Hamburští hráli do krve!

hn na víkend, 24. 11. 2000
Dvanáct hodin v divadle, navíc v improvizovaném prostoru tovární haly ČKD Trakce, s avizovanou trestí z dramat Williama Shakespeara z druhé poloviny stoleté války (1337 - 1453) a z následné domácí "války růží" (1455 - 1485), vzbuzovalo obavy i respekt. V inscenaci Do krve! - ve vlámském originálu Ten oorlog! a v překladu do němčiny Schlachten! - předvedl hamburský Deutsches Schauspielhaus u nás zcela nevídanou, dokonalou fascinaci divadlem gradující od úvodního Richarda Druhého až k závěrečné části nazvané Dirty Rich Modderfocker Třetí.
Inscenace belgických Vlámů Toma Lanoyeho (1958) a Luka Percevala (1957) vstoupila do legend. V Hamburku se již nehraje a pro Pražský festival divadla německého jazyka ji soubor po dlouhém a úporném hledání vhodného hracího prostoru nastudoval znovu, překvapivě i s českými hudebními motivy (Fred van Hove) odkazujícími na univerzálnost tématu lítého, zhoubného, bohužel věčného boje o moc (Proč bychom se netěšili z Prodané nevěsty v kontrastu se základním motivem Vltavy).
Když už se zdálo, že nic nemůže překonat vražedný obraz smrti Edwarda IV. a Margarethy di Napoli (Andreas Grothgar a Nina Kunzendorfová), obraz, v němž jsem poprvé viděl na jevišti lidskou nahotu, která ani vteřinu nebyla samoúčelná, v části Král Eddy po "velkém oddechu" od divadla s časem pro večerní občerstvení bylo smrti opravdu nejvíc a její tarantinovsky mafiánský filmový styl byl jedním z četných kongeniálních nadčasových přesahů, když už si diváci mysleli, že je herci opravdu nebudou mít čím překvapit, přišel dokonalý herecký projev Thomase Thiemeho v jeho Králi Richovi.
Richard Třetí v podstatě jako hodinový monolog šílence, plný hnusu, ztráty lidských měřítek, opojení mocí, sebezbožštění a zároveň odhalení vražedných pohnutek, osamění i trudného konce všech jeho následníků - diktátorů novověku, to byla smršť, nebeská báň možností oslovovat z jeviště diváky. Thiemeho výkon umocnila i nepředvídaná okolnost: Když původně vedle bratrů Edwarda (Grothgar) a Georgeho (Max Hopp) zakomplexovaný, impotentní, po vraždění pološílený Rich rozbíjel pivní lahví porcelánové nádobí na stole, sklo mu nepředvídaně prasklo v dlani. Herec na chvíli zaváhal, pak ale vytáhl z ruky střep a silně krvácejícího zranění využil k umocnění závěrečné části monologu. Ideu a smysl Do krve! tak zpečetil doslova vlastní krví, rozmazanou po tváři a po košili. Cenami německých kritiků ověnčená inscenace má ve štítu samozřejmě i titul Herec roku právě pro Thomase Thiemeho...
"Umíte si představit nějakého českého herce, zvláště Národního divadla nebo Na Vinohradech, jak se opakovaně namáčí ve vodě, jak v ní deset minut leží jako mrtvola?!" vyslovil o přestávce otázku, na kterou není třeba hledat odpověď, spisovatel Pavel Kohout, jedna z dobrých duší festivalu. Českého herce, zejména "národního" - v honbě za dabingovými nebo bavičskými výslužkami - a jeho rutinní šarže se skutečným špičkovým evropským herectvím poměřovat opravdu nelze. V tisícihlavém hledišti byli identifikováni a spočítáni na prstech jedné ruky...
Přitom hned první část přinesla gejzír herecké tvárnosti a přesvědčivosti Rolanda Rennera (Richarda Druhého), který pak v dalších dílech vytvořil ještě nezapomenutelně transvestitní Falstaffu, Winchestera, Krále Ludvíka a Ratcliffa. Pozoruhodnými hereckými výkony se to zkrátka v projektu Do krve! doslova hemží.
Vše děje se na zprvu stupňovité, nákladné, avšak v podstatě jednoduché, dokonale variabilní scéně (Katrin Bracková). Zvednutím nejvyšší části plošiny do vertikální polohy je tu iluze hradního valu s bránou, v popředí se z podlahy vyloupne tabule pro hostinu, odkrytím prostřední části vznikne bazén - řeka, moře, žumpa, stoka. Krvavá bitva Jindřicha V. ve Francii (1415) se obejde bez soubojů. Je vyjádřena scénograficky a kostýmově (Ilse Vandenbussche), rozbíjením židlí a rejem masek. Vítězný monolog vede Jindřich (Wolfgang Pregler) po dobytí Paříže, ještě ne hlavního města ani sídla králů Francie, v dešti a bahně - pod sprchou na tělocvičném koni... Nebudu daleko od pravdy, když hostování Deutsches Schauspielhaus in Hamburg označím za největší divadelní zážitek uplynulého desetiletí.
(FAR)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist