, což je pořád o 50 procent více lidí, než má druhý nejsledovanější člověk na platformě Čestmír Strakatý,“ řekl HN.
Deset tisíc platících lidí může moderátorovi Strakatému, který na platformu pravidelně dává videorozhovory, generovat měsíční příjem přes 1,5 milionu korun. Na třetím místě v žebříčku je pak videopodcast o fotbale Kudy běží zajíc dosahující jen o 200 tisíc nižšího výdělku.
Svůj profil na platformě Herohero už mají tisíce lidí. Někteří z tvůrců mají obsah i na více místech, jejich výdělky tak mohou být výrazně větší.
Většina lidí si na platformách předplácí jednoho tvůrce. „Všímáme si toho, že se trh stabilizuje a už je ‚normální si za obsah platit‘. Zvedá se i meziročně ochota lidí platit za více než jednoho tvůrce – aktuálně je to šest procent předplatitelů,“ říká Hrubešová. Ta založila platformu Forendors v roce 2020 – v době, kdy byl byznys s předplatnými na českém trhu teprve v začátcích a několik tuzemských tvůrců používalo převážně americký Patreon.
S rostoucím zájmem lidí se přidávaly další platformy českých podnikatelů. Jako poslední se minulý měsíc přidalo Bluetero, které chce nabídnout další formy zpoplatnění. „Obsah se v Česku doposud nabízel jen jedním způsobem – nejčastěji to je audio nebo video, které nabízíte za měsíční členství. V zahraničí to ale běží úplně jiným způsobem, prodej obsahu se děje i prostřednictvím služeb, například nabízíte hodinu svého času nebo také různé návody na rukodělné výrobky,“ popisuje zakladatelka platformy Edita Dostálová. Tvůrci zde můžou nabízet několik typů předplatného za různé částky a svůj obsah tak prodávat na části.
Web zatím funguje v beta verzi, hostí jednotky tvůrců a desítky platících uživatelů, je ale v plánu ho dále rozvíjet. Nabídnout chtějí například možnost zveřejnit některý obsah zdarma k nalákání platících uživatelů. Dostálová by ale chtěla na Bluetero i vyzkoušet režim, v němž by lidé za jeden poplatek měli přístup k obsahu více tvůrců. „Bylo by to jako podcastový Netflix. To lidem chybí. Vím, že se tomu tvůrci zatím brání, ale budu hledat cestu, jak to vyzkoušet.“
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist