K závadám chladiče dochází často v zimě

(mj)
Správné funkci motoru přispívá chlazení jeho dílů ohřívaných spalovaným palivem na provozní teplotu. Nejčastěji užívaná chladicí soustava je kapalinová. Z našich výrobků jen vozy Tatra jsou tradičně chlazeny vzduchem.
Kapalinové chlazení tvoří chladicí plášť motoru, čerpadlo, termoregulátor (termostat), chladič, kompenzační nádoba, větrák, propojovací hadice, výměník tepla vytápění vozidla a kontrolní prvky.
Závady se projevují buď přehřátím motoru, nebo přílišným chlazením pod 85 stupňů, ztrátami chladicí kapaliny či hlukem (větrák, čerpadlo).
Pro motor nebezpečné závady jsou přehřátí motoru a ztrácení kapaliny s poruchou signalizace závady. Obě závady mohou mít zhruba dvě příčiny: jednu typickou pro zimu, jednu běžnou celoroční.
Zimní závada spočívá v příliš naředěné "nemrznoucí" směsi, která na své cestě soustavou někde zamrzla a vytvořila ledovou zátku, jež nedovolí chladicí kapalině normálně cirkulovat. V důsledku toho přehřátá kapalina expanduje do kompenzační nádoby a pojistným ventilem unikne mimo soustavu. Běžná závada tohoto typu je způsobena špatnou funkcí termoregulátoru, který zůstal zablokován v zavřené poloze. Kapalina pak nemůže protékat do chladiče, ohřeje se nad 100 stupňů a vyvře opět přes kompenzační nádržku. Nezastaví-li řidič okamžitě motor, dojde k jeho zadření.
Příčinou přehřívání však může být i chladicí soustava zanesená nečistotami a vodním kamenem (při používání studniční vody), inkrustacemi na stěnách válců, zanesenými lamelami chladiče apod. Závada však může vzniknout i přetržením hnacího řemene čerpadla nebo povolením jeho napnutí či nedostatečným průchodem vzduchu chladičem (dečky apod.)
Ke ztrátám kapaliny může dojít i netěsnostmi hadic, jejich popraskáním, korozí trubek, vadným těsněním ovládání výměníku tepla, vadným těsněním hřídelky čerpadla apod.
Typickou zimní závadou je popraskání chladiče či motorového pláště a úniku kapaliny, která zamrzla.
Únik kapaliny poškozeným těsněním pod hlavou válců a její průnik do spalovacích prostorů a klikové skříně se projeví velikou kouřivostí motoru, z jehož výfuku uniká kapalina ve formě bohaté šedé páry.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist