Takzvaný internetový čas už kromě švýcarské firmy Swatch podporuje i Ericsson

Chcete být in? Nařiďte budík na @280

Praha, 3. 11. 2000
Počátkem týdne poslala švédská společnost Ericsson novinářům ve Stockholmu, Helsinkách, Londýně a Moskvě pozvánku na akci, na níž měl být představen nový mobil T20. A i když se party konala ve čtyřech různých časových zónách, stanovila firma začátek na jednotnou dobu: @480.
Tento záhadný údaj ovšem neznamenal žádných 4:80 či dvacet minut po páté, jak se někdo pokoušel spekulovat, ale prostě 480 internetového času. To je přesně 11:32 SEČ ve Stockholmu, 10:32 ve Velké Británii a 12:32 ve Finsku. Jak se novináři na místě přesvědčili, nejednalo se o žádný žert.
Takzvaný internetový čas vyvinul před dvěma lety švýcarský výrobce hodinek Swatch. Jeho šéf Nick Hayek mladší totiž chápe existenci časových pásem jako přežitek, který v dnešním globalizovaném světě komplikuje pořádání telekonferencí a on-line diskusí. Navrhl proto rozdělit den na 1000 "beats" (taktů) o délce jedné klasické minuty a 26,4 sekundy. Den začíná půlnocí, značenou jako 0000. Referenčním bodem je místo Greenwiche sídlo firmy ve švýcarském Bielu, číselné hodnoty se ovšem udávají stejné kdekoliv na planetě. Tak například @280 je 06:43 pražského času.
Od října 1998 již Swatch prodal přes milión hodinek zobrazujících i-čas. Na své webové stránky jej už zařadil například zpravodajský server CNN.com. Apple nabídl software pro převod mezi i-časem a standardním GMT, Sega začala Hayekův vynález používat pro koordinaci on-line her. Ericsson se jako první rozhodl implementovat jej i do mobilu. "Je to zábava pro mladé, kteří mají přátele po celém světě," říká mluvčí firmy Peter Bodor.
Třebaže to Swatch i další společnosti odmítají, jejich přístroje s i-časem působí spíše jako marketingový vynález než skutečný měřič času. Ericsson už delší dobu ztrácel tržní podíl vůči Nokii i Motorole, podle analytiků i kvůli tomu, že se příliš zaměřil na seriózní hi-end modely. Nyní konečně přišel s vtipným nápadem, jak se přiblížit nejmladší generaci, jež si potrpí na módní výstřelky a poslední trendy.
(WSJE, maj)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist