Konec éry internetových firem je možná největším finančním fiaskem v americké historii
Dot.com akcie: Lekce za 1,7 biliónu
Prapor online revoluce převzaly tradiční firmy s kapitálem a zkušeností.
New York, 15. 11. 2000
Astronomické číslo v titulku není nic jiného než v dolarech vyjádřený propad indexu Bloomberg Internet, složeného z 280 akcií dot.com společností. Zároveň to představuje sumu, která takřka přes noc zmizela z účtů investorů, přilákaných vidinou pohádkového růstu zisku. "Je to krach internetových firem, kdo tvrdí cokoliv jiného, lže," prohlašuje kategoricky Fred Wilson, jehož firma Flatiron financovala venture projekty z oblasti digitálních technologií.
Téměř všichni analytici se shodují, že zlom v oblibě internetových firem přišel již před rokem. Apetit investorů po akciích s koncovkou .com byl téměř ukojen a začínala se navíc projevovat klesající kvalita nabízených primárních emisí. "Nejlepší tituly přišly na burzu hned na začátku dot.com "boomu" - Yahoo! v dubnu 1996, Amazon o rok později - ke konci se ale nabízel téměř odpad," tvrdí Steve Bengston z PricewaterhouseCoopers. Na jaře roku 1999 se už ucházely o přízeň investorů firmy s nejšílenějšími byznys plány od online psí seznamky po prodej deště - a to doslova. Emise rainsellers.com byla podle Milana Krupára z Böhm & partner poslední kapkou, kterou pohár trpělivosti akcionářů přetekl.
Jak experti upozorňují, cyklická přízeň burzy není v případě dot.com firem výjimkou. V akciovém pravěku na počátku století vypadalo velmi podobně odvětví železniční dopravy - i tady z více než sto padesáti burzovně kotovaných firem přežilo do dnešních dnů jen sedm. "Každé vznikající odvětví projde fází přemrštěné expanze, po které následuje korekce. Na začátku osmdesátých let třeba rizikové fondy založily padesát producentů PC harddisků, přestože na trhu je místo jen pro tři," soudí Bengston. Bezprecedentní byla jen rychlost, s jakou dot.com cyklus proběhl. Zcela jasně hovoří čísla: z 280 členů indexu Bloomberg Internet se jen pět drží blízko svých ročních maxim, zatímco téměř osmdesát titulů je na pouhé desetině někdejší hodnoty a stejně tolik akcií ztratilo přes osmdesát procent ceny.
Není proto divu, že pod hrozbou blízkého konce dot.com firmy promptně přestaly investorům vykreslovat vize zářivé budoucnosti a naopak se snaží za každou cenu dosáhnout co nejdříve profitability. Jako poslední včera ohlásil škrty inkubátor CMGI, o zvrat se však snaží i projekty, kde analytici doporučují spíše cestu likvidace.
Ani případný krach velké části z tří set burzovně obchodovaných dot.com firem by ale neznamenal konec internetové ekonomiky. Žezlo pouze převzaly tradiční společnosti, které díky online systémům vylepšují ziskovost a šetří miliardové položky nákladů.
(CNNfn, reuters, ms)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



