Nejvýkonnější verze nejoblíbenějšího francouzského vozu na českém trhu

Peugeot 206 GTI - řádně nadupaný kompakt

Vůz moderního líbivého vzhledu určený milovníkům sportovní jízdy, kteří vystačí s jeho kompaktními rozměry.

Pavel Biskup

Peugeot 206 dostal do vínku v roce 1998, kdy nahradil řadu 205, mimořádně přitažlivý design, který je pro automobil vždy cennou devizou. Lehkost a hravost vozu s dvouprostorovou karoserií a šikmým víkem doplňuje originální tvarování prahových partií, oblastí kolem zpětných zrcátek a obou prodloužených nárazníků.

Moderně pojatý interiér

Také interiér je sympatický svým moderním a přitom vysoce funkčním ztvárněním. To platí nejen o čelní desce, střední konzoli a uspořádání přístrojů, ale například také o dveřních výplních. Řidič a spolujezdec vpředu mají místa v každém směru dostatek, cestující vzadu ovšem nemohou čekat od vozu s rozvorem náprav 2,44 m žádné velké zázraky. Nejmenší mezeru pro kolena jsem naměřili 15 cm a to je stále celkem ucházející. Zavazadlový prostor je se základním objemem 245 litrů průměrný, nápadná je jeho šířka 1,17 m a zcela rovné boky, což umožnila prostorově nenáročná konstrukce zadní nápravy s vlečenými rameny. Záložní kolo s pneumatikou na dojetí má svoje místo na spodku vozu. Zavazadelník se nechá zvětšit jednoduchým sklopením sedáků i opěradel zadních dělených sedaček. Ale vyloučený není ani převoz hodně dlouhých předmětů do 2,8 m. To umožňuje sklopení opěradla spolujezdce směrem dopředu.

Ostrá verze GTI

Pro krátkodobý test Peugeotu 206 jsme měli k dispozici model GTI (na karoserii ale s označením S16) poháněný nejvýkonnějším motorem z nabídky této modelové řady, kterým je zážehový dvoulitr DOHC o výkonu 99 kW. Zvnějšku se varianta GTI, vyráběná pouze jako třídveřová, liší od ostatních nízkoprofilovými pneumatikami rozměru 185/55 R15, kvůli kterým bylo třeba rozšířit přední blatníky, dále koly z lehké slitiny, rozměrnějším vstupem vzduchu pod předním nárazníkem a chromovanou koncovkou výfuku. V interiéru přibyla sportovní sedadla částečně v kůži, kůží obšitý je také tříramenný volant, z hliníku jsou kromě hlavice řadící páky například také odlehčené pedály. Do výbavy dále patří dva airbagy, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek, stírače řízené čidlem a také kvalitní audiosoustava.

Temperamentní motor

Použitý celohliníkový motor je v modelu GTI s charakterem automobilu pro potěšení doslova ušitý na míru. Je dostatečně pružný a vozu s hmotností jen nepatrně přesahující 1000 kg dává úctyhodnou dynamiku. Z klidu potřebuje na dosažení 100 kilometrové rychlosti 8,3 s a rozjede se až na 210 km/h. Během testu jsme se dostali na průměrnou spotřebu 8,1 l/100 km, aniž bychom vůz v jeho temperamentu krotili.
Důležitým poznatkem je, že podvozek Peugeotu tomuto výkonnému čtyřválci stačí sekundovat. Ustojí i rázný rozjezd, stopu dovede udržet i ve složitých situacích. Kritická mez v průjezdu zatáčkou se projevuje skluzem předních kol. Zdá se, že volba pneumatik Pirelli P 6000 pro tento vůz byla povedená.

Sportovní podvozek

Vzhledem k poměrně tvrdému odpružení vozu si cestující při jízdě na nerovné vozovce moc komfortu neužijí. Ze stejného důvodu můžeme přimhouřit obě oči i při občasném zavrzání v interiéru. Brzdný systém s kotouči na všech kolech plní svoji funkci i při vysokých nárocích velmi dobře.
Za cenou vozu 524 900 Kč je třeba vidět velice slušné technické zázemí a bohatou standardní výbavu. U testovaného vozu bylo třeba doplatit 45 000 Kč za automatickou klimatizaci, 9000 Kč za boční airbagy a 9500 Kč za metalický lak.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist