Po letech modernizace tratí i vozového parku začínají České dráhy ukazovat, jak může vypadat železniční doprava budoucnosti. Na jih Čech zamířilo Pendolino, které zvládne cestu z Prahy do Českých Budějovic za rekordních 85 minut, a zároveň se na českých kolejích rozjíždějí nejmodernější lokomotivy Siemens Vectron s rychlostí až 230 km/h.
„Zrychlování vlaků a zkracování jízdních dob je klíčové pro posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Naše vlaky jsou na to připraveny – nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/h,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Pendolino na jihu Čech
Trať z Prahy do Českých Budějovic patřila dlouho k nejvytíženějším, ale zároveň nejpomalejším v zemi. Až dokončení modernizace úseků Votice–Sudoměřice a Soběslav–Doubí umožnilo zvýšení rychlosti až na 200 km/h. Díky tomu mohly České dráhy nasadit na jih ikonické modré jednotky Pendolino.
Vázat se na svojí firmu emočně? Zahazoval bych životní štěstí, říká nový pán jindřichohradeckých úzkokolejek
První spoj IC 591 vyjel z Prahy 31. srpna 2025 a trasu zvládl za 85 minut, o deset minut rychleji, než plánoval jízdní řád. Průměrná rychlost dosáhla 116 km/h – nejvíce v síti Českých drah. V opačném směru jsou navíc vlaky včas v 96 procentech případů.
„Mám radost, že se na jihočeské železnici konečně odehrávají velké změny k lepšímu. Pendolino do Českých Budějovic je dalším důkazem, že se jižní Čechy posouvají dopředu,“ říká hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. Podle něj nejde jen o rychlost, ale i o komfort a spolehlivost, které činí železnici atraktivní alternativou k automobilové dopravě.
Pendolino navíc propojuje regiony – večerní spoj z Prahy navazuje na vlak z Bohumína, čímž vzniklo přímé spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice bez přestupu.
Vectrony testují 230 km/h
Zatímco Pendolino potvrzuje výsledky modernizace českých tratí, nové lokomotivy Siemens Vectron posouvají vozidlový park na evropskou úroveň. Do zkušebního provozu vstoupily koncem září a denně zvládají až tisíc kilometrů na lince R18 z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště.
„Startujeme první fázi provozu našich nejnovějších lokomotiv. Zkušební provoz bude probíhat na lince R18 a nasazená lokomotiva ujede během denního oběhu skoro 1000 km,“ uvádí Michal Krapinec.

Vectrony řady 384 zvládají rychlost 230 km/h, jsou vybavené evropským zabezpečovacím systémem ETCS a umožňují provoz pod několika napájecími soustavami. Po testech v Česku je čekají zkoušky v Rakousku, na trati Koralmbahn, kde budou moci naplno využít svůj výkon.
Stáhněte si přílohu v PDF
„Spolupráce s Českými drahami je pro nás velmi cenná. Rozšířením spolupráce v oblasti servisu se Česko stane součástí evropské sítě údržby našich vozidel,“ dodává ředitel Siemens Mobility ČR Roman Kokšal.
Krok do budoucnosti
České dráhy objednaly 50 vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron s patnáctiletým servisním balíčkem. Tyto stroje budou páteří nové generace vlaků ComfortJet a RailJet, které mají nabídnout cestujícím vyšší komfort i spolehlivost.
„Nové lokomotivy Vectron představují významný pokrok v modernizaci naší flotily vozidel. Cestujícím nabídneme vyšší spolehlivost našich vlaků a větší dynamiku jízdy, tedy i lepší zážitky z cestování,“ uzavírá Krapinec.
Nasazení Pendolin i Vectronů tak symbolizuje posun české železnice k evropským standardům. Po desetiletích investic začíná být vidět výsledek – rychlejší, pohodlnější a propojenější železnice, která se připravuje na éru vysokorychlostních tratí.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Budoucnost železnice.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist