Po třech letech má automobilka Opel ve svém programu opět hodnotné kupé

Opel Astra Coupé 2.2 16V - nástroj pro požitkáře

Přitažlivé kupé, jehož komfort a prostornost se přibližují úrovni limuzíny. Také v ovladatelnosti se liší jen minimálně. Výkony Astry Coupé potěší příznivce dynamického způsobu jízdy.

Pavel Biskup

Historie automobilky Opel je spojena již tradičně s výrobou vozů typu kupé. Celou galerii úspěšných kupátek završil model Calibra, jehož výroba však skončila v roce 1997. Jeho přiměřeným nástupcem se po třech letech čekání stala Astra Coupé, které pro značnou odlišnost konstrukce nebylo dopřáno navázat na jméno svého nezapomenutelného předchůdce. Kupátko vyrábí karosárna Bertone ve svém moderním závodě na turínském předměstí, kam Opel dodává většinu výlisků pro svařování karosérie a řadu dílů ke konečné montáži.

Atraktivní vzhled sportovce

Vůz, který už na první pohled slibuje nevšední řidičské zážitky, je postaven na technickém základě velkosériové limuzíny Astra, se kterou má shodný rozvor náprav (260 cm) i šířku karosérie (171 cm). Liší se však výškou sníženou o 3,4 cm (139 cm) a nepostřehnutelným délkovým nárůstem 1,5 cm vzhledem ke čtyřdveřové astře. Příjemným důsledkem této velice blízké příbuznosti je oproti většině vozů kupé větší vnitřní prostor. Repertoár úprav dávající kupátku opelu nezbytně dravý vzhled zahrnuje hodně položené čelní sklo přecházející plynule do oblouku střechy střetávající se s klínovým pontonem zakončeným ostrou hranou kolmé zádi. Celkový dojem doplňuje snížená světlost oproti základnímu modelu o 2 cm, šestnáctipalcová kola z lehké slitiny v paprskovém provedení a nezbytné široké dveře. Nápadné jsou mohutné střešní sloupky a dveřní prahy umožňující spolu s dalšími úpravami karoserie použít efektně vyhlížející dveře bez okenních rámů. Samozřejmě prvotním cílem bylo zvýšení tuhosti karosérie jak z hlediska pasívní bezpečnosti, tak pro získání větší přesnosti vedení podvozku pozitivně ovlivňující jízdní vlastnosti vozu.
To, co již naznačují vnější tvary kupátka, potvrzuje měření v aerodynamickém tunelu, kde byl zjištěn koeficient odporu vzduchu Cx 0,28. Této velmi nízké hodnotě odpovídá i aerodynamický hluk v kabině, který zřetelně narůstá až v opravdu vysokých rychlostech.

Prostorný interiér

Tvrdit, že nastupování a vystupování z vozu je naprosto perfektní, mohou jenom ti, kteří jsou ochotni atraktivitě vozu leccos obětovat. Nízká střecha, vysoké i široké dveřní prahy a vyvýšené boky sedáku vyžadují najít si ten nejoptimálnější postup. Uvnitř už je všechno jinak. Snad kromě oblasti nad hlavou je prostoru v kabině nebývalý dostatek. Dokonce i na zadním dvousedadle se dá přebývat nezvykle pohodlně. Přední posuvné sedadlo má sice mechanickou paměť, ale ta ho vrací do nastavené polohy jenom tehdy, když je opěradlo sklopené. Dá se sice předpokládat, že zadní sedadla nebudou u kupé tak často obsazená, ale minimální mezera pro kolena v šířce 16 cm pro to určitě důvodem nebude.
Protože kupé zase nepatří mezi tak úplně všední automobily, měl by být i jeho interiér dostatečně atraktivní. Tento předpoklad Astra Coupé splňuje už tím, že každý detail kabiny dovede něčím zaujmout. Kulaté provedení hlavních přístrojů s bílým podkladem a hliníkovými rámečky, výběr kvalitních a barevně sladěných materiálů mohutné čelní desky, nebo v kovovém designu provedená střední konzola se třemi kruhovými ovladači starající se o řízení klimatizace kabiny. Sportovní tříramenný volant s tlačítky dálkového ovládání některých funkcí si řidič může nastavit ve dvou směrech, výškově lze přizpůsobit i sportovně tvarované sedadlo. Tomu se dá vytknout snad pouze menší účinnost bočního vedení sedáku. Zajímavostí interiéru je funkce Short Drop odstraňující při vyšších rychlostech eventuálně možný aerodynamický hluk špatně dovřených bezrámových oken. Jakmile se dveře otevírají, okna o nepatrný kousek sjíždějí a při jejich zabouchnutí samočinně vyjíždějí nahoru, aby byla zaručena jejich správná poloha.

Nezvykle velký zavazadelník

U vozů kupé je prostor pro zavazadla záležitostí spíše podružnou a bývá zvykem se s jeho skromnými rozměry vypořádat bez kritických připomínek. U astry je situace zcela jiná, ta velikostí zavazadelníku láme všechny rekordy. Podle normy je jeho objem 460 litrů, do kabiny je možné prostrčit otvorem u většího z dvojice opěradel dlouhé předměty, a to jsou opěradla ještě sklopná. Tak lze délku zavazadlového prostoru z původních 85 cm zvětšit na 160 cm. Ve stěně za opěradly je otvor jen o málo užší, nežli je šířka zavazadelníku v tomto místě. Rezervní kolo v originálních rozměrech s pneumatikou rozměru 205/50 R16 najdeme ve vybrání dna zavazadelníku. Pro úplnost informací o této části vozu dodejme, že hrana zadní stěny, přes kterou je třeba zavazadla zvedat, je ve výšce 20 cm nad podlahou a 70 cm je její výška nad zemí.

Výkonný motor základem

Pohon předních kol Astry Coupé obstarávají zatím alternativně dva zážehové čtyřválce, z nichž slabší 1,8litrový dává výkon 92 kW, silnější, 2,2litrový, který poháněl testovaný exemplář, se s výkonem dostal na 108 kW/5800 min-1, což znamená slušnou litrovou hodnotu 49,1 kW. Točivý moment se zřetelným nárůstem po překročení 3000 min-1 má své maximum 203 N.m při 4000 min-1. Ten dává vozu dostatečnou dynamiku (0-100 km/h během 8,5 s, nejvyšší rychlost 220 km/h). Při najetí asi 600 km jsme se se spotřebou dostali na uspokojivou hodnotu 9,5 l/100 km, potvrzenou i velice přesným palubním počítačem. Na testovaném voze je z pohledu cestujících třeba ohodnotit relativně tichý chod motoru, který v některých případech změny zatížení projevil sklon k cukání. Milovníkům brutálnější sportovní jízdy bude patrně víc vyhovovat turbodmychadlem přeplňovaný zážehový dvoulitr, který se brzy dostane k prodejcům. Jeho výkon se zvýšil na 140 kW (litrový 70,1 kW) a tomu odpovídají i jízdní výkony.

Jízdní komfort nepřišel zkrátka

Jen těžko budeme hledat nějaké zásadnější výhrady k podvozku zkoušeného vozu, který v principu odpovídá ostatním modelům řady Astra a kupátku dává svým pouze mírným sklonem k nedotáčivosti značnou bezpečnostní rezervu. Své opodstatnění má použitá samostabilizační kinematika DSA (Dynamic Safety) přední nápravy se vzpěrou McPherson, která se uplatňuje při brzdění na podkladu s různou adhezí pro levou a pravou stranu vozu. Překvapivě postačující je i ve složitějších situacích poměrně jednoduchá zadní kliková náprava. Tužší odladění a snížení karosérie (s praktickým pryžovým lemem čelního spoileru) dodalo vozu sportovnější ráz, ale ten se na jízdním komfortu zase tolik neprojevil. Dlouhé nerovnosti zvládá Astra Coupé dostatečně vláčně, na výtluky reaguje zvláště předek vozu dost citlivě. K doménám podvozku patří brzdy, na kolech obou náprav kotoučové, vybavené sériově protiblokovací i protiprokluzovou funkcí. Ve studeném stavu jsou schopny zabrzdit astru z rychlosti 100 km/h na vzdálenosti 38,2 m odpovídající zpomalení 10,1 m/s2. Také hřebenové řízení s elektrohydraulickým posilovačem reaguje velmi přesně.
O výbavě vozu označované jako Bertone Edition můžeme konstatovat, že pro její doplnění by se dalo uvažovat snad jedině o palubním počítači za 12 600 Kč. Z bezpečnostních funkcí nechybí nic podstatného, co je třeba získat za příplatek.


Opel Astra Coupé 2.2 16V

Cestovní kupé 2+2 s dvoudveřovou samonosnou karosérií a motorem vpředu napříč před poháněnou nápravou.
Motor: zážehový řadový čtyřválec DOHC se čtyřmi ventily ve válci, zdvihový objem 2198 cm3, výkon 108 kW/5800 min-1, točivý moment 203 N.m/4000 min-1.
Převodové ústrojí: pětistupňová ruční převodovka s přímým řazením
Rozměry: 4267 x 1709 x 1390 mm (d x š x v), rozvor náprav 2606 mm
Hmotnosti: pohotovostní 1260 kg/užitečná 345 kg
Jízdní výkony: nejvyšší rychlost 220 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,5 sekundy.
Spotřeba podle normy: 11,2/6,4/8,2 l/100 km (město/ mimo město/ kombinace). Spotřeba testovaného vozu 9,5 l/100 km.
Cena vozu: 724 900 Kč (zahrnuje mj. dva airbagy čelní a dva airbagy boční, protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluz TC, tempomat, posilovač řízení, aktivní opěrky hlavy, výškově a podélně stavitelný volant potažený kůží, klimatizaci, elektrické ovládání dveřních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, výškově nastavitelná přední sedadla, dálkové ovládání zámků, imobilizér, kola z lehké slitiny, autorádio se šesti reproduktory). Testovaný vůz měl ze zvláštní výbavy navíc metalický lak ( příplatek 11 800 Kč), palubní počítač (12 600 Kč) a elektricky ovládané střešní okno (22 500 Kč).
Cena základního modelu Astra Coupé s motorem 1.8 16V (92 kW) je 609 900 korun.


Motor Opel Ecotec 2.2 l


Celohliníkový zážehový čtyřválec je u opelu zařazen mezi tzv. motory Ecotec (Ecology/Economy, Technology), které jsou již od počátku jejich vývoje řešeny s maximálním ohledem na redukci škodlivin ve výfuku a sníženou spotřebu paliva. K charakteristikám těchto pohonných jednotek patří rozvod DOHC, čtyřventilová technika a sofistikovaný řídící systém se sekvenčním vstřikem paliva a čidlem detonačního spalování. 2,2litrový motor je v této řadě zcela nový a koncern General Motors ho hodlá zavést celosvětově. Jeho kompresní poměr 10:1 zaručuje vysokou účinnost spalovacího procesu, vnitřní tření snižuje například otočná kladka rozvodové páky. Pro eliminaci vibrací je v bloku motoru uložená dvojice protiběžných hřídelí otáčející se dvojnásobnými otáčkami než má klikový hřídel. Jediným servisním úkonem je výměna olejové náplně a filtru po každých 30 000 kilometrech.



Příklady leasingových splátek
OPEL Leasing (tříletý) - standardní kalkulace
Základní verze Opel Astra Coupé 1.8 v ceně 609 900 Kč
měsíční splátka vč. DPH
Záloha 30 % = 173 822 Kč 13 223 Kč
Záloha 50 % = 289 702 Kč 9240 Kč
Záloha 60 % = 347 643 Kč 7249 Kč
Testovaná verze Opel Astra Coupé 2.2 v ceně 724 900 Kč
měsíční splátka vč. DPH
Záloha 30 % = 206 596 Kč 15 722 Kč
Záloha 50 % = 344 328 Kč 10 988 Kč
Záloha 60 % = 413 193 Kč 8621 Kč
RSJ Leas Praha (tříletý)
Základní verze Opel Astra Coupé 1.8 v ceně 609 900 Kč
měsíční splátka vč. DPH
Záloha 30 % = 173 822 Kč 13 407 Kč
Záloha 50 % = 289 702 Kč 9 547 Kč
Záloha 60 % = 347 643 Kč 7 622 Kč
Testovaná verze Opel Astra Coupé 2.2 v ceně 724 900 Kč
měsíční splátka vč.DPH
Záloha 30 % = 206 596 Kč 15 935 Kč
Záloha 50 % = 344 328 Kč 11 348 Kč
Záloha 60 % = 413 193 Kč 9 060 Kč
Při financování vozu prostřednictvím leasingu je poskytována 5% sleva
Příklady havarijního pojištění (havárie, živel, odcizení), 10% spoluúčast
roční pojistné
Základní verze Opel Astra Coupé 1.8 v ceně 609 900 Kč
Kooperativa - RSJ 16 656 Kč
ČRP-OPEL Leasing 18 252 Kč
Testovaná verze Opel Astra Coupé 2.2 v ceně 724 900 Kč
Kooperativa - RSJ 20 112 Kč
ČRP- OPEL Leasing 21 684 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist