Je zřejmé, že Vánoce s sebou přinášejí zvýšenou spotřebu prakticky všeho zboží a služeb, které si dokážeme představit. Statisticky nejzřejměji to je vidět na tom, jak se listopadová a zejména prosincová sezonní složka u maloobchodních tržeb vychýlí jak kompas směrem nahoru. Statistikové pak musí tento výkyv pro potřeby srovnávání očistit.

Pro ekonomiku dobře, chtělo by se říct. Jenomže všechno má svá „ale“ a v ekonomii je jich docela hodně aneb jak říkal údajně Harry Truman: „Give me a one-handed economist. All my economists say ‚on one hand...‘, then ‚but on the other‘.“

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak statistiky očistí sezonní výkyv maloobchodních tržeb v listopadu a prosinci.
  • Do jaké míry vánoční výdaje vytlačují spotřebu v lednu a únoru.
  • Které kategorie zboží vykazují silný pokles po svátcích.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.