Kombinací jako ze stavebnice

Praktické dodávky na míru Renault Master

* V kategorii lehkých užitkových automobilů s celkovou hmotností do 3,5 tuny patří Renault Master k horní hranici tohoto hmotnostního limitu.
Základní nabídka obsahuje přes dvacet variant vycházejících z kombinace osmi typů postavených na třech rozvorech podvozku a využívajících k pohonu dva druhy motorů.
Tento výběr se dále rozšiřuje o další desítky nástaveb, což umožňuje široký výběr - furgonů, kombi, minibusů, valníků, sklápěčů, skříňových, izotermických či odtahových nástaveb nebo jen podvozků pro další speciální nástavby, se kterými lze jezdit i s řidičským průkazem skupiny B.
Užitkové vozy Renault řady Master se vyrábějí už řadu let. Jejich dříve charakteristické hranaté až brutální tvarování s klasickým uspořádáním pohonu zadních kol bylo v minulém roce nahrazeno elegantním moderním designem a pohonem předních kol napříč uloženým motorem.
Díky tomu získal Renault Master titul Van of the Year 1998, a stal se tedy dodávkovým vozem roku. Prestižní ocenění si zaslouží nejen za své technické řešení, ale také za možnost být opatřen mnoha prvky mimořádné výbavy, které jsou spíše doménou osobních vozů. Sem patří například airbagy řidiče i spolujezdce, ABS i klimatizace.

Zajímavý výběr

Verze s uzavřenou skříní - furgony - patří mezi užitkovými automobily k nejvíce prodávaným, a proto je nabídka Renaultu Master v tomto druhu také nejbohatší. Základní výběr furgonů obsahuje na českém trhu jedenáct variant lišících se nejen délkou (4888, 5388 a 5888 mm), ale také výškou (2249, 2486 a 2720 mm), celkovou hmotností (2800, 3300 a 3500 kg - podle ní je na typovém štítku umístěném v ochranné liště levých dveří označení - T 28, T 33 nebo T 35) a použitými motory (2,5 D/58,5 kW, nebo 2,5 TDi/84 kW). Další kombinace nabízejí verze s prodlouženou kabinou a izotermickou vestavbou.
Už nejmenší verze furgonu s motorem 2,5 D, kterou jsme měli možnost podrobit obvyklému redakčnímu testu, nabízí při celkové délce 4888 mm, což je jen o pár cm více, než je obvyklá délka vozu vyšší střední třídy, velmi dobré využití obestavěného prostoru. Při celkové hmotnosti 2800 kg má užitečnou hmotnost, tedy povolené zatížení 1050 kg a objem nákladního prostoru 8 m3 u této nižší verze. Zvýšená verze s větší užitečnou hmotností pojme 9,1 m3 nákladu a uveze 1510 kg. Do největšího furgonu Master (5888 mm délky a 2720 mm výšky) se vejde úctyhodných 13,9 m3 nákladu s hmotností až 1585 kg.

Evropský trend

Tvarové řešení většiny soudobých užitkových automobilů se v poslední době značně sjednotilo. Novému evropskému trendu se proto nevyhnul ani master. Jeho kompaktní stavba na první pohled dost připomíná většinu podobných konkurenčních typů, ale i zde platí, že účel světí prostředky. Přístup do nákladového prostoru je možný nejen širokými zadními dělenými dveřmi, ale z pravé strany posuvnými bočními dveřmi. Na přání se dodává i verze s posuvnými dveřmi i na levé straně.
U užitkových vozů je nejdůležitější velikost a tvar prostoru pro náklad. Základní verze Renaultu Master má tento prostor dlouhý 2714 mm, široký 1764 mm a vysoký 1670 mm. Větší verze jej mají při stejné šířce dlouhý až 3714 mm a vysoký až 2147 mm. Velmi příjemná je výška podlahy nákladového prostoru od země - 531 až 539 mm, což je samozřejmě výhodné při nakládání a skládání.
Karosérie je vpředu i vzadu zakončena mohutnými plastovými nárazníky. Výrazným vnějším charakteristickým prvkem odlišujícím typ Master od ostatních podobných vozů jsou mohutné široké boční obvodové ochranné lišty, na které navazují robustní plastové lemovky okrajů blatníků. Ty spolu s nárazníky zachycují zejména v městském provozu a při manévrování ve skladech běžné menší nárazy a možné lehčí oděrky. Účinně tak chrání plechové díly karosérie a lak.
Pohon předních kol obstarává tichý a úsporný vznětový nepřeplňovaný čtyřválec o objemu 2499 cm3, a výkonu 58,5 kW (80 k)/4000 min.-1 a točivém momentu 155 Nm, doplněný pětistupňovou převodovkou. Přední brzdy jsou kotoučové s vnitřní ventilací, zadní bubnové. Nízkoprofilové pneumatiky mají rozměr 195/70 R 15. Nádrž o objemu 70 litrů lze na přání nahradit stolitrovou.

Komfort blízký osobnímu vozu

Ovládání Renaultu Master se příliš neliší od osobního vozu, samozřejmě s ohledem na větší vnější rozměry. Velmi dobře je vyřešeno odhlučnění kabiny umožňující v běžném provozu poslech autorádia i účinné topení a větrání, což spolu s dobře tvarovanými sedadly přispívá k příjemnému pocitu z jízdy. Ta je i se slabším motorem dostatečně dynamická a největší rychlost 125 km/h odpovídá výkonu. Výkonnější přeplňovaná verze jede o 20 km/h rychleji.

Karel Beránek

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist