Čeští dopravci usilují o to, aby se trh mezinárodní přepravy zcela uvolnil
Nespokojení dopravci odložili protesty
Praha, 22. 11. 2000
Do 30. listopadu si daly Svaz řidičů a Sdružení autodopravců Čech a Moravy čas na rozmyšlenou, zdali se připojí k pondělní kompromisní dohodě vlády s autodopravci o řešení krize v silniční dopravě nebo ji odmítnou a zahájí na protest blokádu silničních komunikací. "Zahájení protestních akcí kvůli neřešení našich problémů je velmi pravděpodobné. Pokud k takovému kroku přistoupíme, nebudeme žádat už pouze zlevnění cen pohonných hmot, ale rovnou odstoupení Miloše Zemana a jeho vlády," řekl včera HN zástupce Svazu řidičů Milivoj Lupač.
K protestním akcím se určitě nepřipojí největší profesní svaz autodopravců, Česmad Bohemia, jehož členy je téměř 70 procent všech autodopravců v ČR. Jeho zástupci společně se Svazem podnikatelů a zaměstnavatelů v dopravě dohodu podepsali a zaručili se, že se k případným blokádám nepřipojí. A to i přesto, že některé články dohody jsou i podle nich obtížně splnitelné.
"Reciproční vracení DPH z nakoupených pohonných hmot a náhradních dílů v zahraničí je velkým problémem. Mezi zeměmi EU takováto refundace funguje a i v ČR začal platit obdobný zákon. Otázkou je, jak rychle se podaří vyjednat české vládě s jednotlivými státy mezivládní dohody o refundování," přiznal zástupce Česmadu Martin Špryňar. Ve dvou aktuálních případech žádostí o refundaci Ministerstvo financí zatím odmítlo refundaci proplatit. Podobně problematické se může stát uplatňování požadavku liberalizace v mezinárodní silniční dopravě. "Naše hraniční orgány velmi často nevyžadují po cizích dopravcích vstupní povolení. Po českých dopravcích vyjíždějících do zahraničí je naopak povolení vyžadováno striktně. Protože si státy vydávají povolenky recipročně na základě prokázaného počtu průjezdů, čeští dopravci jich dostávají podstatně méně," řekl Špryňar. Skutečným cílem našich dopravců přitom je, aby se trh mezinárodní přepravy zcela uvolnil a k jeho omezování pomocí povolenek vůbec nedocházelo.
Zvláštní kapitolou jsou podle Česmadu čekací doby kamiónů na hraničních přechodech. "I když nějaká pracovní skupina vymyslí sebelepší systém odbavování, jeho funkčnost bude záležet na výkonu konkrétních lidí a ten asi ještě dlouhou dobu nebude nejlepší," dodal Špryňar.
(jimi)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist