K závadám chladiče dochází často v zimě

(mj)
Správné funkci motoru přispívá chlazení jeho dílů ohřívaných spalovaným palivem na provozní teplotu. Nejčastěji užívaná chladicí soustava je kapalinová. Z našich výrobků jen vozy Tatra jsou tradičně chlazeny vzduchem.
Kapalinové chlazení tvoří chladicí plášť motoru, čerpadlo, termoregulátor (termostat), chladič, kompenzační nádoba, větrák, propojovací hadice, výměník tepla vytápění vozidla a kontrolní prvky.
Závady se projevují buď přehřátím motoru, nebo přílišným chlazením pod 85 stupňů, ztrátami chladicí kapaliny či hlukem (větrák, čerpadlo).
Pro motor nebezpečné závady jsou přehřátí motoru a ztrácení kapaliny s poruchou signalizace závady. Obě závady mohou mít zhruba dvě příčiny: jednu typickou pro zimu, jednu běžnou celoroční.
Zimní závada spočívá v příliš naředěné "nemrznoucí" směsi, která na své cestě soustavou někde zamrzla a vytvořila ledovou zátku, jež nedovolí chladicí kapalině normálně cirkulovat. V důsledku toho přehřátá kapalina expanduje do kompenzační nádoby a pojistným ventilem unikne mimo soustavu. Běžná závada tohoto typu je způsobena špatnou funkcí termoregulátoru, který zůstal zablokován v zavřené poloze. Kapalina pak nemůže protékat do chladiče, ohřeje se nad 100 stupňů a vyvře opět přes kompenzační nádržku. Nezastaví-li řidič okamžitě motor, dojde k jeho zadření.
Příčinou přehřívání však může být i chladicí soustava zanesená nečistotami a vodním kamenem (při používání studniční vody), inkrustacemi na stěnách válců, zanesenými lamelami chladiče apod. Závada však může vzniknout i přetržením hnacího řemene čerpadla nebo povolením jeho napnutí či nedostatečným průchodem vzduchu chladičem (dečky apod.)
Ke ztrátám kapaliny může dojít i netěsnostmi hadic, jejich popraskáním, korozí trubek, vadným těsněním ovládání výměníku tepla, vadným těsněním hřídelky čerpadla apod.
Typickou zimní závadou je popraskání chladiče či motorového pláště a úniku kapaliny, která zamrzla.
Únik kapaliny poškozeným těsněním pod hlavou válců a její průnik do spalovacích prostorů a klikové skříně se projeví velikou kouřivostí motoru, z jehož výfuku uniká kapalina ve formě bohaté šedé páry.