Tak co ty volby, šlápnem do toho? Ptá se s pětitisícovými bankovkami v ruce ve videu na Instagramu excentrický podnikatel Richard Chlad. Ten neskrývá, že je velkým příznivcem Motoristů sobě a Filipa Turka. A proto se údajně rozhodl rozdat sto tisíc lidem, kteří budou zaplavovat sítě propagací této strany.

Chlad, který Turka podporoval již ve volbách do Evropského parlamentu, vytvořil k soutěži i nový profil na Instagramu a nazval ho Volby a káry. A na něj už začaly proudit příspěvky od sympatizantů. 

Soutěž se Chlad rozhodl uskutečnit po debatě s influencery. Klasické kampaně, jako je placená inzerce na mainstreamových kanálech, označil Chlad za „věci z devadesátek“. A raději se rozhodl ocenit nejlepší tvůrce kampaně na sítích, kde mají Motoristé podle něj největší podporu. A chce tím přitáhnout i mladé lidi k volbám. 

Vítěze pak vybere Chlad sám, bude prý zohledňovat originalitu, dosah příspěvků a zapojení dalších účastníků přes spolupráci. Celá soutěž je údajně jen v jeho režii, Motoristé s ní nemají nic společného. „S jejich kampaní to nemá vůbec co dělat,“ říká podnikatel, který se i ohrazuje proti tomu, že by soutěží kupoval hlasy.

Přesto vyvstávají otázky: Pokud jde o kampaň či dar na podporu Motoristů, neměla by být zaúčtována do nákladů kampaně?

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí uvedl, že samotné vyhlášení soutěže v rozporu s pravidly volební kampaně není. 

Nicméně podstatou Chladovy vyhlášené soutěže je zvýšení dosahu kandidujícího subjektu na sociálních sítích, což lze podle Jana Outlého, který je pověřený vedením kontrol voleb do sněmovny, považovat za agitaci ve prospěch kandidující strany.

„Je zřejmé, že organizování soutěže pro pana Chlada představuje nemalý finanční výdaj (přinejmenším vyplacení výherních cen). Platí pro něj tedy, že buď jedná s vědomím kandidujícího subjektu, nebo kandidáta, v tom případě musí být vykázán jako podporovatel. Nebo jedná na vlastní pěst, v tom případě se musí registrovat jako třetí osoba,“ uvádí Outlý. Pokud by se u úřadu Chlad neregistroval, mohl by dostat pokutu až 300 tisíc korun.

V plánu to ale prý podnikatel nemá: „Nevidím jediný důvod. Nejsem ani politik, ani politická strana, která se musí těmito předpisy řídit. Jsem Richard Chlad, občan této republiky, zastánce pravicové politiky a tu teď maximálně podporuji ze svých zdaněných prostředků,“ řekl HN. Pokud ale budou Motoristé potřebovat nějakou smlouvu, „milerád ji s nimi uzavře“. 

Za „masivní síťovou podporu“ má v plánu Chlad uživatele odměnit. V jeho příspěvku operuje s částkou sto tisíc, realita je ale trochu jiná. Člověk, který se umístí na prvním místě, získá pouze 25 tisíc, druhé místo pak 15 a třetí 10 tisíc.

Podle soutěžních pravidel závisí totiž i na volebním výsledku. „Pokud Motoristé získají minimálně 10 procent, násobí se odměny krát dva, pokud minimálně 15 procent, násobí se odměny krát čtyři,“ píše se v pravidlech. Předvolební průzkumy ale Motoristům přisuzují zhruba kolem pěti procent, takže to je víceméně nedosažitelný cíl.

„Je to určitá forma manipulační taktiky, jak dosáhnout standardních marketingových cílů. A používá se k tomu dosáhnout navyšování volebních preferencí, aby to lidé šířili a motivovali své okolí,“ dodává Lebedová. 

Zvýšení dosahů Motoristů na sítích se tímto krokem Chladovi nejspíš opravdu povede. „Soutěže jsou hodně efektivní nástroje na zvyšování dosahu, protože vedou k zapojení a vlastní aktivitě lidí. A když je to situace, která je opravdu nějak zajímavá pro soutěžící, tak to samozřejmě ten dosah ještě zvětšuje,“ hodnotí expertka na politický marketing z Univerzity Palackého Eva Lebedová. 

Většina soutěžících videí a fotek, která za uplynulý den vznikla, obsahuje nepřekvapivě automobilovou tematiku, některé se pak trefují do současné vlády či Pirátů.

Chlad je bývalý obchodník, pohybující se často, jak ostatně sám přiznává, na hraně zákona. Provozoval také výherní automaty, dnes žije hlavně z pronájmu desítek nemovitostí. A stejně jako Turek se prezentuje na sítích jako konzervativní bojovník za starý svět, kde silní dominantní muži vládnou pevnou rukou svým domácnostem a firmám.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist