Z největšího finančního obratu se letos budou radovat prodejci spotřební elektroniky a počítačových her

Nákupy za hranicemi se odehrávají ve znamení slev

Düsseldorf/Vídeň/Varšava, 8. 12. 2000
V okolních zemích se prosazují podobné trendy v nákupech jako v České republice. Za předvánoční hit se v Německu a Rakousku považuje technika a hry, šperky a zájezdy, v Polsku a na Slovensku jde spíše o praktické věci.

Slováci užívají splátky

Blížící se Vánoce jsou na Slovensku zlatým dolem pro splátkové prodejce, kteří uzavírají trojnásobek smluv ve srovnání s jinými měsíci. Kupující podle odhadů utratí na splátkových nákupech kolem pěti miliard korun. Zkrátka nepřijdou ani obchodní firmy, které zboží prodávají prostřednictvím finančního leasingu.
V situaci, kdy v zemi je kolem půl miliónu nezaměstnaných, desítky tisíc rodin si nemohou dovolit nedbat na své rozpočty. Ale i ti movitější se snaží využít slev, nabízených novými hypermarkety otevřenými v Bratislavě a v Košicích. Lidé nakupují hračky, knihy a dárkové předměty, jejich pozornost se však soustřeďuje i na praktické věci, oblečení, obuv aj.

Němci rádi elektroniku

Největším hitem vánočních nákupů v Německu se podle všeho stane špičková spotřební elektronika a spolu s ní počítačové hry. Poměrně dost německých občanů objeví pod stromečkem přehrávač DVD a "domácí kino" se všemi zvukovými efekty, jaké si mohou jinak dopřát jen dobré biografy. Takový dárek je sice nákladný, ale hodí se pro celou rodinu. DVD přehrávačů se má v roce 2001 prodat podle odhadu znalců milión kusů a už letos se obrat jejich prodeje zvýšil o deset procent.
Celkově by televizory, videokamery, videorekordéry, soupravy hi-fi a také různé atraktivní verze telefonních přístrojů měly vytáhnout Němcům za letošek z kapsy 37,5 miliardy marek.
Zvláštní kapitolou jsou rafinované televizní hry pro děti, které v předvánočním podání dokáží generovat ty nejhorší možné příšery. Největším šlágrem je Pokemon. Podle marketingového ředitele Nintendo Deutschland Axela Herra není ani cena 850 DEM dost vysoká, aby rodiče odradila od nákupu multimediálního stroje, jenž umí zprostředkovat silácké výkony hrdinů elektronického světa. Dospělí se ještě zcela nenasytili mobilních telefonů.
Podle mluvčího obchodního domu Karstadt se již při první z adventních nedělí lidé vydali za dárky už po 10. hodině, ačkoli normálně lidé o víkendu chodí nakupovat o hodinu později. To vidí obchodníci jako slibný signál zájmu kupujících. Poněkud skeptičtější k výši obratu je mluvčí řetězce Herti v Drážďanech Ursula Schüttová, podle níž se lidé v nových spolkových zemích vrhli zvláště na nákupy zájezdů.

Vídni dominují šperky

V sousedním Rakousku se lidé při nákupech již tradičně soustřeďují především na šperky a hodinky a také na hračky. V předvánočním období stoupá obrat u těchto druhů zboží dokonce o více než 220 procent. Eminentní zájem je letos o počítače, počítačové hry pro děti, neutuchá zájem o mobilní telefony, ale ani o sportovní zboží.
Vzhledem k příznivému počasí se stejně jako v Německu dosud méně nakupovalo zimní oblečení, což vedlo k výrazným slevám. Rakouští obchodníci se přesto tváří spokojeně, neboť prognózy naznačují zvýšení obratu v předvánočním období až o dvě procenta. Každá rakouská rodina vydá totiž na vánoční dárky v průměru 5500 šilinků.

Poláci kupují byty

Také v Polsku vrcholí nákupní horečka, což je zde takřka národní sport a obchodní domy se předhánějí v tom, jak nalákat kupující. Velké hypermarkety, jichž je například ve Varšavě kolem dvou desítek, vsadily například na časově omezené slevy. Prakticky to vypadá tak, že na deset minut je vyhlášena výrazná sleva na mléko, poté třeba na oblečení, sdělil našemu listu polský korespondent ČTV Miroslav Karas.
Letošním hitem jsou elektronické výrobky, mimo jiné na leasing. Není nikterak neobvyklé, že například ceny mikrovlnné trouby spadly v přepočtu pod 2500 korun. Poláci však také koncem roku investují peníze do získání bytů a kupují věci na jejich rekonstrukci. Mají obavy, že budou zrušeny letošní povolené odpisy z daní na tyto položky. Spotřeba ovšem spadla u osobních automobilů o 20 až 30 procent, byť naše fabia je v Polsku stále třetím nejoblíbenějším vozem.
(ve, mim, chk)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist