Škodovácký kombík nižší střední třídy absolvoval střednědobý redakční test HN bez závad
Octavia Combi 1.9 TDI - hospodárná a nadmíru užitečná
Octavii Combi můžeme bez váhání zařadit mezi elegantní kombíky. Její hezký vzhled doplňují praktické vlastnosti, kterými jsou jak vysoká užitná hodnota získaná štědrou nabídkou prostoru pro náklad, tak skromnost ve spotřebě nafty vznětového motoru TDI.
Střednědobý test Octavie Combi s 1,9 litrovým motorem TDI, který redakce HN započala v září loňského roku s předpokládaným najetím 10 000 kilometrů, měl sloužit k co nejobjektivnějšímu posouzení kvalit vozu. Počátkem ledna byl tento test s najetými 9850 km na tachometru ukončen.
Octavia Combi se svými vnějšími rozměry řadí mezi vozy nižší střední třídy. Použitá koncernová platforma jí dala do vínku neměnný rozvor náprav o délce 2512 mm. Proto jsou převisy 4510 mm dlouhého vozu poměrně značné. Prostor na předních tuhých sedadlech s boční oporou je dostatečný, také nastavení sedáku má jak v podélném tak výškovém směru takový rozsah, aby si každý řidič mohl zvolit svůj optimální posez. Ten může ještě dále kombinovat s nejvýhodnější polohou volantu seřiditelnou ve dvou směrech.
Vzadu je u kombíku přístup k sedadlům pohodlnější nežli u limuzíny, protože zadní střešní sloupek není tak šikmý a také střecha je v těchto místech vyšší. Bohužel, konstrukce podlahové plošiny, vytvářející za zadním sedákem vyvýšení, neumožnila ani u verze kombi alespoň minimálně posunout sedadla směrem dozadu. Prostor pro kolena v mezeře mezi předními a zadními sedadly je tedy stejný jako u limuzíny Octavia. Znamená to, že cestování dospělých osob na zadních sedadlech nemusí být vždy zrovna pohodlné.
Nadprůměrný zavazadelník
O míře úspěšnosti kombíku rozhoduje z velké části uspořádání a celkové vyřešení prostoru pro náklad. Skutečností je, že se nám po celou dobu testu nestalo, aby si kombík s přepravou nákladu neporadil. Zavazadelník je přístupný čalouněným víkem s oknem překrývajícím celý jeho rám v plné šířce. Pomocí dvou plynových vzpěr se vyklápí vysoko nad hlavu, takže jeho zámek nepřekáží. Základní objem čalouněného zavazadelníku ohraničeného výškově kazetovou krycí roletkou je 548 litrů, při naložení až po střechu pak 800 litrů. Objemnější náklady pojme prostor zvětšený na úkor zadních nesouměrně dělených sedadel. Stačí u nich jednoduchou úpravou vyklopit sedáky a na jejich místo položit opěradla. Takto vytvořený užitný objem obnáší 1512 litrů. Prodloužil se tak ze základních 114 cm na 170 cm, jeho šířka i v nejužším místě mezi podběhy neklesá pod jeden metr. Převoz lyží při obsazení vozu čtyřčlennou posádkou je naprosto bezproblémový a to i při zachování vysoké míry bezpečnosti například jejich připevněním k podlaze.
Octavia Combi v námi testovaném provedení disponovala přídavnou konstrukcí upravenou podlahou zavazadelníku ve zdvojeném provedení. Horní podlaha tvořená třídílným skládacím poklopem opatřeným sklopným chromovým madlem vyrovnává plochu podlahy na úroveň sníženého prahu zadního víka s výškou 59 cm, což velmi účinně usnadňuje nakládání a vykládání těžkých předmětů. Navíc tento podlahový segment vyrovnává konstrukcí dané vyvýšení za zadními sedadly, takže při jejich sklopení vzniká naprosto souvislá rovina, která by jinak byla tímto schůdkem porušená.
Původní podlaha s plastovými nosnými lištami leží na polystyrenovém nosiči náhradního kola v originálních rozměrech, jsou v něm také přihrádky na nářadí a výbavu. Obě podlahy tak vytvářejí 15 centimetrů vysoký úložný prostor, kam se nechají ukrýt věci, které by mohly zbytečně lákat nenechavce. Také po obou stranách zvýšené podlahy vznikly užitečné kapsy na drobnosti doplňující uzavíratelné boční schránky. I když třetí pevný díl horní podlahy neumožňuje ideální přístup k náhradnímu kolu, je celá tato šikovná konstrukce určitě přínosem. Zdá se nám ale, že za ni účtovaný příplatek 4700 Kč je příliš vysoký. Překvapením je také absence střešních ližin, které nejen dále zvyšují užitnou hodnotu kombíku, ale navíc k tomuto typu vozu i po vzhledové stránce patří. Jsou k mání pouze za příplatek 5500 Kč.
Superlativy motoru TDI
Vznětový motor TDI se zdvihovým objemem 1,9 l, který má elektronikou řízený přímý vstřik nafty a přeplňování turbodmychadlem s regulací natáčením statorových lopatek turbíny, patří k tomu nejlepšímu, co koncern může nabídnout. Dopracoval se totiž k mimořádně vysokému výkonu a zároveň stlačil spotřebu na obdivuhodné hodnoty. Výkon udávaný továrnou 81 kW/4150 min-1 i největší točivý moment 235 N.m při 1900 min-1 jsme si ověřili na válcové stolici MAHA LPS 2000 v servisu Auto Jarov. Skutečný největší výkon testovaného vozu dosáhl 84,1 kW při 4200 min-1 a největší točivý moment 246 N. m/2200 min-1.
Spotřeba nafty se dostala za celkovou dobu trvání testu na průměrných 5,6 l/100 km, což je v různorodém provozu bezesporu příjemné zjištění. Znamená to, že vůz může na jedno natankování ujet až tisíc kilometrů. Přitom testovaná Octavia Combi absolvovala asi 20 % ujetých kilometrů na zimních pneumatikách a částečně po zasněžených vozovkách.
Při vyloženě ekonomické jízdě, která měla ukázat možnosti úspor, jsme se na trase zahrnující stejným dílem dálnici a běžnou vozovku s průjezdy obcemi, dostali s průměrnou spotřebou těsně pod hranici 5 l/100 km. Stejná trasa zajetá co nejrazantněji, ovšem v rámci našich rychlostních limitů, zvýšila spotřebu na 5,3 l/100 km. Tento výsledek ukazuje, že úzkostlivá snaha jet na nízkou spotřebu velký efekt nepřináší. Vzhledem k výběru čtyř zážehových motorů určených pro vůz Octavia Combi s pořizovací cenou i výrazně nižší nežli modelu se vznětovým motorem TDI, který jsme podrobili testu, je třeba návratnost této investice hodnotit nejen pod zorným úhlem spotřeby, ale komplexně. To je ovšem záležitost hodně individuální, kde bude hrát úlohu nejen počet ujetých kilometrů, ale i obecné vlastnosti vozu získané tou či onou motorovou variantou.
U Octavie Combi 1,9 TDI s výkonem 81 kW je její dynamika na velmi vysoké úrovni (zrychlení 0 - 100 km/h během 11,4 s, nejvyšší rychlost 190 km/h), příznivý průběh točivého momentu s rychlým náběhem již při nízkých otáčkách až na maximum 235 N.m je zárukou dobré elasticity, takže přeřazování na nižší rychlostní stupně je nezbytné pouze při razantním poklesu otáček. V oblasti těsně u 1000 min-1 je totiž stále ještě k dispozici točivý moment v hodnotě blízké 200 N.m.
K motoru se svým charakterem výborně hodí pětistupňová ruční převodovka, jejíž řazení klade přiměřený odpor a je dostatečně přesné. Také řízení pracuje u testované škodovky příjemně lehce bez citelných rušivých vlivů hnacích kol.
Jízda s kombíkem
Uspokojily nás i jízdní vlastnosti vozu. Unifikovaný podvozek koncernové platformy A pro tuto automobilovou třídu v dnes klasickém uspořádání reprezentovaném závěsy McPherson vpředu a klikovou zadní nápravou, nevnáší do této partie sice žádné novinky, ale svým odladěním plně vyhovuje potřebám kombíku. Rozdíl v jízdě s nezatíženým a plně zatíženým vozem (plus 549 kg) není nikterak zásadně odlišný.Při rychlé změně směru vůz reaguje poněkud nervózně a je-li zatížen na horní hranici může dojít i k náznakům vytlačování zádě mimo vnější stopu. Výrazná je stabilita vozu v přímém směru, kterou jen mírně dovede narušit boční vítr. Také odpružení a tlumení kombíku je na úrovni limuzíny, se zatížením pohyb karosérie sice ztrácí svoji plynulost, ale ne v takovém rozsahu, který by posádka pociťovala jako vyloženou nepříjemnost. Je třeba se také zmínit o tom, jak podvozek účinně odfiltrovává hluk od vozovky, který tak ztratil šanci v prostorné kabině rezonovat.
Velmi dobrý dojem na nás zanechal brzdový systém kombíku používající na všech čtyřech kolech kotoučové brzdy a jehož součástí je protiblokovací zařízení ABS i funkce EDS, což je systém vyrovnávající v případě prokluzu některého z kol jejich otáčky, aby zůstal zachován optimální záběr. S tím souvisí i systém MSR, který zabraňuje prokluzu kol při rozjezdu automatickým snížením výkonu motoru.
Závěr testu
Škoda Octavia Combi s 81 kW vznětovým motorem se ukázala v průběhu našeho střednědobého testu jako spolehlivý pracant jezdící bez sebemenších závad. Svědčí to o jeho vyzrálé technice i úrovni zpracování. Provozní náklady na vůz jsou díky nízké spotřebě nafty značně příznivé. Vysoko můžeme u kombíku hodnotit také jeho nákladní prostor, který svým objemem i uspořádáním patří ve své třídě ke špičce. Žádné výraznější slabiny jsme nezaznamenali ani u jízdních vlastností vozu, které drží svůj standard v obou extrémech zatížení. Za těchto okolností se jeví poměr ceny a užitné hodnoty vozu jako jeho přednost. Je celkem přirozené, že kombík Octavia má největší šanci oslovit rodiny se sportovními zálibami a také malé i střední podnikatele, kteří ročně najezdí hodně kilometrů a touží po elegantním a praktickém voze s relativně nízkými provozními náklady.
Pavel Biskup
Škoda Octavia Combi SLX 1.9 TDI/81 kW
Pětimístný osobní automobil typu kombi s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Motor: vznětový řadový čtyřválec s dvouventilovým rozvodem OHC, přeplňování turbodmychadlem, hlava válců z hliníkové slitiny, zdvihový objem 1896 cm3, největší výkon 81 kW (110 k)/4150 min-1, točivý moment 235 N.m/1900 min-1.
Převodové ústrojí: pětistupňová ruční převodovka
Rozměry: 4511 x 1731 x 1448 mm (d x š x v), rozvor náprav 2512 mm.
Jízdní výkony: nejvyšší rychlost 190 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 11,4 s.
Spotřeba paliva: 6,7/4,2/5,2 l/100 km (město/ mimo město/ kombinace). Spotřeba testovaného vozu 5,6 l/100 km.
Cena vozu: 679 300 Kč (zahrnuje např. dva čelní airbagy, posilovač řízení, protiblokovací systém brzd ABS a systém zabraňující prokluzu kol EDS, elektronicky řízenou klimatizaci Climatronic, tempomat, elektrické ovládání skel bočních dveří a vyhřívaných zpětných zrcátek, výškově stavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, palubní počítač, ve dvou směrech stavitelný volant, imobilizér, délkově ovládané centrální zamykání, autorádio s osmi reproduktory, kola z lehkých slitin, mezipodlaha v zavazadlovém prostoru, metalický lak atd.)
Cena tohoto modelu v základní výbavě 614 900 Kč, cena základní verze Škoda Octavia Combi 1.6 LX 409 900 Kč.
Přední blatník 2 833 Kč
Přední nárazník 3 725 Kč
Zadní nárazník 4 510 Kč
Čelní sklo 4 533 Kč
Čistič oleje 305 Kč
Brzdové destičky přední 2 473 Kč
Kompletní světlomet 3 429 Kč
Zadní svítilna 1 661 Kč
Škoda Octavia Combi se zážehovými (benzínovými) motory
Motor Výkon (kW/k) Cena*)
1,6 MPI 55/75 409 900 Kč
1,6 MPI 74/101 429 900 Kč
2,0 MPI 85/115 519 900 Kč
1,8 20V Turbo 110/150 599 900 Kč
*) Cena vozu s ruční převodovkou v základní výbavě
Příklady leasingu
ŠkoFIN Leasing (tříletý) bez pojištění
Základní verze Octavia Combi 1.6 LX v ceně 409 900 Kč
měsíční splátka včetně DPH
soukr.osoba podnikatel
Záloha 30 % = 122 970 Kč 9 495 Kč 9 688 Kč
Záloha 50 % = 204 950 Kč 6 721 Kč 6 876 Kč
Záloha 70 % = 286 930 Kč 3 927 Kč 4 013 Kč
Testovaná verze Octavia Combi 1.9 TDI v ceně 679 300 Kč
měsíční splátka včetně DPH
soukr.osoba podnikatel
Záloha 30 % = 203 790 Kč 15 704 Kč 15 988 Kč
Záloha 50 % = 339 650 Kč 11 110 Kč 11 360 Kč
Záloha 70 % = 475 510 Kč 6 381 Kč 6 631 Kč
CAC Leasing (tříletý) bez pojištění
Základní verze Octavia Combi 1.6 LX v ceně 409 900 Kč
měsíční splátka včetně DPH
soukr.osoba podnikatel
Záloha 30 % = 122 970 Kč 9 359 Kč 9 461 Kč
Záloha 50 % = 204 950 Kč 6 546 Kč 6 609 Kč
Záloha 70 % = 286 930 Kč 3 732 Kč 3 756 Kč
Testovaná verze Octavia Combi 1.9 TDI v ceně 679 300 Kč
měsíční splátka včetně DPH
soukr.osoba podnikatel
Záloha 30 % = 203 790 Kč 15 514 Kč 15 683 Kč
Záloha 50 % = 339 650 Kč 10 851 Kč 10 955 Kč
Záloha 70 % = 475 510 Kč 6 188 Kč 6 227 Kč
Příklady havarijního pojištění (spoluúčast 10 %) *)
Základní verze Octavia Combi 1.6 LX v ceně 409 900 Kč, roční pojistné
Allianz 13 937 Kč
Česká pojišťovna 10 004 Kč
IPB Pojišťovna 11 600 Kč
Testovaná verze Octavia Combi 1.9 TDI v ceně 679 300 Kč, roční pojistné
Allianz 23 096 Kč
Česká pojišťovna 16 580 Kč
IPB Pojišťovna 19 224 Kč
*) Ceny za havarijní pojištění se stanovují u jednotlivých pojišťovacích ústavů podle specifických podmínek a jsou tedy jen obtížně porovnatelné. Aktuální podmínky sdělí příslušné pojišťovny nebo prodejci automobilů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist