Vy se ptáte, my odpovídáme

Od mytí motoru po velké závady

Jak často se má umývat motor a na co při mytí dát pozor?

A. S., Olomouc
U řady nových automobilů jsou důležité součásti motoru opatřeny ochranným nátěrem. U takto ošetřených motorů je mytí nutné jen při značném zašpinění.
Jestliže motor není chráněn ochranným nátěrem, pak je dobře jej umýt před zimní sezónou a po ní a po umytí je třeba jej nakonzervovat.
Při mytí je potřeba zabránit tomu, aby voda nestříkala přímo na alternátor, rozdělovač a karburátor. Při tlakovém mytí by neměly být proudem vody přímo zasahovány rovněž hadice vedoucí k chladiči a hadice palivové.
Protože se při mytí motoru smývají rovněž zbytky olejů a pohonných látek, může se tato operace provádět jen na vyhrazených místech, kde nehrozí průsak těchto látek do přírodního prostředí.

Kdy může policista zadržet řidičský průkaz?

A. L., Kolín
Příslušník Policie České republiky zadrží řidičský průkaz, jestliže lze důvodně očekávat uložení zákazu činnosti spočívající v řízení motorových vozidel soudem nebo odnětí oprávnění okresním dopravním inspektorátem Policie České republiky pro ztrátu tělesné nebo duševní schopnosti k řízení motorových vozidel, odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel nebo spolehlivosti k řízení motorových vozidel. Policista zadrží průkaz také tehdy, jestliže by byla další jízdou ohrožena bezpečnost silničního provozu nebo je-li podezření, že v řidičském průkazu byly neoprávněně provedeny zápisy, změny nebo opravy.

Při návratu z hor, kdy vozidlo stálo na mrazu -20 řC, mi začala škubat spojka. Jak si od toho mám pomoci?

J. F., Kladno
Škubání spojky patrně se stáním vozidla na mrazu nesouvisí. Jeho příčinou bývá zpravidla zaolejování třecích ploch nebo uvolnění či zlomení pružin mezi lamelou a nábojem kotouče spojky, deformace a nerovnoměrné opotřebení třecích částí spojky, zkřížení přítlačného kotouče po prasknutí některých z obvodových přítlačných pružin. Skutečnost, že jedna z těchto příčin nastala po pobytu na horách, je jen náhodná.
Odstranění závady vyžaduje v každém případě odborný zásah v autoservisu, na silnici nebo doma si s tím neporadíte.

Co mám udělat, když mi někdo seškrábal z mé SPZ červenou a zelenou známku o technické kontrole a kontrole emisí?

J. L., Praha
Odpomoc je snadná. Zajedete s vozidlem do Stanice technické kontroly. Tam předložíte platné doklady, které potvrzují, že vaše vozidlo prošlo jak kontrolou emisí, tak technickou kontrolou a za stanovený poplatek vám obě známky znovu nalepí.

Při technické prohlídce jsem neprošel, protože kontrolor charakterizoval jako vážnou závadu přední sklo mého vozidla. To však bylo vyměněno po rozbití původního kamenem, který odletěl od vozidla jedoucího přede mnou. Kontrolor tvrdil, že nové sklo není značkové.

R. N., Lovosice
Postup STK byl správný. Podle platného předpisu neschválená bezpečnostní skla jako náhrady za rozbitá skla značková - originální - se nesmějí používat pro vysoké riziko těžkých úrazů střepy skla roztříštěného při nehodě, ale i vlivem kroucení karosérie při přejezdech velkých šikmých nerovností, zavírání dveří nadměrným bouchnutím, tlakovou vlnou vzduchu, nárazem částí těla přepravovaných osob apod. Nelze proto použít libovolný zasklívací materiál ani organické sklo. Za pozornost stojí i boční okna ojetých aut.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist