Anketa HN: Krajské uspořádání berou někteří podnikatelé a manažeři poněkud s odstupem
Obavy z byrokratizace regionu trvají
Co očekáváte od krajského uspořádání? zeptal se náš list několika podnikatelů, manažerů i dalších osobností, úzce spjatých se Středočeským krajem.
Praha, 30. 10. 2000
Vratislav Kulhánek, předseda představenstva Škoda Auto, a. s.:
Na krajské uspořádání zastávám vyhraněný názor. Uvítal bych totiž řešení formou jakýchsi zemských vlád či kantonů, které by dostaly určitou finanční nezávislost. Měly by vlastní příjmy a menší část by odváděly do centra k dalšímu přerozdělení. Závislost krajů na centrálním rozpočtu totiž devalvuje smysl takového regionálního uspořádání a jeho potřebnou efektivnost. Nadto nejsou jasné přesuny kompetencí mezi centrem, kraji a okresy, a to navíc v době, kdy se teprve tvoří organizační struktury a rozhoduje se o obsazení úředních postů. Nemohu klíčový problém takového uspořádání nevidět rovněž v souvislosti s novým přerozdělením výnosu daní podle "počtu hlav". Město Mladá Boleslav, které je nadměrně zatěžováno rostoucí produkcí společnosti Škoda Auto, místo aby z daní odváděných naší firmou dostalo finanční kompenzace na potřebný rozvoj své infrastruktury i svého kulturního, sportovního a společenského života, nyní přijde o zhruba 200 miliónů z původního rozpočtu ve výši 700 miliónů korun.
Daniel Havlík, předseda Okresní hospodářské komory Praha-západ:
Osobně si kladu otázku, kdo vymyslel nejprve zrušení krajů a budování funkčních okresních úřadů, aby pak po několika letech byly kraje opět s vysokými náklady zřizovány a okresní úřady rušeny. Fascinuje mě stálý nárůst státních úředníků. S úžasem sleduji přesun některých agend z policie na okresní úřady, aby poté, co se příslušná činnost v novém prostředí zabydlí, byla po zrušení okresního úřadu převedena neznámo kam. Vznik krajů je uzákoněn a již na něm mnoho nezměníme. Jedním z argumentů pro vznik krajů byla potřeba připravenosti pro přijetí regionálních programů Evropské unie. Přesto zřídíme některé kraje, které velikostí požadavkům Bruselu neodpovídají, a pro statistiku EU některé kraje slučujeme do jednotek nazývaných NUTS 2. Jako Středočech se sice mohu utěšovat, že náš kraj je dostatečně veliký a sám o sobě požadavkům EU odpovídá. Ale spolupráci některých krajů vykazovaných pod společnou statistickou jednotkou NUTS 2 si umím představit jen obtížně.
Avšak i trochu pozitivního pohledu: Doufám, že se podaří zvolit alespoň trochu schopné krajské zastupitelstvo, které se nebude utápět v politických sporech. Věřím, že zřízení kraje povede k pozitivní patriotizaci jeho obyvatel. Předpokládám, že Středočeský kraj dokáže vytvářet své funkční instituce, které budou bojovat za kraj jako celek. Pozitivní kroky jsou znát už teď. Kraj se například jednotně prezentuje v rámci cestovního ruchu. Regionální rozvojová agentura Střední Čechy svým složením reprezentuje města, obce i podnikatelskou sféru celého kraje. Regionální sdružení okresních hospodářských komor Střední Čechy se úspěšně transformovalo na Krajskou hospodářskou komoru a má snahu hájit zájmy všech podnikatelů kraje.
Otto Tlustý, jednatel stavební firmy MAO, s. r. o., Kladno:
Očekávám kompetentní osoby u "krajského kormidla", intenzívnější vztahy se zahraničím a Evropskou unií na úrovni regionů, podporu rozvojovým programům v kraji, zlepšení dialogu občana a politika, kvalitní spolupráci administrativy s podnikatelskou samosprávou pro rozvoj kraje. Obávám se další byrokratizace veřejné správy a neschopných úředníků. Doufám, že zbytečně.
Jindřich Vařeka, předseda představenstva a. s. RAVAK, Příbram:
Odpověď na danou otázku je pro mě velice obtížná. Protože: 1) neznám přesun kompetencí z centra na kraje, 2) budování detašovaných pracovišť krajského zřízení na okresech nevěští nic dobrého a přes zvýšení stavu úředníků zůstane jejich rozhodování občanovi velmi vzdálené, 3) obávám se, že reorganizace územního uspořádání vstřícnost, ochotu a pracovitost stávajících úředníků k lepšímu nezmění.
Jiří Odcházel, ředitel firmy Joly:
S odpovědí jsem zatím poněkud v rozpacích, protože více konkrétních informací o krajských zastupitelstvech, úřadech či hejtmanech dosud veřejnosti sděleno nebylo. Mám obavy, že některé dosavadní pravomoci okresů budou jen těžko převoditelné na všechny pověřené obce. Koneckonců zůstává otázkou, zda pro občany, ale i pro firmy, bude skutečně výhodnější jezdit do některé z těchto pověřených obcí než do bývalého okresního města, které je a asi už zůstane přirozeným spádovým centrem. Podobně si nejsem jist, zda pověřené obce budou mít kompetence ke všem správním řízením a zda se přes stále více se prosazující internet a přes výhody zaváděného elektronického podpisu nakonec k projednání některých záležitostí stejně nebude muset jezdit až do Prahy.
Vít Kosina, předseda správního výboru Regionální rozvojové agentury Střední Čechy:
Z pohledu RRA Střední Čechy zcela jistě půjde o významnou změnu. Očekávám, že budoucí zástupci našeho kraje budou mít i větší přehled o aktuálních potřebách svého regionu i o jeho rozvojových trendech. V tomto směru se naše agentura bude snažit uplatnit své zkušenosti a zavedenou strukturu a nabídne krajským orgánům spolupráci při přípravě financovatelných projektů dalšího rozvoje Středních Čech. Věřím, že najdeme široké možnosti spolupráce. Vždyť právě k tomuto účelu byla agentura svými zakladateli založena.
(ir)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist